گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران در دویست و پنجاهمین جلسه این شورا، طرح « الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده» را به تصویب رساندند.

رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه شورا در جریان ارائه طرح مذکور با اشاره به اجرای طرح ساماندهی وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: سازمان نوسازی شهرداری تهران قبل از ابلاغ مصوبه مذکور اقدام به ایجاد شرکت‌های نوسازان در قالب یک شرکت مدیریتی ( مادر) و 18 شرکت منطقه‌ای کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ مصوبه ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌ها از سوی شورا و اصلاح اساسنامه‌ها و نیز اجرای ماده 71 قانون شوراها، ثبت هرگونه شرکت توسط شهرداری تهران چنانچه سهام شهرداری در این شرکت‌ها بالای 50 درصد باشد ممنوع بوده و باید مجوز شورا را داشته باشند.

بنابراین شرکت‌های 18 گانه نوسازان و شرکت مادر باید تعیین تکلیف شوند.  حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران نیز با اشاره به غیرقانونی بودن تاسیس این شرکت‌ها از سوی سازمان نوسازی گفت: سازمان نوسازی براساس وظایف قانونی‌اش باید به‌دنبال اجرای بحث‌های مدیریتی در نوسازی بافت‌های فرسوده باشد، ایجاد یک شرکت مادر و تاسیس 18 شرکت زیر مجموعه آن موجب انحراف از مباحث مدیریتی است.

مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر نیز در جریان بررسی این طرح گفت: فکر می‌کنم که گرفتار یک تعارض هستیم، متأسفانه شهرداری تهران به جای اینکه به‌عنوان ستاد کارش را انجام دهد، وارد رده‌های اجرایی می‌شود که جزء وظایف شهرداری‌های مناطق است.

وی خاطر نشان کرد: همین تعارض را در عملکرد سازمان نوسازی مشاهده می‌کنیم. سازمان نوسازی باید کار سیاستگذاری و ستادی انجام دهد و شهرداری‌های مناطق وارد بحث ساخت و ساز بافت‌های فرسوده شوند.

مرتضی طلایی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود در مناطق شهرداری تهران، اداره نوسازی تشکیل شود و در نامه‌های سال آینده شهرداری‌ها توجه به احیای بافت‌های فرسوده لحاظ شود. محمد درویش‌زاده، رئیس سازمان نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده شهرداری تهران نیز در تشریح چگونگی ایجاد شرکت‌های فوق گفت: بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که از دولت و بانک‌ها و بخش خصوصی کمک بگیریم.

به این ترتیب شرکت مادر را ایجاد کردیم که شهرداری تهران در این شرکت‌ها تنها 20 درصد سهم دارد و این شرکت برای اجرایی کردن برنامه‌هایش در مناطق تهران، 18 شرکت را به ثبت رسانده است.

براساس این گزارش اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی، طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده» را به تصویب رساندند.

براساس ماده واحده این طرح «شهرداری تهران موظف خواهد شد در قالب لایحه بودجه سال 89 نسبت به ارائه برنامه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده در هریک از مناطق شهری به‌طور جداگانه اقدام کند.

بررسی لایحه «تعیین ضوابط مالی و اصلاح نحوه دریافت عوارض از املاک شهری در اجرای طرح‌های تفصیلی جدید» از دیگر دستورات جلسه 20دی شورای شهر بود که با توجه به پایان وقت جلسه، بررسی آن به جلسه هفته آینده شورای شهر موکول شد.

کد خبر 99224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز