مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه گردشگری- رضاظریفی: ماجرای حفر تونل متروی اصفهان که موجب شده دستگاه حفر‌کننده تونل در فاصله‌ای نزدیک با سی و سه پل متوقف شود با روشن‌شدن عمدی‌بودن انحراف در مسیر دستگاه TBM وارد مرحله جدیدی شده است.

حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر به همشهری گفت: طبق گزارشی که از مدیرعامل شرکت مترو اصفهان به دست ما رسیده مشخص شده است که متأسفانه مسئله انحراف مسیر دستگاه حفاری به‌دلیل دستکاری برنامه وارد شده به دستگاه TBM بوده که از روی عمد انجام شده است.

وی درباره میزان خسارت وارده و چگونگی جبران آن گفت: به‌طور حتم پس از بررسی‌های مربوطه خسارت وارده از محل مطالبات پیمانکار اخذ خواهد شد.در نخستین روزهای امسال بود که جمعی از خبرنگاران اصفهانی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به این شهر در نامه‌ای خواستار جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه، عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ و تخریب میراث فرهنگی اصفهان شدند و حالا با گذشت بیش از 9 ماه از این موضوع دستگاه حفر تونل در نزدیکی سی وسه پل و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر متوقف شده است.

حدود 6 ماه پس از نامه خبرنگاران اصفهانی به رئیس‌جمهور یک منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان در گفت‌وگو با میراث خبر از انحراف مسیر دستگاه حفار خبر داد.

وی گفته بود: تونل شرقی خط شمال- جنوب پروژه متروی اصفهان، پس از گذشتن از زیر زاینده رود با انحراف از DTA یا مسیر خود، در کنار سی و سه پل در حدود 30 رینگ (طولی برابر با 40 متر) به اشتباه حفاری کرده است.

اما درست چند روز پس از طرح این مسئله در رسانه‌ها مدیرعامل قطار شهری اصفهان در نخستین نشست خبری خود با تایید انحراف در مسیر دستگاه حفاری گفت: به‌دلیل نقص فنی در دوربین دستگاه حفار در تونل شرقی که در نامه شرکت VMT آلمان نیز به آن اشاره شده؛ 35 تا 40 درجه از مسیر اصلی منحرف شده‌ایم و در حال حاضر حفر این تونل متوقف شده است.

عبدالجواد زعفرانی در ادامه گفته بود: ما با فاصله 40 متر که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی بوده در حال عبور از زیر زاینده رود بودیم که دستگاه 30/6متر از مسیر خود منحرف شد و به این ترتیب درحالی‌که به پایان عرض رودخانه نزدیک می‌شدیم در فاصله 7/33 متری سی و سه پل متوقف شدیم.ماجرای انحراف مسیر دستگاه TBM و حساسیت موضوع موجب شد تا این مسئله به مجلس شورای اسلامی نیز برسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش‌تر به رسانه‌ها ‌گفته بود که ماجرای انحراف تونل مترو در عبور از کنار سی و سه پل را از طریق رسانه‌ها شنیده و قرار است با برگزاری جلسات مشترک نمایندگان مجلس ابعاد این ماجرا به‌طور کامل روشن شود.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفت: ما تا قبل از اینکه تونل متروی اصفهان به زاینده رود برسد در جریان کامل اتفاقات بودیم و از این تونل بازدید کردیم. در آن زمان بیشتر بحث چهارباغ مطرح بود و این نگرانی وجود داشت که با رسیدن تونل به زاینده رود چه اتفاقی رخ می‌دهد.

راهکار نهایی

این اخبار در حالی منتشر شدند که مسئولان بر نظارت دقیق تاکید داشتند. البته با توجه به توقف دستگاه TBM در نزدیکی سی‌و‌سه پل، چند روز پیش رئیس شورای شهر اصفهان از نهایی‌شدن 2روش برای اصلاح انحراف به‌وجود آمده در تونل متروی اصفهان برای وارد شدن کمترین آسیب به سی و سه پل خبر داد.

عباس رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب تاکید کرد: شورای شهر اصفهان برای خارج شدن دستگاه TBM از تونل مترو و اصلاح انحراف آن 8روش را مورد بررسی کارشناسی و علمی قرار داد که در نهایت 2روش از آنها نهایی شد.

این نماینده مردم شهر اصفهان در شورای شهر افزود: یکی از این روش‌ها برگشت دستگاه TBM از مسیر منحرف شده به عقب است و روش دیگر نیز ایجاد یک حفره روی سطح زمین و خارج کردن دستگاه و اصلاح انحراف است.

برای روش برگشت دستگاه TBMبا یک شرکت چینی صحبت شده است و پیشنهاد شده با تزریق بتن به بدنه تونل و همچنین شمع زدن و مقاوم‌سازی‌ آن مقدمات لازم برای برگشت دستگاه انجام شود.

اسفندیار حیدری پور رئیس میراث فرهنگی استان اصفهان نیز درباره توقف کار دستگاه حفر تونل در نزدیکی سی وسه پل و راهکارهای ارائه شده از سوی رئیس شورای شهر اصفهان به همشهری گفت: در حال حاضر این دستگاه در فاصله 40 متری با سی و سه پل متوقف شده است.

اما درباره راهکارهای ارائه شده مسئله این است که اولا شفت‌گذاری و ایجاد حفره در حریم اثر تاریخی و همچنین فعالیت در حریم، بستر و فضای سبز اطراف زاینده رود ممنوع است مگر اینکه مجوز سازمان میراث فرهنگی اخذ شود. وی در ادامه درباره اینکه آیا برای این موضوع طرحی ارائه شده یا نه، گفت: در حال حاضر هنوز هیچ طرح مکتوبی برای این موضوع به دست ما نرسیده است. اگر طرحی ارائه کنند ابتدا در شورای فنی بررسی می‌کنیم و درصورت تایید اجرا خواهد شد.

رئیس میراث استان اصفهان درباره تبعات عبور مترو از کنار سی و سه پل نیز گفت: در بازدیدهایی که انجام شده بود کارشناس عبور دستگاه TBM با شرط رعایت فاصله ایمنی را تایید کرده بود اما برای عبور قطار از تونل توافقنامه‌ای بین اداره میراث استان وشهرداری اصفهان منعقد شده تا کارشناسی از دانشگاه تهران این موضوع را بررسی کند.

اگر کارشناس بی‌خطر بودن عبور مترو را تایید کند ما هم موافقیم اما اگر کارشناس این موضوع را تایید نکند نه ما و نه شهرداری نسبت به عبور قطار رضایت نداریم.

آخرین خبر حکایت از آن دارد که در بازدید 9 دی خبرنگاران از عملیات ساخت مترو، مدیر سازمان قطار شهری اصفهان با رد عمدی بودن تغییر مسیر دستگاه حفاری خطای فنی را مطرح کرده اما بر پرداخت خسارت از سوی شرکت پیمانکار نیز تاکید شده است.

کد خبر 98423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز