جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد:

در یکسال گذشته اثبات کردیم، برخلاف گفته برخی از دوستان که افزایش نقدینگی را باعث افزایش تورم می‌دانند، هر نوع افزایش نقدینگی، اثر متفاوتی دارد.

محمود بهمنی در این نشست که بدون حضور خبرنگاران در اتاق بازرگانی برگزار شد، ادامه داد: تورم 29 درصدی در شهریور سال گذشته به 15 درصد در سال‌جاری و براساس آخرین آمار در ماه گذشته به 5/13 درصد رسیده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح داد: با توجه به حجم بالای طرح‌های نیمه‌تمام، طرح جدید توجیه ندارد و ظرفیت کارکرد واحدهای موجود را کاهش می‌دهد.

وی درخصوص مشخص کردن سهم بخش‌های دولتی و خصوصی از منابع بانک‌ها اعلام کرد: 10 درصد منابع بانک‌ها متعلق به دولت است و تسهیلات گرفته شده توسط دولت هم باید 10 درصد باشد. بهمنی تصریح کرد: ‌دولت اگر نخواهد به سیستم بانکی کمک کند، بانک‌ها وضع آشفته‌ای خواهند داشت؛ چرا که الان توان بانک‌ها در انتهای کار است.

بحران جهانی بر اقتصاد ما اثر گذاشت

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: با شرایط رکود اقتصاد جهانی روبه‌رو شده‌ایم و نباید فکر کنیم، این امر روی اقتصاد ما تأثیر نداشته است، بسیاری از تولیدات با 30 تا 40 درصد کاهش قیمت وارد کشور می‌شود و در شرایطی که قیمت تمام شده کالای داخلی بیشتر از کالاهای خارجی است، اینکه بگوییم واحد تولیدی پول بپردازد تا بعد به آن پرداخت کنیم، در چرخه تولید، عملی نیست و در چارچوب بانکداری اسلامی‌هم قرار ندارد. وی یادآور شد: نرخ سپرده‌ها را 5/ 17 درصد مشخص کردیم؛ به‌طوری که هیچ مؤسسه و سازمانی حق ندارد بیش از آن سود دهد و در این صورت نرخ تسهیلات نیز کاهش می‌یابد.

بهمنی ابراز کرد: امروزه تورم نسبت به قبل کاهش یافته و بنابراین نرخ سود تسهیلات را می‌توانیم کاهش دهیم. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در این جلسه پیشنهاد داد که اتاق بازرگانی ایران، تقاضای تأسیس بانک خصوصی را مطرح کند و سهامداران آن نیز از بین خود فعالان اقتصادی بخش خصوصی باشند.

کد خبر 99026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز