گروه شهری: در حالی که در داخل کشور دارای نیروی انسانی کارآمد و متخصص برای احیای بافت‌های فرسوده هستیم به لحاظ اعتباری مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که همین مهم، سرعت روند نوسازی را بسیار کند کرده است.

محمد حسین مقیمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت شدت فرسودگی در نقاط مختلف شهر تهران گفت: بافت‌های فرسوده در مناطق جنوبی تهران به‌شدت آسیب پذیر و نیازمند احیاست در حالی که بافت‌های فرسوده مناطق یک و 2 به‌گونه دیگری فرسوده است.

وی توجه به بافت‌های فرسوده در مسیر احیای شهر تهران را حائزاهمیت دانست و افزود: این بافت‌ها نباید صدمه ببیند در عین حال در این مسیر باید به سرانه‌های معماری و شهرسازی در طراحی‌های جدید توجه کرد که در آینده از تراکم و سرانه‌های غیراستاندارد متضرر نشویم.

مقیمی با اشاره به شکل‌گیری شورای‌عالی شهرسازی و معماری در قانون تاسیس وزارت مسکن گفت: این کار به‌منظور جداسازی بخش‌های سیاستگذاری و اجرایی صورت گرفته به‌گونه‌ای که این شورا بتواند جدا از مسائل سیاسی به اجرای قوانین شهرسازی بپردازد.

وی همچنین به ضرورت به کار‌گیری صحیح از مشاوران در امر شهرسازی اشاره کرد و افزود: باید برای مواجه نشدن با بافت‌های فرسوده در سال‌های آتی،  مشاوران طوری طراحی کنند که استانداردهای شهری صدمه نبینند و مقاوم‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ در ساخت و سازها رعایت شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مشکل در مسیر احیای بافت‌های فرسوده را منابع مالی دانست و تصریح کرد: اعتبارات کنونی اختصاص یافته از سوی دولت نمی‌تواند جوابگوی این میزان بافت فرسوده موجود در تهران و سایر کلانشهرهای کشور باشد. وی از تدوین طرحی در کمیسیون عمران مجلس برای بهسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: در این طرح سیاستگذاری و نظارت به دولت و اجرا به شهرداری و سازمان‌های وابسته آن واگذار شده است.

کد خبر 99462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز