همشهری - مهدی اسماعیل پور: طوریکه براساس اعلام دستاندرکاران تا پایان سال درمجموع ۳رام(۲۱واگن) قطار ملی مترو به ناوگان متروی تهران افزوده میشود. علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه تولید انبوه قطار ملی مترو اطلاعات بیشتری به ما داده است.
آخرین وضعیت تولید ۳رام قطارملی
از مجموع ۱۵رام قطار ملی مترو که قرارداد آن بین شرکت متروی تهران و شرکت واگنسازی تهران بسته شده است، ۳رام(۷واگنه) زودتر از موعد مقرر درحال آمادهسازی است. ساخت رام اول به پایان رسیده و تستها را پشت سر گذاشته و آماده بهرهبرداری است. رام دوم هم ساخته شده و همانند قطار اول، این روزها تستهای مورد نظر را پشت سر میگذارد تا پس از آن بتواند وارد ناوگان مترو شود. پیشبینی میشود که رام دوم حدود یک تا ۲ماه پس از اتمام تستها، وارد ناوگان متروی تهران شود. قطارسوم هم در مرحله مونتاژ نهایی است و تا قبل ازپایان سال وارد ناوگان میشود و مسافران مترو را جابهجا میکند. ۱.۳میلیون یورو قیمت هرواگن در بازار است که با تولید قطار ملی مترو حدود ۵۰درصد این هزینه کاهش پیدا کرده و تقریبا ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی می شود.

اولین قطار ۷واگنه ملی در آستانه رونمایی
مراسم تولید انبوه ۱۱۳واگن قطار ملی مترو آذر۱۴۰۳برگزار شد و اکنون با گذشت کمتر از یک سال از آن روز، نخستین رام ۷واگنه از این محصول ملی آماده بهرهبرداری و ورود به ناوگان متروی تهران شده است. در این میان قرارداد ۷۹۱واگن قطار چینی هم نهایی شده و نخستین رام آن قرار است زمستان امسال مسافران را جابهجا کند. با بهرهبرداری از قطار ملی مترو که داخلیسازی آن بیش از ۸۵درصد است، درصورت اعمال شدیدترین تحریمها بازهم توان برطرفکردن نیازهای کشور به تامین ناوگان مترو وجود دارد. ۲۵شرکت دانشبنیان و ۴مجموعه بزرگ صنعتی در تولید قطار ملی مترو مشارکت دارند. آخرین بار سال ۱۳۹۹بود که ۲رام(۱۴واگن) جدید وارد ناوگان متروی تهران شد. اکنون پس از گذشت ۵سال قرار است ۳رام قطارملی مترو(۲۱واگن) و همچنین ۲رام قطار(۱۴واگن) از قرارداد چین تا پایان سال وارد ناوگان شود.
پروژه ۵ساله به ثمر نشست
درحالحاضر هزار و ۱۸۱واگن در خطوط درونشهری و ۲۶۰واگن دوطبقه در خطوط برونشهری متروی تهران وجود دارد. برای خدماترسانی مطلوبتر به مسافران، متروی تهران تقریبا ۲برابر تعداد فعلی به واگن نیاز دارد. همچنین کشور دریک دهه آینده به حدود ۸هزار واگن قطار نیاز خواهد داشت که نیمی از آنها برای شهر تهران است. شهرداری تهران از ۵سال پیش، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری آغاز کرد و حالا قرار است نخستین ثمره این حرکت بزرگ و مهم را در مسیر خودکفایی شاهد باشیم. نمونه اولیه قطار ملی تولیدشده پس از اخذ مجوزهای لازم برای مسافرگیری و تولید انبوه، از فروردین امسال در خط متروی تهران (باقرشهر) – پرند فعال است. نخستین قطار تولیدشده در بخش تولید انبوه هم به لحاظ ظاهری ازجمله در چراغها و رنگآمیزی تفاوتهایی با نمونه اولیه دارد و نقایص مدل اولیه در بخش طراحی ظاهری قطار برطرف شده است. ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۲ هزار نفر از دیگر مزایای این پروژه بزرگ و ملی است.
۲مأموریت مهم در مسیر پیشرفت واگنهای مترو
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران: مدیریت شهری در حوزه توسعه واگنهای مترو ۲ماموریت مهم دارد؛ نخست کاهش سرفاصله حرکت قطارها و دیگری بهروزرسانی و افزایش داراییهای ناوگان. متروی تهران در حال حاضر ۱۱۸۱واگن یکطبقه دارد که در ۴سال اخیر تقریبا نیمی از آنها اورهال شدهاند. اما رخداد بسیار مهمی در زمینه نوسازی ناوگان اتفاق افتاد و قرارداد ۲هزار دستگاه واگن پس از ۷سال بار دیگر زنده شد. از این مسیر سهم تهران ۱۰۷۱ واگن بود که به فضل الهی این تعداد به داراییهای متروی تهران در ۳سال آینده اضافه خواهد شد. همچنین ۱۱۳واگن ملی از محل قرارداد تولید داخلی سهم تهران خواهد شد تا جمع واگنهای تهران که در این دوره قرارداد آنها بسته شده است، به ۱۱۸۴واگن برسد. این یعنی به میزان ۲۵سال گذشته در این دوره مدیریت شهری واگن قرارداد بسته شده و وارد عملیات اجرایی میشود. ۲رام از مجموعه قطار ملی هم آماده شده و بهزودی وارد شبکه متروی تهران خواهد شد.
نظر شما