چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان شرکت‌های تأمین نیروی انسانی کشور از نارضایتی کارفرمایان این بخش از وضعیت سازمان تأمین اجتماعی و امکان جدایی از این سازمان خبر داد.

داوود جوانی در گفت‌وگو با مهر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان را نحوه ارتباط گرفتن با تأمین اجتماعی برای طرح مسائل و مشکلات خود اعلام کرد و افزود: متأسفانه شرایط به‌نحوی است که تاکنون تمام مکاتبات، پیگیری‌ها، تشکیل جلسات مشترک و موارد مشترک بین دو طرف همیشه از سوی کارفرمایان بوده است.

او از امکان برنامه‌ریزی کارفرمایان شرکت‌های خدماتی برای جدا شدن از سازمان تأمین اجتماعی و انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای دیگر خبر داده و گفت: متأسفانه در حال حاضر توازن مناسبی در ترکیب سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد که این مسئله خود تصمیم یاد شده را تقویت می‌کند.

به گفته او گروه‌های دیگر کارفرمایی نیز تصمیم دارند از سازمان تأمین اجتماعی جدا شوند و این نشانه نارضایتی کارفرمایان از تصمیم‌گیری‌های این سازمان است.جوانی با اعلام سهم 70درصدی کارفرمایان از سرمایه تأمین اجتماعی، بیان داشت: متأسفانه در آخرین تغییرات اساسنامه‌ای در این سازمان فراگیر، ترکیب 15 نفره شورای‌عالی تأمین اجتماعی با محوریت دولت تغییر کرده است به‌نحوی که هم‌اکنون 8 نفر از نمایندگان دولت در مقابل 4 نماینده کارفرمایان و 3 نماینده از کارگران در اکثریت هستند.

جایگاه کارگر و کارفرما

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این واقعیت که سهم بیشتر سرمایه و پس‌انداز صندوق تأمین اجتماعی از محل پرداختی‌های کارفرمایان است، به راستی جایگاه جامعه کارفرمایی و حتی کارگری دراین سازمان بزرگ کجاست؟

این مقام مسئول کارفرمایی در شرکت‌های تأمین نیروی انسانی ادامه داد: آیا فقط حضور نماینده‌ای از جامعه کارفرمایی یا کارگری در شورای سازمان با توجه به سهم حداکثری دولت در این شورا یکی از ضعف‌های اساسنامه اصلاحی جدید سازمان نیست؟

بدهی 18 هزار میلیارد تومانی دولت

دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان شرکت‌های تأمین نیروی انسانی کشور تأکید کرد: به راستی آیا دولت بالای 50 درصد سرمایه سازمان را متعلق به‌خود می‌داند که در ترکیب اعضای شورای سازمان شاهد آن هستیم، در حالی که شاهد هستیم بدهی دولت به رقمی بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی منبع اصلی درآمد تأمین‌اجتماعی را 30 درصد پرداختی حق بیمه کارگران دانست و افزود: 23 درصد از این رقم را کارفرمایان و 7 درصد را نیز کارگران می‌پردازند. در حال حاضر فقط کارفرمایان شرکت‌های خدماتی و تأمین نیروی انسانی حدود 3 میلیون نفر نیروی کار بیمه شده دارند.

جوانی اظهار داشت: براساس آخرین آمار، تأمین اجتماعی هم‌اکنون بیش از 9‌میلیون نفر بیمه شده اصلی در کشور تحت پوشش دارد که حدود 27درصد از این تعداد در شرکت‌های خدماتی فعالیت می‌کنند.

کد خبر 99439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز