گروه استان‌ها – مرجان طباطبایی: فعالیت «پالایشگاه گاز ایلام» پس از یک سال تعطیلی در حالی از هفته آینده آغاز می‌شود

که پس از انفجار سال گذشته در آن، وزارت نفت وعده انجام تعمیرات در مقطعی 3 ماهه را داد.

پس از آن، تاریخ‌ها و وعده‌ها برای راه‌اندازی دوباره این پالایشگاه فراوان شد تا قرعه به همین روزهای آتی افتاد.پالایشگاه گاز ایلام به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح گازی غرب کشور از دی‌ماه سال گذشته تاکنون خاموش بوده است. تاسیسات سرچاهی تنگ بیجار که تامین‌کننده 7 میلیون مترمکعب گاز برای پالایشگاه ایلام بود، 17 دی‌ماه سال گذشته بر اثر انفجار تخریب شد و از آن تاریخ تاکنون تعمیرات این تاسیسات طول کشید.

ما مسئول نیستیم

خلیل کمالی، معاون پالایشگاه ایلام، در مورد طولانی شدن انجام تعمیرات به همشهری می‌گوید: مسئول این امر، بخش بالادستی پالایشگاه یعنی شرکت نفت مناطق مرکزی بوده که قرار است تا پایان این هفته گاز را در ورودی پالایشگاه به ما تحویل دهد.

داریوش قنبری، نماینده ایلام در مجلس که از طولانی شدن زمان تعمیرات این پالایشگاه گله‌مند است، یاد آور می‌شود: مسئولان وزارت نفت در حالی یک سال فعالیت پالایشگاه را تعطیل کردند که مدعی بودند انفجار فقط در تأسیسات سرچاهی تنگ بیجار صورت گرفته و تعمیرات 3 ماهه به پایان می‌رسد.

وی به همشهری می‌گوید: 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری که برای عملیاتی شدن پالایشگاه ایلام صورت گرفته بود، یک سال بدون استفاده مانده و مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی آن باشد.قنبری معتقد است که عملیات تعمیر بخش بالادستی پالایشگاه ایلام متوقف بوده و با در پیش بودن فصل سرما سرعت گرفته است.

پالایشگاه ایلام در 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و 12 کیلومتری بخش چوار در 2 مرحله تعریف شده که براساس برنامه ریزی باید در مرحله اول با دریافت 6 میلیون و 800 هزار مترمکعب گاز ترش میدان گازی تنگه بیجار، 5 میلیون و 800 هزار مترمکعب آن را شیرین‌سازی و به خطوط انتقال گاز تزریق کند.

معاون پالایشگاه ایلام، از آمادگی کامل واحدهای این مجموعه برای تولید روزانه 5/5 میلیون مترمکعب گاز خبر می‌دهد. رئیس راه‌اندازی پالایشگاه ادامه می‌دهد: با توجه به وعده شرکت نفت مناطق مرکزی مبنی بر تامین خوراک پالایشگاه، از روز جمعه گذشته  واحدهای پالایشگاهی را در فشار بالا قرار داده‌ایم.

تامین گاز خانگی استان ایلام، تقویت فشار گاز غرب کشور، شیرین‌سازی گاز ترش مناطق بیجار و کمان کوه، تامین خوراک پتروشیمی ایلام، اشتغال‌زایی و رونق منطقه از جمله اهداف ایجاد این پالایشگاه بوده است.

معاون پالایشگاه ایلام با ذکر اینکه صنعت بزرگی در این استان وجود ندارد که بخواهد دریافت‌کننده گاز پالایشگاه باشد، میزان نیاز گاز این استان را حداکثر نیم تا یک میلیون متر مکعب در روز می‌داند.

به گفته وی، مازاد گاز تولیدی پالایشگاه ایلام به استان کرمانشاه و در آینده به خرم آباد تحویل خواهد شد.

هنوز سوال ما بی پاسخ مانده

نماینده مردم ایلام در مجلس هم فعال نشدن صنایع این استان را ناشی از طولانی شدن طرح‌های هدف‌گذاری شده اعلام می‌کند.قنبری با بیان اینکه قرار بود پتروشیمی ایلام دریافت‌کننده گاز تولیدی این پالایشگاه باشد به تاخیر در عملیاتی شدن این مجتمع پتروشیمی اشاره می‌کند که براساس وعده دولت قرار بود در سال 86 راه‌اندازی شود و هم‌اکنون که در پایان سال 88 هستیم هنوز از آن خبری نیست.

به گفته وی، در حالی این تعمیرات یک سال زمان برده است که وزارت نفت هنوز سؤال ما را در مورد علت انفجار در تاسیسات سرچاهی پالایشگاه ایلام بی پاسخ گذاشته است.وی با توضیح در مورد علت انفجار به مطرح شدن مواردی هم چون استفاده نادرست وزارت نفت از لوله‌های مخصوص گاز شیرین برای انتقال گاز ترش تنگ بیجار اشاره می‌کند.

قنبری ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه گاز این بخش از نوع ترش بوده و دارای حجم بالای گوگرد است برای انتقال آن باید از لوله‌های مقاوم استفاده کرد که به نظر می‌رسد این بی توجهی در انتخاب لوله باعث انفجار شده است.

مجلس تحقیق و تفحص خواهد کرد

وی  خاطرنشان می‌کند: هر چند وزارت نفت هنوز علت انفجار را اعلام نکرده است؛ اما مجلس این موضوع را از طریق تحقیق و تفحص دنبال خواهد کرد.

پالایشگاه گاز ایلام با هزینه ای بالغ بر 300 میلیارد تومان اواخر سال 86 احداث شده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار بود هزینه‌های مرحله نخست این پالایشگاه با احتساب نرخ‌های متعارف جهانی، در مدت زمان 18 ماه پس از بهره‌برداری جبران شود که با توجه به وضعیت فعلی این پالایشگاه، هنوز بازگشت سرمایه آن نامشخص است.

کد خبر 98404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز