دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بار دیگر آغاز جشنواره فیلم فجر تغییر کرد و این بار قرار شده آیین افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شنبه 3 بهمن و همزمان با میلاد خجسته حضرت امام موسی کاظم(ع) برگزار شود

جشنواره فیلم فجر امسال غیراز تغییر زمان برگزاری تفاوت دیگری هم دارد. این جشنواره 3 بار آغاز می‌شود، 3 بهمن آغاز مراسم افتتاحیه رسمی، 4‌بهمن آغاز جشنواره برای اهالی سینما و 5 بهمن آغاز نمایش فیلم برای عموم مردم. 

به گزارش روابط عمومی جشنواره، امسال نمایش فیلم‌ها برای رسانه‌ها و هنرمندان  یک روز زودتر آغاز می‌شود و به نوعی جشنواره برای اهالی سینما  از روز 4‌بهمن‌ماه کلید می‌خورد. پیش از این در جلسات مشورتی دبیر جشنواره با رسانه‌ها و پیشنهادهای اهالی رسانه مبنی بر نمایش فیلم‌ها برای آنها قبل از نمایش‌های مردمی، این موضوع مورد موافقت دبیر جشنواره قرار گرفت و امسال نمایش فیلم‌ها در مرکز اصلی جشنواره یک روز زودتر آغاز می‌شود.

مردم نیز می‌توانند فیلم‌های جشنواره را از 5 تا 15 بهمن ماه در 13 سینما با 23‌سالن نمایش به تماشا بنشینند.کمیته امور سینماهای جشنواره اعلام کرده سینماهای آفریقا، استقلال، اریکه ایرانیان 1، آزادی سالن‌های 1، 2، 3 و 4، بهمن 1، جوان 1 و 2، پردیس سینمایی زندگی 1و 2و 3، سپیده 1، فرهنگ 1و 2، فلسطین 1، 2 و 3، ماندانا1، موزه سینما 1و 2 و کارون 1 سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر هستند.

توزیع مناسب جغرافیایی سالن‌های مردمی جشنواره فیلم فجر در سطح شهر از جمله اهداف جشنواره بوده است و در این دوره از جشنواره، سینماهایی در غرب، شرق و شمال و جنوب شهر به این رویداد اختصاص یافته تا مردم مناطق مختلف بتوانند از برنامه‌های جشنواره بهره گیرند.

تسهیلات ویژه به برگزیدگان پارسال

بهمن‌ماه امسال در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر تسهیلات ویژه‌ای به برگزیدگان جشنواره بیست و هفتم ارائه می‌شود. به گزارش مهر، امسال برای برگزیدگان جشنواره فیلم فجر سال گذشته تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که به‌طور نمونه ارائه کارت ویژه برای نمایش آثار در کنار اهالی رسانه است.

همچنین در کنار اهالی رسانه حضور اعضای هیأت انتخاب و داوری، مسئولان برگزاری جشنواره، میهمانان خارجی، مدیران شبکه‌های تلویزیونی، مدیران انجمن و مراکز صنفی سینمایی و... قطعی شده است. مسئولان فارابی در نظر دارند از این طریق اهالی رسانه بتوانند از نظرات هنرمندان درباره فیلم‌های این دوره استفاده کنند.

بازار فیلم  نیز در محل  مراسم افتتاحیه و اختتامیه  برگزار می‌شود. در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر لیلا حاتمی، شهاب حسینی، اصغر فرهادی، علیرضا خمسه، مهتاب کرامتی، واروژ کریم مسیحی، حمید نعمت‌الله، مرتضی پورصمدی، بهرام بیضایی، پرویز شهبازی، عبدالرضا کاهانی، جواد اردکانی، مصطفی شایسته، محمود رضوی و... سیمرغ‌های بلورین را در بخش مختلف از آن خود کردند.

آخرین اخبار از فیلم‌ها

با نزدیک شدن به آغاز جشنواره، به‌جز فیلم‌های توقیفی قبلی که حالا به لطف تیم جدید معاونت سینمایی در حال خروج از محاقند، بیشتر آثار به سرعت کارهای فنی خود را پشت سر می‌گذارند تا به جشنواره برسند.

این درحالی است که برخی فیلم‌ها از این نظر دچار مشکل هستند. مثلا محمدرضا شرف‌الدین گفته برای آماده‌ شدن «فرزند صبح» به حدود 300 میلیون تومان نیاز است که اگر فراهم‌شود، 5روزه کار آماده خواهد شد. این تهیه‌کننده به ایسنا گفت: با وجود همه‌ تلاش‌هایی که صورت گرفت اما به‌دلیل مشکلات مالی، فیلم آماده‌ حضور در جشنواره نشد؛

حتی بهرام زند و کاوه سماک‌باشی با وجود طلبی که از این پروژه داشتند، اما با تعهدات حرفه‌ای‌شان بخش اعظم دوبله و صدا‌گذاری را انجام دادند و تنها کار باقیمانده تبدیل سوپر 35 به 35 است.

برای این‌ کار که بهروز افخمی تاکید دارد در خارج از کشور انجام شود مبلغ قابل توجهی نیاز است که عروج‌‌فیلم، سرمایه‌گذار فیلم، این مبلغ را نتوانست تامین کند با وجود اینکه آقای ارگانی مدیر این مؤسسه و همچنین مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام(ره) احساس تعهد می‌کنند و می‌خواهند کار انجام شود.

شرف‌الدین مشکلات مالی این فیلم را بیشتر شکل سیاسی دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد کسانی که باید سرمایه‌گذار فیلم باشند، مشکلات مالی‌شان شکل سیاسی دارد اما باید بپذیریم فیلم ناتمامی منسوب به حضرت امام(ره) روی دست سینمای ایران مانده است و باید فکری به حال آن کرد.

کار من و تعهدم در این پروژه 2سال است که به پایان رسیده است و ادامه‌ کار، اصلاحاتی ساختاری بود که سفارش‌دهنده به تدوین اولیه که توسط مرحوم سیف‌الله داد انجام شد وارد کرد و ساختار جدیدی پیشنهاد شد.

من به‌عنوان تهیه‌کننده تعهد می‌دهم اگر تا هفته آخر دی‌ماه پول لازم به این پروژه تزریق شود آن را به جشنواره‌ فجر برسانم و کارهای تبدیلش را در لابراتوار تلویزیون یا استودیو بدیع انجام خواهیم داد.

فیلمبرداری فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی که از مهرماه سال 83 آغاز شده است تا اواخر تیر ماه 86 به پایان رسید.  عبدالرضا اکبری، آتیلا پسیانی، هادی دیباجی، آرمان ایرانپور و هدیه تهرانی در این فیلم بازی دارند که تولد تا 7 سالگی حضرت امام(ره) و همچنین بخش‌هایی از 63 سالگی ایشان را در 15 خرداد سال 42 روایت می‌کند.

کد خبر 98770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز