گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: آزادراه قزوین- رشت- آستارا که از سال 85 در نوبت افتتاح قرار دارد، پس از تاخیر در بازگشایی در خرداد ماه سال 87 و پس از آن شهریور، بهمن و اسفند ماه سال گذشته، تاریخ دقیق بهره‌برداری از آن خرداد ماه سال‌جاری اعلام شد؛ اما آن تاریخ هم به شهریور‌ماه و پس از آن آذر‌ماه تغییر کرد.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس، با بیان اینکه ماه آذر نیز به پایان رسید؛ اما وعده دولت همچنان معطل مانده است، می‌گوید: دولت 3 سال است وعده افتتاح این طرح را می‌دهد؛ اما همچنان امکان بهره‌برداری از این طرح وجود ندارد.

تیر ماه امسال وزیر راه و ترابری در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس، قول داده بود طرح را در فهرست افتتاحیه‌های هفته دولت قرار دهد. مجلس نیز شرط کرده بود در صورتی که
این بار وزیر راه نتواند به وعده‌اش عمل کند، وی را استیضاح خواهد کرد. وعده دولت باز هم عملی نشد، مجلس هم با متانت و سکوت از کنار آن گذشت.

جمشید رسایی، مجری طرح آزادراه قزوین- رشت- آستارا، تاخیرها را به‌دلیل چند لغزش در محورهای در دست احداث در سال 84 می‌داند که تاخیری 2ساله را در طرح ایجاد کرد. وی تاخیرهای بعدی را به‌دلیل عدم‌تامین به موقع سیمان و قیر اعلام می‌کند.

مجری طرح،  2 ماه پیش از این اعلام کرده بود که با وجود پیشرفت 5/97 درصدی، امکان اتمام طرح در سال‌جاری وجود ندارد. مهم‌ترین دلیل وی نیز دمای نامناسب برای آسفالت مسیر بود.

کوچکی‌نژاد، دلیل اصلی در تاخیرهای ایجاد شده برای اجرای طرح را تامین قطره‌چکانی اعتبارات می‌داند که زمان اجرای  آن  را به تاخیر می‌اندازد.قدرت‌الله علیخانی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز از تاخیرها گلایه‌مند است و می‌گوید: با وجود آنکه پایان سال‌جاری یا ابتدای سال آینده را به‌عنوان زمان افتتاح طرح اعلام کرده اند؛

اما همچنان موانع بسیاری وجود دارد که با توجه به نوع تخصیص اعتبارات بعید به‌نظر می‌رسد قادر به رفع آنها باشند.یکی از مواردی که اکنون مورد توجه است و اتمام قطعی طرح را به تاخیر می‌اندازد، قطعه‌ای 11 کیلومتری میان منجیل و رودبار است که در طرح اولیه شامل طرح نمی‌شده و روی آن نیز مطالعه و تحقیقی صورت نگرفته بود؛

اما اکنون با توجه به ترافیکی که در آینده و با افتتاح آزادراه ایجاد می‌شود، آماده‌سازی‌ این بخش برای کاستن از بار ترافیکی به‌عنوان گلوگاهی مهم در نظر گرفته شد و مطالعه آن حین اجرای طرح افزوده شد. هزینه اجرای این بخش که به گفته مجری طرح در سال‌جاری نیز به اتمام نخواهد رسید، 120 میلیارد تومان است.

وی  با بیان اینکه به‌رغم دلارهای بسیاری که به واسطه فروش نفت نصیب کشور می‌شود؛ اما مطالبات پیمانکاران به موقع پرداخت نمی‌شود، تصریح می‌کند: تاخیر در پرداخت‌ها و عدم‌وصول به موقع مطالبات پیمانکاران موجب می‌شود برنامه‌ها مطابق پیش‌بینی عملیاتی نشود که عمده دلیل آن مدیریت دولتی است.

البته مدیر طرح آزادراه قزوین- رشت- آستارا  اعلام کرده که با وجود نوساناتی که در قیمت زمین‌ها برای آزادسازی در برخی قطعات داشتند؛ اما هیچ‌گاه تامین اعتبار مانعی برای اجرای طرح نبوده است، هرچند این موضوع هزینه طرح را به میزان 90 میلیارد تومان افزایش داده است.

از سوی دیگر علیخانی، با اشاره به برنامه چهارم توسعه و عدم‌تحقق برنامه‌های مدون آن، می‌گوید: دولت مدعی است که در این 4 سال به اندازه عمر انقلاب و دولت‌های پیشین کار کرده و خدمات ارائه کرده است، اما شعارها با آنچه مردم عملاً لمس می‌کنند و می‌بینند، تفاوت بسیاری دارد.

نماینده مردم رشت، نیز با اعلام اینکه بودجه و اعتبارات دولتی پاسخگوی حجم طرح‌های تعریف شده کشور نیست، اظهار می‌دارد: به‌دلیل آنکه فایناس‌ها کم هستند و بانک‌ها ضعیف عمل می‌کنند، اجرای طرح‌های مهم به تاخیر می‌افتد.

کوچکی نژاد، درخصوص ‌اجرا نشدن  برنامه‌های مشخص شده در قانون چهارم توسعه، می‌گوید: در آن برنامه میزان درآمدها و اقداماتی که باید انجام شود به‌طور دقیق مشخص شده بود و در صورتی که مطابق با آن پیش می‌رفتیم، اکنون شاهد طرح‌های نیمه‌تمام در کشور نبودیم.

وی  به طرح‌هایی اشاره می‌کند که پیش از اتمام افتتاح می‌شوند و یا بدون آنکه توجیه اقتصادی داشته باشند و یا منابع مالی آن مشخص باشند، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. کوچکی‌نژاد، در این خصوص می‌گوید: در چنین مواردی ممکن است وزرا یا مسئولان اجرایی اعلام کنند که تحت‌تأثیر فشارهای سیاسی و یا خواسته نمایندگان چنین عمل کرده اند، در صورتی که اینگونه رفتارها علاوه بر آنکه توقعات مردم را بالا می‌برد، موجب فشار بیشتر برای اتمام آنها نیز خواهد شد.

نماینده مردم رشت، با اشاره به درخواست مالی دولت برای اتمام طرح‌های عمرانی در سال‌جاری، اظهار داشت: دولت درخواست 3 هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت قیمت فروش نفت کرده است تا طرح‌های نیمه‌تمام را تا پایان سال به اتمام برساند؛ اما ما مطمئنیم درصورت تخصیص چنین اعتباری دولت طرح‌های جدید دیگری را آغاز خواهد کرد و آنها را نیز نیمه‌تمام رها می‌کند.

کد خبر 99083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز