گروه اجتماعی - مینا شهنی: ظهر 21دی خبر برکناری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی منتشر شد و سخنگوی وزارت رفاه حاضر به تایید یا تکذیب آن نشد.

از آنجایی که عزل و نصب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از جمله‌ اختیارات شورای‌عالی تامین اجتماعی است و ریاست این شورا نیز با توجه به قوانین فعلی با شخص رئیس‌جمهوری است، می‌بایست اعضای این شورا صحت و سقم این خبر را تعیین کنند که البته این اتفاق هم رخ نداد.

زمانی که صادق محصولی برای گرفتن رای اعتماد پایش به مجلس باز شد بر این نکته تاکید کرده بود که انجام 2کار را در راس همه امورش قرار خواهد داد و با جدیت پیگیری می‌کند. نخستین کاری که بنا بود وزیر انجام بدهد بازگرداندن سازمان تامین اجتماعی به وزارت رفاه بود و دومی عوض کردن مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی.

به گفته سخنگوی کمیسیون اجتماعی وقتی فرد معرفی شده برای تصدی پست وزارت به مجلس معرفی می‌شود، نمایندگان براساس برنامه‌ای که او ارائه می‌دهد تصمیم می‌گیرند که رای اعتماد بدهند.

جواد زمانی گفت: اگر در برنامه وزرا و انتظارات نمایندگان نقاط تفاهمی باشد، نمایندگان براساس اعتمادی که به وزیر پیدا می‌کنند زمانی رای اعتماد می‌دهند که مطمئن شوند وزیر به وعده‌هایش عمل خواهد کرد.

او معتقد است که محصولی با گذشت چند ماه از تصدی پست وزارتی هنوز نتوانسته است وعده‌هایش را عملی کند.

مدیرعامل به دادگاه برود یا نرود؟

گروهی از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر این باورند که علی ذبیحی در مقام مدیریت عامل سازمان تامین اجتماعی تخلف‌هایی را در کارنامه دارد و می‌بایست در دادگاه پاسخگوی اقداماتش باشد. کار تا بدان جا پیش رفت که به‌نظر می‌رسید عنقریب است که مدیرعامل ناچار شود در صحن دادگاه حاضر و به اتهاماتش رسیدگی شود.

21دی اما خبری منتشر شد که نشان می‌داد برخی اعضای کمیسیون مخالف به دادگاه کشاندن ذبیحی هستند. یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی به خبرگزاری فارس گفته که نباید مشکل سازمان تامین اجتماعی را به دادگاه کشاند.

سید علی میرخلیلی معتقد است که مشکلات به‌وجود آمده در وزارت رفاه یک مشکل داخلی است و با برگزاری جلسه‌ای با مدیریت رئیس‌جمهوری حل می‌شود.

یک عضو دیگر کمیسیون هم به فارس گفته که تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی می‌تواند ابهامات را برطرف کند و برای این سازمان مفید باشد. محمدعلی موسوی مبارکه هم معتقد است که سازمان تامین اجتماعی باید به وزارت رفاه برگردانده شود اما بهتر است سازمان‌ها مستقل باشند ولی به شرط اینکه نظارت لازم بر آنها وجود داشته باشد.

مشکل کمبود نقدینگی هست یا نیست؟

دبیر شورای‌عالی تامین اجتماعی از وضعیت نامطلوب نقدینگی سازمان تامین اجتماعی خبر داده، در حالی که 3ماه پیش علی ذبیحی در جمع خبرنگاران بر این نکته تاکید کرد که سازمان اصلا مشکل نقدینگی ندارد.

محمد اشرفی به مهر گفته برقراری تعهدات بلندمدت از نظر منابع درآمدی و هزینه‌های مصرفی، سازمان را به نقطه سربه‌سری رسانده و شاید از این نقطه هم گذشته باشد.

کد خبر 99273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز