سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر – الهام اناری: در حالی که اعضای هیات انتخاب در گفت‌وگوهایشان بر حضور درخشان کارگردانان جوان و به‌خصوص فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال تاکید می‌کردند، خروجی این هیات، در بخش مسابقه سینمای ایران، توجه چندانی به کار این فیلمسازان نشان نداد.

ضمن اینکه فیلم‌هایی چون «آتشکار»، «هیچ»، « پاداش» و حتی فیلم دفاع مقدسی «زمهریر» از گردونه جشنواره کنار گذاشته شدند. جشنواره‌ای که البته تا اینجای کار 55 فیلم بلند سینمایی در 3 بخش پذیرفته و به گفته شمقدری احتمال دارد با افزودن بخشی تازه، فیلم‌های دیگری را هم در جشنواره پذیرا شود؛ فهرستی که البته بعید به‌نظر می‌رسد در آن جایی برای فیلم‌های امیر‌یوسفی یا کمال تبریزی وجود داشته باشد.

به گفته علیرضا سجاد پور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی و عضو هیات انتخاب عدم‌انتخاب بعضی از فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر به‌دلیل کیفیتشان بوده و بعضی دیگر مشکل نظارتی داشته‌اند.

بدیهی است که مثلا «پاداش» کمال تبریزی یا «هیچ » ساخته عبدالرضا کاهانی به‌دلیل ضعف تکنیکی و فنی نباید از سوی هیات انتخاب رد شده باشند؛ ضمن اینکه برخی از رسانه‌ها از حضور جواد شمقدری در دفتر جشنواره برای تصمیم‌گیری در مورد فیلم‌های مشکل‌دار خبر داده‌اند.

اتفاقی که البته مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز معاونان سینمایی چون جعفری جلوه، حیدریان و زنده‌یاد سیف‌الله داد شخصا در مورد حضور یا عدم‌حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره تصمیم‌گیری کرده‌اند. جشنواره‌ای که امسال با وجود حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌ها، به لحاظ کمی رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های اخیر نشان می‌دهد.

 اعلام اسامی 10 فیلم بخش خارج از مسابقه

اسامی 10 فیلم ایرانی خارج از مسابقه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور آثاری چون، آدمکش، ناسپاس، 100 سال به این سال‌ها و... اعلام شد.‌ اسامی فیلم‌های این بخش از جشنواره عبارتند از: آدمکش رضا کریمی، بیگانگان عباس رافعی، زخم شانه حوا حسین قناعت، صد سال به این سال‌ها سامان مقدم، فاصله کامران قدکچیان، محفل اکس حبیب کاوش، معبد جان محمد درمنش، ناسپاس حسن هدایت، همبازی غلامرضا رمضانی، یوسف پیامبر فرج‌الله سلحشور.

اسامی فیلم های مسابقه فیلم‌های اول و دوم

اسامی 23 فیلم بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم جشنواره فیلم فجر اعلام شد. این آثار عبارتند از: آل بهرام بهرامیان، برخورد خیلی نزدیک اسماعیل میهن دوست، پرسه در مه بهرام توکلی، پسر آدم دختر حوا رامبد جوان، چراغ قرمز علی غفاری، خاطره نادر طریقت، خانواده ارنست محسن دامادی و دمکراسی تو روز روشن علی عطشانی.

از دیگر فیلم‌های این بخش می‌توان به دیگری مهدی رحمانی، راز دشت تارزان هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی، سفر سرخ حمیدفرخ‌نژاد، سفر مرگ حسن آقا کریمی، شکلات داغ حامد کلاهداری، فصل باران‌های موسمی مجید برزگر، کارناوال مرگ حبیب‌الله کاسه‌ساز، گنج روان امین اصلانی و لطفا مزاحم نشوید محسن عبدالوهاب اشاره کرد.

همچنین آثار مرا ببخش مادر مهدی نادری نجف آبادی، مقلد شیطان افشین صادقی، نخودی جلال فاطمی، نزدیک‌تر از آشنا رضا سرکانیان، نفوذی احمد کاوری و مهدی فیوضی و وقت بودن جلیل سامان نیز در این بخش به نمایش در می‌آید.

این در حالی است که تهیه‌کننده فیلم سینمایی لطفا مزاحم نشوید از اقدام برای خروج این فیلم با نظر کارگردان از بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم جشنواره فجر خبر داد. محمد احمدی در این ارتباط به مهر گفت: در نامه‌ای از مسعود شاهی دبیر جشنواره فجر درخواست می‌کنیم که فیلم لطفا مزاحم نشوید را از بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم خارج کنند.

عبدالوهاب کارگردان این فیلم معتقد است دلیلی وجود ندارد که وقتی در دوره‌های قبلی با 2 فیلم خون بازی و گیلانه در جشنواره فجر خانم بنی‌اعتماد حضور داشته، در این بخش حضور داشته باشد. وی افزود: روزی که نسخه‌ای از فیلم را برای بازبینی به دفتر جشنواره ارائه کردیم،

این موضوع را تاکید داشتیم که با نظر کارگردان این فیلم در هر بخش به غیرمسابقه فیلم‌های اول و دوم باشد. البته من می‌خواهم فیلم دیده شود و حضور آن در بخش مسابقه و گرفتن جایزه برایم اهمیتی ندارد.

ولی عبدالوهاب معتقد است با تجربه کاری که در حوزه سینما داشته است قضاوت فیلم وی در کنار آثار جوانان باعث می‌شود در حق آنها کوتاهی شود. البته انتخاب نکردن فیلم برای بخش مسابقه سینمای ایران به سلیقه هیات انتخاب برمی‌گردد. درصورتی‌که من معتقدم لطفا مزاحم نشوید فیلمی خوش ساخت است که حتی از فیلمنامه بهتر شده و از حضور بازیگران حرفه‌ای سینما و تئاتر بهره برده است.

رونق جشنواره با فیلمسازان اول

در حالی که از 26 فیلم پذیرفته شده در بخش مسابقه سینمای ایران به فیلم اولی‌ها 3 سهمیه اختصاص یافته یکی از اعضای هیات انتخاب، آثار فیلمسازان اول را عامل رونق جشنواره امسال دانست.

حجت‌الله سیفی یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره کیفیت آثار این دوره گفت: ما امسال با 68 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران روبه‌رو بودیم و تعداد فیلم‌ها نسبت به سال گذشته رشد داشت. به لحاظ کیفی نیز کارها در سطح بالاتری قرار داشتند و البته این روال در سینمای ایران طبیعی است.

در زمینه تکنیکی ما شاهد اتفاقات جدیدی در آثار بودیم. بیشتر فیلمسازان جوان سعی کردند از جلوه‌های رایانه‌ای که هم‌اکنون در سینمای دنیا رایج است، استفاده کنند. البته چون باید آثار محدودی را برای بخش مسابقه انتخاب می‌کردیم قطعا انتخاب‌ها سخت و حساسیت‌ها بیشتر می‌شد.

آثاری نیز وجود داشت که در برخی از آنها فیلمسازان دوباره خود را تکرار کرده بودند که امیدواریم بتوانند از اینگونه نگاه‌ها فاصله بگیرند.  انسیه شاه‌حسینی دیگر عضو هیات انتخاب که تمایلی به صحبت درباره آثار این دوره نداشت، در این ارتباط گفت: جا دارد به همه فیلمسازان خسته نباشید بگویم.

احساس می‌کنم بهترین داور، مخاطبان فیلم‌ها هستند که بعد از نمایش هر اثر واکنش آنها مهم است. قصد دارم بعد از پایان جشنواره بیست و هشتم فجر درباره آثار این دوره صحبت کنم.

بزرگداشت 5 سینماگر

در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بزرگداشت 5 سینماگر پیشکسوت برگزار می‌شود.در این دوره از جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت داریوش ارجمند بازیگر سینما، امیر قویدل نویسنده و کارگردان فقید سینما، اسحاق خانزادی صدابردار پیشکسوت سینما، محمد‌تقی پاک سیما مدیر فیلمبرداری و رضا برجی کارگردان و مستندساز برگزار خواهد شد.

پیش‌فروش اینترنتی

بلیت‌های بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از روز جمعه 25 دی آغاز می‌شود.جهت رفاه حال مخاطبان حرفه‌ای جشنواره (هنرمندان، اهالی رسانه و دانشجویان) و استفاده بهتر از برنامه‌های جشنواره امسال بخشی از بلیت‌های این رویداد به‌صورت اینترنتی پیش فروش می‌شود.

دانشجویان، اهالی رسانه و هنرمندان می‌توانند در طول روزهای 25 تا 28 دی ماه با مراجعه به پایگاه اینترنتی   www.fajrticket.com با تکمیل فرم ثبت نام و پرداخت وجه توسط کارت‌های اعتباری عضو شبکه شتاب، نسبت به خرید بلیت‌های مورد نظر خود اقدام کنند.

نمایندگان وزارتخانه‌ها سازمان‌ها و نهادها که پیش از این تقاضای خود را برای خرید بلیت‌های جشنواره ارائه داده‌اند، باید در روزهای 28 دی ماه تا اول بهمن ماه به محل پردیس سینمایی ملت مراجعه کنند. بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از 5 تا 15 بهمن ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

اکران بدون ممیزی در جشنواره

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایش بدون ممیزی فیلم‌های سینمایی «به رنگ ارغوان» و «صد سال به این سال‌ها» در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر خبر داد.

علیرضا سجادپور به مهر گفت: فیلم‌های سینمایی صد سال به این سال‌ها به کارگردانی سامان مقدم و به رنگ ارغوان به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بدون ممیزی روی پرده می‌روند. فیلم سینمایی «تسویه حساب» ممیزی مختصری داشته است.

فیلم‌هایی که از فهرست حضور در جشنواره فیلم فجر خارج شده‌اند طبق رای و نظر هیأت انتخاب، داوری شده‌اند و رای‌هایی که اعلام شده بحث نظارتی این آثار را مطرح نمی‌کند و با این دید آثار داوری نشده‌اند.

کد خبر 99362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز