همشهری_مهدی اسماعیل پور: از تحویل بخش سوم اتوبوسهای برقی هایگر تا متروباس و قطارهای متروی چینی، بخشی از دستاوردهای این سفر پربار برای حملونقل عمومی تهران است.
خبر خوش اول
اتوبوسهای برقی پانصدتایی شد
در جریان سفر علیرضا زاکانی به چین بخش دیگری از اتوبوسهای چینی هایگر تحویل شهرداری تهران شد. بهاینترتیب ازمجموع قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوسبرقی هایگر، تاکنون ۵۰۰ دستگاه تحویل داده شده است. بخش سوم محموله اتوبوسهای برقی هایگر شامل ۱۱۰ دستگاه در قالب یکمراسم و جشن ویژه به شهردار تهران تحویل داده شد. درحالحاضر ۳۹۰ دستگاه از این اتوبوسهای برقی در شهر تهران فعال است و با ورود بخش سوم به کشور، درمجموع ۵۰۰ دستگاه از این اتوبوسها در ناوگان حملونقل عمومی پایتخت خواهیم داشت. طبق برنامه قرار است ۲ هزار دستگاه باقیمانده هم بهمرور تا پایان سال به کشور برسد.
خبر خوش دوم
امضای قرارداد خرید ۷۵دستگاه متروباس ۲۶متری
از سال گذشته صحبت از ورود یکمد جدید حملونقلی به کشور بود. در وهله اول ۲ دستگاه تراموای چرخلاستیکی یا همان ایآرتی در مسیر تهرانپارس تا میدان آزادی تستهای مختلف را پشت سر گذاشت و پس از جمعبندی نهایی قرار شد متروباس بهعنوان یکمد جدید حملونقلی وارد ناوگان شهر تهران شود. حالا در سفر چین، قرارداد خرید ۷۵دستگاه متروباس برقی منعقد شده است. براساس پیشبینیها متروباسها تا اسفندماه تحویل داده میشود. این متروباسهای ۲۶متری حدود ۳۰۰نفر ظرفیت مسافرگیری دارند و در خط پایانه شرق تا میدان آزادی فعالیت خواهند کرد.
خبر خوش سوم
بومیسازی ساخت اتوبوسهای برقی
سیاست و برنامه شهرداری تهران برای تقویت و توسعه ناوگان حملونقل عمومی پایتخت، در کنار واردات بهعنوان یک راهحل سریع و زودبازده، انتقال تکنولوژی ساخت آنها به کشور است. پس از واگنهای چینی، اینبار نوبت به اتوبوسهای برقی رسید تا تکنولوژی ساخت آنها به کشور و شرکتهای داخلی منتقل شود. در راستای بومیسازی اتوبوسها، قراردادی با همکاری شرکت کارمانیا، کرمانموتور، هایگر و شهرداری تهران امضا شده تا از این پس اتوبوسها بهصورت بومی در کشور تولید شوند. انجام این کار در ایران به بخش خصوصی و ۲ شرکت کارمانیا و کرمانموتور واگذار شده است.
خبر خوش چهارم
مراحل نهایی ساخت ۲ رام قطار مترو
در جریان سفر شهردار تهران و هیأت همراه به چین، در بازدیدی از کارخانه سازنده واگنهای مترو، آخرین وضعیت اجرای قرارداد خرید ۶۳۰دستگاه واگن مترو توسط کنسرسیومی متشکل از شرکتهای چینی و شرکت واگنسازی تهران از نزدیک بررسی شد. درحالحاضر ۲ رام اول از قطارهای چینی مترو در مرحله نهایی تولید است. رام اول مراحل نهایی مونتاژ را پشتسر میگذارد و رام دوم هم در مراحل میانی مونتاژ قرار دارد. با تولید ۲ قطار اول، عملا پروژه وارد فاز تولید انبوه میشود و تا پایان امسال رام اول این قطار وارد ایران خواهد شد. از خردادماه سال آینده هم بقیه قطارها بهتدریج در قالب زمانبندیشده در قرارداد وارد کشور میشوند. همچنین افزایش ۲۵درصدی تعداد واگنهای این قرارداد امضا و ابلاغ شده و درمجموع تعداد واگنها به ۱۰۷۱ دستگاه میرسد. با اجرای این قرارداد بیش از ۵۰درصد به ظرفیت ناوگان متروی پایتخت افزوده خواهد شد.
خبر خوش پنجم
بارگیری ۵۰ اتوبوس دوکابین
بخش تکمیلی خبرهای خوش حوزه حملونقل از سفر چین، بارگیری ۵۰ دستگاه اتوبوس دوکابین به سمت ایران است. این اتوبوسها بارگیری شده و در روزهای آینده به کشور میرسد. قرارداد اتوبوسهای ۱۸ متری بیآرتی درمجموع ۴۰۰ دستگاه است که در فاز نخست کارهای مربوط به ۲۰۰ دستگاه نهایی شده که بهمرور وارد خواهند شد. طبق برنامه از اواخر پاییز شاهد سیر و تردد اتوبوسهای جدید در خطوط بیآرتی خواهیم بود.
چینیها در اقدامی جالب در مراسم تحویل ۱۱۰ دستگاه اتوبوسبرقی هایگر، یکدروازه به رنگ پرچم ایران طراحی کردهاند که برجهای میلاد و آزادی هم بهعنوان نمادهای شهر تهران در گوشه آن به چشم میخورند.
توبوسهای برقی شرکت هایگر وقتی وارد تهران میشوند، طراحی دیگری دارند. در پایتخت نماد کمپین تهران دوستداشتنی بهعنوان برند روی اتوبوس ها نشانگذاری میشود؛ اما چینیها از تصاویر اینترنتی تصاویر را یافتهاند و در ماکت طراحیشده، آنرا به شهردار هدیه میدهند.
۵۰۰دستگاه
اتوبوس برقی هایگر تاکنون تحویل داده شده است.
۵۰دستگاه
اتوبوس دوکابین به سمت ایران بارگیری شده است.
۷۵دستگاه
متروباس از محل قرارداد چین تا اسفند وارد تهران خواهد شد.
۳۰۰نفر
ظرفیت متروباسهای ۶۲متری است.
۱۱۰
اتوبوسبرقی جدید توسط چینیها به تهران تحویل داده شده است.
۲رام
قطار مترو مراحل نهایی ساخت را پشتسر میگذارد.
نظر شما