سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در حالی که در روزهای اخیر بیشتر خبرهای مرتبط با جشنواره‌ فیلم فجر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد

و مطابق همیشه این جشنواره است که به‌عنوان مهم‌ترین رخداد سینمایی سال، توجه عمومی را به‌خود جلب می‌کند، در سینمای ایران اتفاقات دیگری هم رخ می‌دهد؛ به‌خصوص اینکه به‌نظر می‌رسد امسال پس از جشنواره، شاهد اکران فیلم‌های توقیف‌شده باشیم. «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «عیار 14» به کارگردانی پرویز شهبازی بلافاصله پس از جشنواره روی پرده می‌آیند.

فیلم حاتمی‌کیا که در جشنواره هم به نمایش در می‌آید می‌تواند از نمایش در فجر 28 بهترین بهره را بگیرد و بلافاصله پس از جشنواره روی پرده بیاید، اتفاقی که 4 سال پیش برای فیلم «چهارشنبه سوری» نیز رخ داد، با این تفاوت عمده که این بار علاقه‌مندان سینما شاهد نمایش فیلمی خواهند بود که 5 سال در محاق به سر برده و حالا خیلی‌ها چشم انتظار تماشایش هستند.

در کنار این فیلم، عیار 14 به‌عنوان آخرین ساخته کارگردان «نفس عمیق» می‌تواند گزینه جذابی برای علاقه‌مندان به سینما باشد. عیار14 سال گذشته در جشنواره به نمایش در آمد و اگرچه نتوانست مانند نفس‌عمیق مورد توجه منتقدان قرار گیرد ولی در مجموع یکی از فیلم‌های خوب جشنواره به‌شمار می‌رفت، فیلمی با بازی محمد رضا فروتن و کامبیز دیر‌باز که اقتباسی مدرن و آزاد از وسترن کلاسیک «صلات ظهر» ساخته فرد زینه‌مان است.

اما جالب‌ترین فیلمی که پس از جشنواره روی پرده می‌رود، «پنجمین سوار سرنوشت» است. فیلمی ساخته سعید مطلبی که سال 1361 به تهیه‌کنندگی محمد توبه خواه جلوی دوربین رفت و پس از آن توقیف شد. پنجمین سوار سرنوشت در زمان مدیریت مهدی کلهر بر سینما، تولید شد و با رفتن کلهر از ارشاد و روی کار آمدن تیم انوار - بهشتی موفق به دریافت پروانه نمایش نشد.

پروانه برای ساخت

حالا پس از گذشت 27 سال، این فیلم روی پرده خواهد آمد. در زمینه صدور پروانه ساخت هم مدیران تازه سینما همچنان فعال به‌نظر می‌رسند؛ به‌طوری‌که شورای صدور پروانه ساخت در جلسه روز دوشنبه‌‌اش برای 5 پروژه سینمایی دیگر پروانه ساخت صادر کرد.

روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش داد: «شال گردن» به تهیه کنندگی سیدکمال طباطبایی و کارگردانی محمدحسین لطیفی (ژانر اجتماعی موضوع سالمندان)، «سهم من از زندگی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حجت‌الله سیفی (ژانر اجتماعی - اعتقادی)،

«ساندویچ سرد» به تهیه کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی بهمن گودرزی (کارگردان اول) (ژانر ملودرام)، «سایه‌های دودی» به تهیه کنندگی و کارگردانی محسن امیر یوسفی(ژانر اجتماعی موضوع اعتیاد) و «پیتزا مخلوط» به تهیه کنندگی حسین حبیبی خلیفه‌لو و کارگردانی حسین قاسمی جامی (ژانر درام اجتماعی) عناوین پروژه‌هایی است که از این شورا پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.

همچنین در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش قرارداد اکران عمومی به‌رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در گروه سینمایی آفریقا ثبت شد.

هر شب تنهایی به کارگردانی رسول صدرعاملی به جای تردست محمدعلی سجادی از امروز در گروه سینمایی عصر جدید اکران می‌شود.فیلم سینمایی حلقه‌های ازدواج شاهین باباپور از 23 بهمن‌ماه اکران خود را در گروه آزاد شروع خواهد کرد و بعد از پایان نمایش فیلم سینمایی شوریده در گروه سینمایی استقلال اکران خود را ادامه خواهد داد.

از دیگر مصوبات شورای صنفی نمایش این بود که عیار 14 در گروه سینمایی قدس اکران شود.پنجمین سوار سرنوشت سعید مطلبی بعد از جشنواره فیلم فجر در گروه آزاد به نمایش در خواهد آمد. در مورد فیلم‌های طرح نگاهی دیگر، شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت با توجه به فروش قابل توجه فیلم تنها دوبار زندگی می‌کنیم اکران فیلم تا جشنواره فجر ادامه پیدا کند.

4 فیلم باد در علفزار می‌پیچد خسرو معصومی، ستاره بود فریدون جیرانی، به کبودی یاس جواد اردکانی و شب حورا شهاب ملت‌خواه نیز بعد از جشنواره در طرح نگاهی دیگر اکران خواهند شد. اکران فیلم کودک و فرشته در این طرح با درخواست پخش‌کننده آن به سال 89 موکول شد.

فیلم‌های روی پرده

در آستانه برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران تعدادی از فیلم‌ها به نمایش خود ادامه می‌دهند. فیلم سینمایی تاکسی نارنجی به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده در 20 سینما پس از 5 روز نمایش 18 میلیون تومان فروش داشته است.

این فیلم داستان زنی راننده است که پس از جدایی از همسرش به کیش سفر می‌کند و تلاش می‌کند زندگی تازه‌ای را شروع کند. آزیتا حاجیان، ماهایا پطروسیان، حسن پورشیرازی و علی دهکردی بازیگران این فیلم کمدی هستند.

فیلم سینمایی شبانه به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی روایتی متفاوت از تلاش یک دختر برای پیدا کردن برادرش در یک شب است، هدیه تهرانی، ستاره اسکندی، حمیدرضا پگاه و کمند امیرسلیمانی بازیگران این فیلم هستند. شبانه که در 15 سالن اکران شده 24 میلیون تومان فروخته است.

فیلم سینمایی دختر میلیونر به کارگردانی اکبر خامین با بازی یوسف تیموری و مهران غفوریان که فضایی کمدی و طنزآمیز دارد در 14 سالن سینما روی پرده رفته است، تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم محمد بانکی است که مدتی پیش فیلم سینمایی دو خواهر را روی پرده داشت اما دختر میلیونر فروش قابل‌توجهی نداشته است. این فیلم پس از 7 روز 39 میلیون تومان فروخته است.

فیلم‌های سینمایی شوریده و تردست هر دو به کارگردانی محمدعلی سجادی پس از مدت‌ها روی پرده رفته‌اند، شوریده که در 9 سالن روی پرده رفته پس از 5 روز 8 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم سینمایی تردست در 8 سالن روی پرده رفته و پس از 22 روز نمایش در سینماهای تهران 75 میلیون تومان فروخته است.

فیلم سینمایی تنها دوبار زندگی می‌کنیم به کارگردانی بهنام بهزادی که در طرح ویژه نگاهی دیگر روی پرده رفته پس از 15 روز نمایش 40 میلیون تومان فروش داشته است. داستان این فیلم درباره سیامک است که آخرین روزهای زندگی‌اش را می‌گذراند اما آشنایی او با دختری جوان زندگی او را تغییر می‌دهد.

علیرضا آقاخانی، رایا نصیری، رامین راستاد و نگار جواهریان بازیگران این فیلم هستند که در 6 سالن روی پرده رفته است. از امروز اکران فیلم سینمایی هر شب تنهایی به کارگردانی رسول صدرعاملی در 7 سالن سینما در تهران شروع می‌شود. لیلا حاتمی و حامد بهداد بازیگران این فیلم هستند که داستان زنی است که برای شفا به مشهد مقدس سفر می‌کند.

کد خبر 98851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز