گروه اقتصادی: مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی، راهکارهای جایگزین نقل و انتقال نقدی بیش از 15میلیون تومان پول در شبکه بانکی کشور را تشریح کرد.

براساس یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، از ابتدای بهمن ماه سال‌جاری، پرداخت وجه نقد بیش از ١٥ میلیون تومان در هر روز به ارباب‌رجوع ممنوع خواهد شد. به گفته مهران شریفی مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی، مردم می‌توانند از سیستم‌های ساتنا و پایا به‌عنوان جایگزینی برای انتقال وجه نقد (ایران چک و اسکناس) بیش از 15 میلیون تومان استفاده کنند.

سامانه ساتنا سال گذشته راه‌اندازی شد و سامانه پایا نیز اخیرا در برخی بانک‌ها ایجاد شده است. با استفاده از این دو سامانه، امکان انتقال پول بدون محدودیت در هر بانک امکان‌پذیر است و اساسا نیازی به جابه‌جایی پول نقد یا ایران چک در حجم بالا نیست.

البته وعده این مقام بانک مرکزی زمانی قابل‌قبول خواهد بود که همه شعب بانک‌های کشور به این  دوسامانه متصل شوند و در تمامی ساعات کاری این خدمات را به مشتریان عرضه کنند تا محدودیت ایجادشده ناشی از قانون مبارزه با پولشویی موجب ایجاد زحمت برای مردم نشود.

ویژگی‌های سامانه پایا

مدیر  اداره نظام‌  پرداخت بانک مرکزی درباره ویژگی‌های سامانه پایا (سامانه پایاپای الکترونیک) گفت: این سامانه باعث می‌شود خیلی از حساب‌های اضافی بانک‌ها فلسفه وجودی خود را از دست بدهند و هر کس با یک حساب می‌تواند همه کارهای بانکی خود را انجام دهد. شریفی افزود: هم‌اکنون فقط 3 بانک صنعت و معدن، پاسارگاد و توسعه صادرات به این سیستم مجهز شده‌اند و قرار است بانک‌های دیگر نیز در بهمن‌ماه به این سامانه بپیوندند. 

مدیر اداره  نظام پرداخت‌ بانک مرکزی اضافه کرد: ‌از طریق این سامانه می‌توان وجوه را به‌صورت حواله به حسابی در یک بانک دیگر واریز کرد. همچنین امکان دستور پرداخت جمعی با برداشت از یک حساب و واریز به چندین حساب دیگر در بانک‌های مختلف در این سامانه فراهم شده است که براساس آن، حقوق‌بگیران دیگر لازم نیست برای دریافت حقوق خود در یک بانک خاص حساب باز کنند بلکه امکان واریز حقوق آنها به هر حسابی در هر بانکی وجود دارد.

کد خبر 99366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز