مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح آخرین وضعیت انواع معافیت‌های سربازی و چگونگی دریافت هریک از آنها را تشریح کرد.

به گزارش فارس، سردار موسی کمالی در خصوص چگونگی ادامه تحصیل افرادی که به سن مشمولیت می‌رسند گفت: اگر این افراد دانش‌آموز باشند مطابق قانون می‌توانند تا سن 24 سالگی ادامه تحصیل بدهند ولی اگر در این مدت موفق به فارغ‌التحصیلی نشده و یا در بین تحصیل وقفه‌ای به‌وجود بیاید فرد فوق مشمول بوده و باید به سربازی برود.

وی در خصوص چگونگی ادامه تحصیل افراد دانشجو گفت: افراد دانشجو در مقطع فوق دیپلم مجازند 3 سال تحصیل کنند که این مدت برای کارشناسی پیوسته حداکثر 6 سال، ناپیوسته 3 سال و کارشناسی ارشد و دکترا 8 سال است و طی این مدت فرد می‌‌تواند با استفاده از معافیت موقت به تحصیل ادامه داده و بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن به خدمت برود.

مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص معافیت‌های پزشکی و چگونگی اخذ آن گفت: گاهی فرد مشمول به دلیل بیماری امکان خدمت را ندارد که در این خصوص وی با مراجعه به سازمان وظیفه عمومی معافیت موقت پزشکی تا حداکثر یک سال دریافت می‌کند و در پایان سال به وضع فرد رسیدگی شده و اگر بیماری‌ همچنان ادامه داشته باشد حداکثر یک سال تمدید می‌شود و در پایان سال دوم به وی معافیت دائم داده می‌شود.

وی گفت: افرادی هم هستند که از سلامت کامل برخوردار نبوده ولی بیماری آنها در حد معافیت نبوده؛ این افراد هم می‌‌توانند مراجعه کرده و چنانچه بیماری آنها تأیید شود به عنوان معاف از رزم شناخته شده و در کارهای خدمات رزمی و یا پشتیبانی خدمات رزمی به‌کارگرفته می‌شوند.

وی در مورد اخذ معافیت بیماری گفت: بیماریهای غدد، پوست، مغز و اعصاب، روان‌پزشکی، ریه، استخوان، دستگاه گوارش، خون، دهان و دندان، چشم‌، گوش، قلب و بیماریهای عفونی از جمله بیماریهایی است که فرد در صورت تایید پزشکی از انجام خدمت ضرورت معاف می‌شود. 

مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص چگونگی معافیت افرادی که متعهد به خدمت در سازمان‌های دولتی می‌شوند گفت: بعضی از افراد مشمول به‌جای خدمت دوره ضرورت متعهد به خدمت در بعضی از مراکز دولتی می‌شوند که این مراکز عبارتند از تربیت معلم با 5 سال تعهد خدمت، آموزش و پرورش تعهد به خدمت 2 برابر مدت تحصیل، قوه قضائیه 10 سال، سازمان هواپیمایی 12 سال، سازمان کشتیرانی 10 سال، وزارت بهداشت 5 سال و یا استخدام در نیروهای مسلح است که این افراد برابر سهمیه سازمان‌های ذکر شده گزینش و جذب شده و بعد جهت صدور کارت معافیت به سازمان وظیفه عمومی معرفی می‌شوند.

سردار کمالی در خصوص انواع معافیت‌های کفالت گفت: یکی از انواع معافیت‌های کفالت مربوط به تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و پدر 60 سال و بالاتر می باشد، که در این حالت سن پدر باید 60 سال یا بالاتر بوده و یا به دلیل بیماری نیاز به مراقبت داشته باشد.  وی ادامه داد: اگر پدر تنها فرد ذکور بالای 18 سالش در زندان باشد و بیش از یک سال از مدت زندان وی باقی‌مانده باشد، فرزند وی می‌تواند معافیت کفالت اخذ کند.

سردار کمالی با بیان این‌که تنها فرزند بالای 18 سال مادر فاقد شوهر نیز می‌‌تواند معافیت دریافت کند، گفت: گاهی ممکن است فرد مشمول برادر و یا خواهر نیز داشته باشد ولی آن برادر و یا خواهر نیاز به مراقب دارد که در این حالت نیز معافیت اعطا می‌شود. 

مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد:  مادر فاقد شوهر که تحت پوشش کمیته امداد قرار داشته باشد، درصورتی که 2 فرزند نیز داشته باشد، می‌تواند از معافیت یک فرزند خود استفاده کند.  وی  درخصوص معافیت‌های دیگر کفالت گفت: تنها مراقب جد فاقد فرزند، مراقب جده فاقد شوهر و فرزند، تنها مراقب برادر صغیر و یا برادر بیمار فاقد پدر و تنها مراقب خواهر صغیر یا مجرد و یا خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند نیز می‌‌توانند از معافیت‌های کفالت استفاده کنند.

کمالی ادامه  داد:  کسی که برادر خود را در حین خدمت سربازی از دست داده باشد و خودش تنها فرزند بالای 18 سال باشد نیز می‌تواند از خدمت معاف شود.  مدیر مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص چگونگی استفاده از معافیت‌های خاص گفت:  2 تن از فرزندان شهدا، 1 نفر از فرزندان مفقو‌دالاثر، 1 فرزند جانباز 30 درصد و 2 فرزند جانباز 60 درصد و فرزندان آزادگانی که 36 ماه سابقه اسارت داشته باشند، می‌توانند از خدمت معاف شوند.  وی ادامه داد: اگر میزان اسارت فرد آزاده کمتر از 36 ماه باشد مدت خدمت فرزند وی به ازای هر سال اسارت 6 ماه کسر خواهد شد. 

وی گفت: 2 تن از فرزندان رزمنده‌ای که 80 ماه سابقه جبهه داشته باشند نیز از خدمت معاف می‌شوند و چنانچه میزان حضور فرد رزمنده در جبهه 40 ماه باشد یک فرزند وی می‌تواند از معافیت استفاده کند.

سردار کمالی درخصوص چگونگی معافیت‌های معلولان گفت: خانواده‌‌ای که دارای پدر یا مادر معلول و یا 2 برادر معلول باشد، یکی از افراد مشمول آن می‌تواند با مراجعه به سازمان بهزیستی جهت دریافت معافیت وظیفه عمومی معرفی‌شده و از معافیت برخوردار شود. 

وی ادامه داد: کسانی که همسرشان بعد از ازدواج معلول شده باشد نیز از انجام خدمت معاف می‌باشند.  سردار کمالی افزود:  افرادی که تمامی خانواده خود را در زلزله از دست داده باشند، افرادی که همسر و فرزند خود را از دست داده باشند و یا منزل مسکونی آنها 100 درصد تخریب شده باشد می‌توانند از معافیت استفاده کنند.

وی درخصوص معافیت‌های افراد ایرانی که در خارج از کشور هستند، گفت: افرادی که تا سال 82 از کشور خارج شده‌اند و حداقل 2 سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می‌توانند با پرداخت مبلغ 50 میلیون ریال معافیت اخذ کنند.

سردار کمالی ادامه داد: مشمولانی که بعد از سال 83  از کشور خارج شده‌اند اگر دانشجوی یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور باشند و تا پایان شهریور ماه سال 85 نیز از کشور خارج شده‌اند به شرط آن‌که یکی از دانشگاههای داخلی آنها را پذیرش کنند می‌‌توانند به کشور آمده و در دانشگاه داخلی بدون این‌که غیبت سربازی داشته باشند، ادامه تحصیل دهند. 

سردار کمالی در ادامه گفت: افراد لیسانس و پایین‌تر تا متولدین سال 54، افراد فوق‌‌لیسانس تا پایان 52 و افراد دارای دکترای غیر پزشکی متولدین تا پایان سال 50 و پزشکی تا پایان سال 44 اگر هم غیبت داشته‌اند و یا از خدمت فرار کرده‌اند با عفو مقام معظم رهبری می‌توانند مراجعه کرده و کارت معافیت اخذ کنند.

کد خبر 9859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز