گروه بین‌الملل: مردم اوکراین 27 دی برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور در حالی پای صندوق‌های رای می‌روند که این رای‌گیری را بسیاری رقابت غرب و روسیه برای به قدرت رسیدن نامزد مورد حمایت خود می‌دانند.

هر چند 5 سال قبل با انقلاب نارنجی، ویکتور یوشچنکو - نامزد مورد حمایت کشورهای غربی- سرانجام به کاخ ریاست‌جمهوری رفت اما این بار به‌نظر می‌رسد روس‌ها در همسایه 46 میلیون نفری خود همه چیز را تحت کنترل دارند.

ویکتور یانوکوویچ، نامزد مورد حمایت روسیه در انتخابات سال 2004 که در راه رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری با انقلاب نارنجی ناکام ماند اکنون براساس نظرسنجی‌ها یک بازگشت پیروزمندانه به قدرت خواهد داشت. او در آخرین نظرسنجی‌ها بیش از 14 درصد از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی یولیا تیموشنکو که او هم روابط نزدیکی با کرملین دارد، پیش است.

در میان 18 نامزد این انتخابات نگران‌ترین فرد ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهوری فعلی اوکراین است که نظرسنجی‌ها با از بین رفتن وجهه شعارهای انقلاب نارنجی شکستی سخت را برای او پیش‌بینی می‌کند.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رهبر انقلاب نارنجی در این انتخابات بیشتر از 4 درصد آرا را به دست نخواهد آورد و با شکست خود باید آرزوهایش را برای نزدیک شدن بیشتر اوکراین به کشورهای غربی و عضویت در ناتو فراموش کند.

مقام‌های مسکو اکنون تقریبا بدون نگرانی جریان‌های انتخاباتی در اوکراین را پیگیری می‌کنند. انتخابات ریاست‌جمهوری بدون شک به دور دوم کشیده خواهد شد و ویکتور یانوکوویچ و یولیا تیموشنکو با هم در این دور رقابت خواهند کرد که جای هیچ دلهره‌ای را برای مسکو باقی نمی‌گذارند.

یانوکوویچ که قبل از ورود به عالم سیاست، مکانیک اتومبیل بوده و حتی یک بار به‌دلیل سرقت روانه زندان شده امیدوار است که با قاطعیت در انتخابات امروز پیروز شود، اما به‌طور حتم او نخواهد توانست اکثریت آرا را کسب کند.

این در حالی است که بسیاری عقیده دارند در حالی که تیموشنکو در دور نخست وضعیت چندان مناسبی در مقابل یانوکوویچ ندارد اما می‌تواند در 3 هفته باقی‌مانده تا برگزاری دور دوم برای به دست آوردن آرای نامزدهای شکست‌خورده و تغییر اوضاع تلاش کند.

در آخرین فرصت تبلیغات انتخاباتی، یانوکوویچ و تیموشنکو از هر روشی از جمله تخریب یکدیگر برای به دست آوردن آرای بیشتر استفاده کردند.یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین در یک برنامه تلویزیونی یانوکوویچ را به کم‌سوادی متهم و اعلام کرد او در اندازه‌ای نیست که بتواند کشوری را که در لبه تیغ قرار دارد رهبری کند.

یانوکوویچ پیش از این شرکت در مناظره تلویزیونی با تیموشنکو را با اعلام اینکه نخست‌وزیر اوکراین به جز دروغ گفتن کاری بلد نیست، رد کرده بود. او در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره شرکت نکردن در مناظره گفت: من 5 سال است که در حال بحث و مناظره با تیموشنکو هستم و در این مدت او حتی یک‌بار حقیقت را به من و به مردم اوکراین نگفته است.

یانوکوویچ نیمه شب جمعه هم در جمع هوادارانش که با وجود سرمای منجمد‌کننده در میدان صوفیای شهر کی‌یف جمع شده بودند یوشچنکو و تیموشنکو (رهبران انقلاب نارنجی) را به ویران کردن کشور متهم کرد.

در حالی که راه یافتن یانوکوویچ به دور دوم انتخابات حتمی به‌نظر می‌رسد برخی اعتقاد دارند که سرگئی تیگیپکو، رئیس سابق بانک ملی اوکراین ممکن است به‌صورت پیش‌بینی نشده بتواند تیموشنکو را در این رقابت پشت سر بگذارد.

تیموشنکو خود را آماده کرده است که درصورت اعلام پیروزی یانوکوویچ شکایتش را از نحوه برگزاری انتخابات در دادگاه مطرح کند. او در هفته گذشته حزب رقیب اصلی خود را بارها به طراحی تقلب گسترده در انتخابات با استفاده از جعل برگه‌های رای و دیگر روش‌ها، متهم کرده است.

کد خبر 99614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز