پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
۱ نفر

۲۶سال پیش در چنین روزی (۱۶اسفندماه) شهر زیرزمینی تهران متولد و پای مردم به ایستگاه‌های مترو باز شد.

افتتاح همزمان ۳ ایستگاه و ۲ ورودی جدید در خط ۶ مترو تهران

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، ۲۶سال پیش در چنین روزی (۱۶اسفندماه) شهر زیرزمینی تهران متولد و پای مردم به ایستگاه‌های مترو باز شد. حالا با گذشت بیش از ۲دهه شبکه متروی تهران بزرگ و گسترده‌تر شده‌است. شهر زیرزمینی متروی تهران با تکمیل خطوط۶و۷ و توسعه خطوط هفت‌گانه فعلی و البته اضافه‌شدن ۴خط جدید همچنان در حال رشد و ریشه‌دواندن زیر پوست شهر است.

شهر زیرزمینی پایتخت ۲۶ساله شد

* ایستگاه‌های‌ شاخص شهر زیرزمینی کدامند؟

۱-ایستگاه میدان کتاب: مدرن‌ترین ایستگاه متروی تهران

۲-ایستگاه شهدای هفده‌شهریور: زیباترین ایستگاه با معماری ایرانی

۳-ایستگاه میدان حضرت ولیعصر(عج) : بزرگ‌ترین ایستگاه با وسعت ۴۳۰۰۰مترمربع

۴-ایستگاه آیت‌الله طالقانی: کوچک‌ترین ایستگاه با وسعت ۲۰۴۰مترمربع

۵-ایستگاه هلال‌احمر (خط۷): دارای بلندترین پله‌برقی

* بازسازی اساسی ناوگان برای سرپا نگه‌داشتن مترو

با توجه به کمبود و فرسودگی ناوگان مترو، شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری علاوه بر بستن قرارداد ۷۹۱واگن چینی و ۱۱۳واگن قطار ملی مترو، بهسازی و ارتقای گسترده ناوگان موجود را در دستورکار قرار داد و تلاش کرد مشکلات این بخش تا رسیدن ناوگان جدید به کمترین میزان برسد.

بهسازی قطارهای مترو در این دوره از مدیریت شهری به تفکیک سال:

سال ۱۴۰۰:

۱۰رام قطار AC

یک دستگاه لوکوموتیو

۲واگن دوطبقه

سال ۱۴۰۱:

۲۲رام قطار AC

۴واگن دوطبقه

سال ۱۴۰۲:

۳رام قطار DC

۱۵رام قطار AC

۵واگن دوطبقه

سال ۱۴۰۳(تا نیمه اسفند) :

۱۴رام قطار AC

یک واگن دوطبقه

بهسازی‌های در دست اقدام:

۲رام قطار AC

یک رام قطار DC

یک دستگاه لوکوموتیو

۵ واگن دوطبقه

* حرکت به سمت خودکفایی در صنعت مترو:

-پیشرفت در بومی‌سازی قطعات متحرک، کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی

-دستاوردهای چشمگیر در تولید قطعات ثابت، بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های نگهداری

- گامی بلند به‌سوی توسعه پایدار و تقویت صنعت ریلی پایتخت با بومی‌سازی قطعات در حوزه‌های مهندسی

-بومی‌سازی قطعات مهندسی، جهشی بزرگ در صنعت تجهیزات متحرک و ثابت مورد نیاز ناوگان مترو

* بومی‌سازی قطعات مهندسی: ساخت ۲۰۶قطعه داخلی

-تجهیزات متحرک: ۲۳قطعه

-تجهیزات ثابت: ۱۸۳قطعه

تجهیزات ثابت شامل:

مخابرات: ۲۸قطعه

مهندسی برق: ۵۴قطعه

-تأسیسات: ۷قطعه

کنترل علائم: ۶۷قطعه

خط و ابنیه: ۲۷قطعه

*عدد خبر:

۱۱۸۵ تعداد واگن ناوگان مترو است.

۱۳۰۴ دستگاه پله‌برقی در مترو وجود دارد.

۱۶۳ آسانسور در ایستگاه‌های مختلف جانمایی شده‌است.

۹۸ ایستگاه به مسیر ویژه نابینایان مجهز شده‌است.

۳۰درصد ایستگاه‌های مترو در اسفندماه به بهره‌برداری رسیده‌است.

۴۷ ایستگاه مترو در اسفندماه به بهره‌برداری رسیدهاست.

۱۸ ایستگاه و ۴۲کیلومتر مسیر در این دوره از مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیدهاست.

۱۶۰امین ایستگاه متروی تهران در میدان خراسان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

فکت:

ساخت ۴خط جدید مترو (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) در دوره مدیریت شهری ششم آغاز شده‌است. (۱۷۵کیلومتر با ۱۳۰ایستگاه)

-متروی تهران نه‌تنها یک سیستم حمل‌ونقلی، بلکه یک شاهکار مهندسی و معماری است.

-با رسیدن واگن‌های جدید از قرارداد چین و همچنین ورود قطار ملی مترو و بهسازی ناوگان موجود، در سال آینده سرویس‌دهی مناسب‌تری را به مسافران میلیونی شهر زیرزمینی شاهد خواهیم بود.

کد خبر 930366
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۹
    0 0
    لطفا هرچه زودتر قطار اضافه کنید، جا برای مسافران نیست، و وقتی قطارها فضای کافی نداشته باشند طبیعتا مردم از حمل و نقل عمومی استقبال نخواهند کرد