مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: مشکلات اتصال خیابان‌‌‌‌‌‌های شریانی تهران به بزرگراه‌‌‌‌‌‌ها، آن‌هم در بافت‌های فشرده و فرسوده یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری تهران است.

چک و چانه زدن با صاحبان املاکی که در مسیر طرح قرار دارند، برای شهرداری هم خوشایند نیست. همیشه عده‌ای از شهروندان، برای اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه باید گذشت کنند.‌ این بار هم قرعه به نام پلاک‌هایی است که در مسیر اتصال خیابان شهیدمطهری به بزرگراه شهیدصیادشیرازی قرار دارند. به گفته شهردار منطقه7 عدم همکاری صاحبان 2پلاک در کوچه پارک،  مانع اتصال خیابان شهیدمطهری به بزرگراه شهیدصیادشیرازی است.

خیابان شهیدمطهری، یکی از محور‌‌‌‌‌‌های اصلی واقع شده در محدوده مناطق6 و 7 شهرداری است.‌ این خیابان یک‌طرفه با کاربردی فرامنطقه‌ای، خیابان ولیعصر را به خیابان دکترشریعتی متصل می‌کند. قسمت ابتدایی‌ این خیابان یعنی از خیابان ولیعصر تا بزرگراه شهیدمدرس در محدوده منطقه6 شهرداری تهران و نیمه دیگر آن یعنی از بزرگراه شهید مدرس تا خیابان دکترشریعتی در محدوده شهرداری منطقه7 قرار دارد.

مهندس پشمچی‌زاده، شهردار منطقه7 معتقد است اتصال یک معبر شریانی مهم مثل خیابان شهیدمطهری به شبکه بزرگراهی تهران نقش مهمی ‌در تسهیل عبور و مرور شهروندان خواهد داشت: «بزرگراه شهیدصیادشیرازی یکی از بزرگراه‌های کلیدی شرق تهران است که در امتداد شمال به جنوب واقع شده است.

اتصال خیابان شهیدمطهری به‌این بزرگراه دسترسی آسان به مرکز شهر را برای شهروندان فراهم می‌کند». ‌این در حالی است که دکتر مسعود نصرآزادانی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران درباره عمده‌ترین موانعی که موجب پیشرفت آهسته‌ این پروژه در مقایسه با سایر پروژه‌های شهری شده است، می‌گوید:

«بافت فشرده مسکونی، قدمت بافت مسکونی و وجود تاسیسات شهری از مشکلات آزادسازی مسیر بوده و باعث شده بخشی از ‌این مسیر، یک بازه زمانی حدود 2ونیم سال را به خود اختصاص دهد .تقاطع غیرهمسطح پلیس و ورودی‌ها و خروجی‌های پیش‌بینی شده در ‌این بازه زمانی انجام گرفته و طی ماه‌های‌ آینده بخش‌های مکمل برای دسترسی به خیابان شهیدمطهری و آزادسازی خیابان پلیس انجام می‌گیرد که سهولت ترافیک و ‌ایمن‌سازی را به دنبال خواهد داشت.

بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی قطعه5‌ این بزرگراه حدفاصل خیابان کاج تا میدان سپاه نیز به اتمام رسیده و قطعه 4 آن هم تا بیمارستان خانواده و خیابان کاج ادامه خواهد یافت که املاک آن با تلاش‌های شهرداری منطقه رفع معارض شده و بستر لازم برای ادامه احداث بزرگراه شهیدصیادشیرازی در حال آماده‌سازی است».

 نصرآزادانی هزینه صرف شده برای ‌این پروژه را درمجموع 27 میلیاردتومان برآورد می‌کند: «22 میلیارد تومان از ‌این مبلغ به رفع معارضان ملکی اختصاص یافته و تا زمانی که ‌این بزرگراه به میدان سپاه متصل نشود، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های آن خالی می‌ماند». ‌این درحالی است که بعد از برقراری اتصال خیابان شهیدمطهری به خیابان پلیس، بخش‌‌‌‌‌‌هایی از ‌این پروژه هم‌چنان باقی می‌ماند.

به گفته مهندس پشمچی‌زاده 400متر از قسمت انتهایی بزرگراه شهیدصیادشیرازی به دلیل معارضین ملکی احداث نشده است: «اتصال بزرگراه شهیدصیادشیرازی به میدان سپاه توسط معاونت فنی‌وعمرانی شهرداری تهران انجام می‌شود. مشکل اصلی ‌این محور وجود تعداد 40پلاک ملکی و هم‌چنین معارضین تاسیساتی است. چگونگی اجرای ‌این پروژه در دست بررسی بوده و تا زمانی که ‌این اتصال برقرار نشده است، تنها محور شمالی بزرگراه شهیدصیادشیرازی برای خودرو‌‌‌‌‌‌هایی که از خیابان شهیدمطهری وارد خیابان پلیس می‌شوند امکان‌پذیر خواهد بود».

چراغ قرمز اجباری!

تقاطع همسطح خیابان شهیدمطهری با خیابان دکترشریعتی تنها نقطه‌ای است که باعث ‌ایجاد نگرانی شده است. شهردار منطقه7 معتقد است ‌این تقاطع مانع از ‌ایجاد بازده حداکثری ‌این اتصال می‌شود: «وجود‌ این تقاطع باعث می‌شود بعد از اتصال خیابان شهیدمطهری به بزرگراه شهیدصیادشیرازی، یک چراغ قرمز در‌این محل نصب شود که همین امر خود به خود در‌ این خیابان‌‌‌‌‌‌ها ترافیک ‌ایجاد می‌کند.

البته تغییر سطح ‌این تقاطع در حال مطالعه است، اما مشکل ‌این‌جاست که برای ‌ایجاد یک زیرگذر یا روگذر در ‌این نقطه، باید معارضین تاسیساتی و ملکی آن رفع شود. درواقع بخش عمده‌ای از کار، رفع معارضین تاسیساتی ‌این تقاطع است که باید پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام شود. زیرا کانال اصلی دفع آب‌‌‌‌‌‌های سطحی و لوله اصلی انتقال آب از زیر ‌این 2خیابان عبور می‌کند». به گفته مهندس پشمچی‌زاده تقاطع خیابان‌‌‌‌‌‌های دکترشریعتی و شهیدمطهری تقاطع ساده‌ای از نظر رفع معارضین تاسیساتی نبوده و اجرای آن در ‌این فاز از پروژه امکان‌پذیر نیست.

کاهش بار ترافیکی خیابان دکترشریعتی

در حال حاضر برای دسترسی به محلات شرقی خیابان دکترشریعتی کسانی که از غرب وارد‌ این خیابان می‌شوند بالاجبار وارد خیابان دکترشریعتی شده و به سمت شمال حرکت می‌کنند تا با استفاده از محور‌‌‌‌‌‌های کمکی به خیابان‌‌‌‌‌‌های واقع شده در شرق خیابان دکترشریعتی دسترسی پیدا کنند.

 خیابان‌های معلم و سروش برخی از محور‌‌‌‌‌‌های کمکی‌ این ناحیه هستند که بار ترافیکی زیادی را دقیقا به همین دلیل تحمل می‌کنند. به گفته مهندس پشمچی‌زاده درصورت اتصال خیابان شهیدمطهری به شبکه بزرگراهی تهران از طریق بزرگراه شهیدصیادشیرازی سفر‌‌‌‌‌‌های اضافی در طول محور خیابان دکترشریعتی حذف شده و از بار ترافیکی ‌این منطقه کاسته می‌شود.

شهردار منطقه7 پیش‌بینی می‌کند ‌این اتصال، ترافیک خیابان شهیدمطهری را نیز کاهش دهد: «به دلیل وجود 2محور شرقی-غربی مهم در همین شعاع، به نام خیابان‌‌‌‌‌‌های آیت‌ا...طالقانی و خیابان انقلاب‌اسلامی، بر ترافیک خیابان شهیدمطهری به هیچ وجه افزوده نخواهد شد. ضمن ‌این‌که خیابان‌‌‌‌‌‌هایی مثل خیابان ملک هم در ‌این مسیر وجود دارند که عملکرد محله‌ای داشته و می‌توانند از بار ترافیکی تقاطع خیابان‌های دکترشریعتی و شهیدمطهری بکاهند».

2پلاک ناسازگار!

کوچه پارک معبری است که در حدفاصل خیابان‌‌‌‌‌‌های دکترشریعتی و سروش قرار گرفته و در امتداد آن خیابان پلیس قرار دارد. به گفته مهندس پشمچی‌زاده بازگشایی ‌این معبر خیابان شهیدمطهری را به خیابان پلیس و در نهایت بزرگراه شهیدصیادشیرازی متصل می‌کند: «97درصد معارضین ملکی خیابان پارک رفع شده و پلاک‌‌‌‌‌‌های تملک شده در دست تخریب قرار دارند.

تنها 2پلاک در ‌این خیابان وجود دارد که هنوز با مالکان آن‌‌‌‌‌‌ها به توافق نرسیده‌ایم. به محض تملک ‌این 2پلاک، عملیات اجرایی را آغاز کرده و در کمتر از یک ماه اتصال برقرار خواهد شد». شهردار منطقه7 خلا‌‌‌‌‌‌های قانونی را مهم‌ترین دلیل طولانی شدن زمان پروژه می‌داند: «به دلیل‌ این‌که تاسیسات کوچه پارک محلی است، مشکلی از نظر رفع تاسیسات وجود نداشت، اما در مراجع قضایی به دلیل خلا‌‌‌‌‌‌های قانونی و یا در بعضی موارد استفاده نکردن از حداکثر ظرفیت‌های قانونی، پروژه به گره‌خوردگی‌هایی دچار شد که امیدواریم ظرف یک‌ماه‌ونیم آینده ‌این مشکلات نیز حل شده و با توجه به آغاز فصل زمستان تا پیش از پایان سال اتصال خیابان شهیدمطهری به بزرگراه شهیدصیادشیرازی برقرار شود».

همشهری مسافر

کد خبر 95485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز