یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

استاد عبدالحسین حائری، پس از 58 سال فعالیت در عرصه فهرست‌نگاری نسخ خطی کتابخانه مجلس به‌دلیل بیماری‌ ریوی و کهولت سن خانه‌نشین شد

به گزارش مهر، عبدالحسین حائری که چندی پیش و پس از پشت سر گذاشتن یک دوره نقاهت طولانی‌مدت برای آغاز پنجاه و هشتمین سال فعالیت خود به کتابخانه مجلس بازگشته بود با عود کردن بیماری‌اش دوباره خانه‌نشین شد.

این استاد نسخه‌شناسی و کتابشناسی سال گذشته و برای سومین بار طی چند سال اخیر به‌دلیل بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفت.

استاد حائری بیش از نیم قرن (از سال 1331 تا‌کنون) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده و نزدیک به 20 سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانة مجلس بوده است.

وی نواده دختری آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم و از فهرست‌نگاران برجسته نسخ خطی کشور است که بیشترین مجلدات فهارس نسخ خطی کتابخانه مجلس را تألیف یا بازنویسی کرده و طی دهه‌های اخیر نسخ خطی نابی را برای این کتابخانه خریداری کرده است. 

دخترها فریاد نمی‌زنند

پوران درخشنده با همکاری احمد رفیع‌زاده فیلمنامه فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» را تکمیل می‌کنند تا این اثر اسفندماه کلید بخورد. درخشنده در این باره به فارس گفت:  بخش کوچکی از تحقیقات باقی مانده است که انجام خواهد شد.

امیدوارم تا یک ماه و نیم دیگر نگارش فیلمنامه به اتمام برسد و اواخر سال‌جاری وارد مرحله فیلمبرداری شویم. این فیلمنامه برپایه یک داستان واقعی نوشته شده و ماجرا از یک زندان شروع می‌شود و در ادامه حادثه‌ای که برای یک دختر اتفاق می‌افتد، داستان «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» را تشکیل می‌دهد.

چندی پیش نیز  پروانه ساخت این فیلم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پوران درخشنده و «برف روی شیروانی داغ» به تهیه کنندگی درخشنده و کارگردانی محمدهادی کریمی صادر شد.

در اصفهان و سرقت

محمد شیروانی فیلم‌های مستند خود را در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر اصفهان به نمایش می‌گذارد. به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، کانون فیلم انجمن سینمای جوانان ایران دفتر اصفهان در ادامه نمایش و نقد و بررسی آثار فیلمسازان کوتاه و مستند، در دی‌ماه سال‌جاری نمایش و نقد و بررسی آثار محمد شیروانی را برگزار می‌کند.

در این برنامه در روزهای چهارشنبه هر هفته منتخبی از آثار محمد شیروانی از جمله دایره، کاندیدا، رضایت‌نامه، کادو، گیلاس‌هایی که کمپوت شد، کنسرو ایرانی، آرام، رئیس‌جمهور میرقنبر، لیلی کجاست، هفت زن، فیلمساز نابینا و 444 روز در سالن سینما مجتمع فرهنگی هنری استاد محمود فرشچیان اصفهان به نمایش درخواهد آمد و در روز 30 دی‌ماه جاری با حضور کارگردان نقد و بررسی خواهد شد. از سوی دیگر مهر خبر داد مستندهای محمد شیروانی جمعه شب 11دی‌ماه از منزل وی به همراه تجهیزات صدا و دوربین به سرقت رفت.

شیروانی در این ارتباط گفت: جمعه شب ساعت 21 تا نیمه‌شب در منزل نبودم و پس از بازگشت متوجه شدم تمام وسایل صوتی و تصویری، کامپیوتر شخصی، دوربین فیلمبرداری، تجهیزات صدابرداری و حافظه رایانه‌ای که نسخه تمام فیلم‌هایی که در این سال‌ها ساخته بودم روی آن موجود بود، به سرقت رفته است.

همچنین نسخه‌ای از 3 مستند به نمایش در نیامده «تهران 021»، «دستور آشپزی» و راش‌هایی از مستندی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری که تا شب قبل از 22 خردادماه تصویربرداری آن انجام شده و پس از آن متوقف شد، در میان این وسایل سرقتی بوده است.

درباره مهرجویی

مانی حقیقی مستندی درباره‌ داریوش مهرجویی به جشنواره‌ فیلم فجر ارائه می‌کند. حقیقی به ایسناگفت: 3 سال است که روی این پروژه‌ مستند کار می‌کنیم و قرار است 2 مستند درباره‌ داریوش مهرجویی در نهایت آماده شود که هر کدام با تایم یک ‌ساعت و 30 دقیقه خواهند بود.

گزیده‌ای از این 2 فیلم مستند را قصد داریم برای نمایش در جشنواره‌ فیلم فجر آماده کنیم و هم‌اکنون تدوین بخش عمده‌ای از آن توسط بهمن کیارستمی و پیمان خاکسار به پایان رسیده است که به‌زودی به دبیرخانه‌ جشنواره ارائه خواهیم کرد. این نسخه‌ نیز 100 دقیقه خواهد بود و با محوریت چند فیلم مطرح داریوش مهرجویی آماده نمایش خواهد شد.

پیش از این نیز مانی حقیقی مستندی را درباره‌ «هامون» یکی از ساخته‌های تاثیرگذار داریوش مهرجویی ساخته بود. داریوش مهرجویی 2 فیلم «تهران در جست‌وجوی زیبایی» و «آسمان محبوب» را احتمالا در جشنواره‌ فیلم فجر خواهد داشت.

با عدنان در ایران

هوشنگ کامکار خبر داد که تازه‌ترین آلبوم گروه کامکارها با آواز کریم عدنان خواننده کرد عراقی درحال ضبط است. هوشنگ کامکار مدیر هنری این گروه موسیقی به همراه کریم عدنان ضمن حضور در خبرگزاری مهر با اعلام این خبر به قطعات این آلبوم موسیقی اشاره کرد و گفت: مجموع قطعات این آلبوم برای گروه کامکارها وارکستر بزرگ سازهای زهی و بادی نوشته شده است که تفاوت زیادی با موسیقی فولکلور کردی ایران ندارد، این معنا که از جهت مدها و فواصل موسیقایی شبیه ولی از نظر ملودی و ریتم با یکدیگر متفاوت هستند

درواقع موسیقی کردی کردستان عراق از جهت ملودی و ریتم به موسیقی عرب و ترک نزدیک‌تر است اما در این آلبوم علاوه بر در نظرگرفتن اشتراکات و تفاوت‌های موجود در این دونوع موسیقی ؛ آواهای موسیقی ایرانی و به‌ویژه موسیقی کامکارها در آن دیده می‌شود.

تحویل ناشر

احمد بیگدلی از ارسال آخرین رمانش با عنوان «بی‌تردید سه‌شنبه بود» به نشر علمی خبر داد. این نویسنده به فارس گفت: هفته گذشته رمان «بی‌تردید سه‌شنبه بود» را برای نشر علمی در تهران پست کردم ولی هنوز آنها با من تماس نگرفته‌اند که ببینم آیا به دستشان رسیده است یا نه.

این رمان 78 صفحه A4 به‌صورت تایپ  و جلد شده برای ناشر ارسال شد. متأسفانه در کشور ما به‌گونه‌ای  است که وقتی موضوع داستانی لو می‌رود بلافاصله دیگران دست به قلم می‌شوند و سوژه را مثل سینماگران هندی سرقت می‌کنند. این اثر کاری کاملا نو از لحاظ ژانر ادبی است و در ایران تا به حال چنین کاری صورت نگرفته است.

داستان رمان از این قرار است که قتلی صورت می‌گیرد و آدم‌ها مجبورند در این قتل تعریف جدیدی از خود ارائه دهند. تمام آدم‌های آرمانی داستان‌هایش در رمان «بی تردید سه‌شنبه بود» حضور دارند و در یک جهان آرمانی زندگی می‌کنند. 

خروش بحر

علیرضا افتخاری به مناسبت ماه محرم، آلبوم « خروش بحر» را به آهنگسازی فردین کریم‌خاوری توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، این آلبوم با مدیریت تولید رضا مهدوی و طراحی گرافیکی سهیل حسینی تهیه و تولید شده است.

همچنین در انتشار این اثر موسیقایی، نوازندگانی همچون مسعود آرامش مقدم (سنتور)، فردین لاهور پور ( نی و همخوانی آواز)، شروین مهاجر (کمانچه و کمانچو آلتو)، شهرام غلامی (بربط )، پریچهر خواجه (قانون)، سهیل سان احمدی (تارباس)، کاووس صابونی و محمد برزین (سه تار باس)، مهرداد کریم خاوری (دف، دمام، دهل، تاس، طبل بزرگ، سنج و فردین کریم خاوری (سه‌تار) با مرکز موسیقی حوزه هنری همکاری داشته‌اند.

کد خبر 98663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز