گروه اجتماعی: با آنکه مصوبه دولت برای اختصاص 20 درصد از سهمیه کنکور کارشناسی ارشد و دکتری به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده، اجرای این مصوبه با ابهام روبه‌رو شده است.

سازمان سنجش اعلام کرده این مصوبه تاکنون به سازمان سنجش ابلاغ نشده، اما وزارت بهداشت بر خلاف وزارت علوم از اعمال این سهمیه در کنکورهای خود خبر داده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در باره کنکور اعمال سهمیه 20 درصدی به متأهلین به مهر گفت: «کنکور کارشناسی ارشد سال 1389 نسبت به کنکور سال گذشته بدون تغییر برگزار می‌شود. هرگونه تغییر یا تصمیمات جدید درباره کنکور کارشناسی ارشد به‌هیچ عنوان در کنکور امسال اعمال نخواهد شد.»

عبدالرسول پور‌عباس پیش از این در گفت‌و‌گو با مهر پیش‌بینی کرده بود که کنکور کارشناسی ارشد 89 با رشد 25 درصدی پذیرش مواجه شود.از سوی دیگر معاون آموزشی وزارت بهداشت، به صراحت اعلام کرده که ابلاغ‌های قانونی مانند اختصاص سهمیه 20 درصدی کنکور کارشناسی ارشد به متأهلین را اجرا می‌کند.

اختصاص سهمیه فقط با مصوبه مجلس

با آنکه اختصاص 20 درصد سهمیه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به متأهلین، رسما به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ابلاغ شده، رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد که سهمیه‌بندی کنکور بر عهده مجلس است و دولت بدون مصوبه مجلس حق اختصاص چنین سهمیه‌ای را ندارد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد پیش از این به همشهری اعلام کرد: در این ابلاغیه ظرفیت اجرایی نمی‌بینیم چون سهمیه‌ای که در کنکور به افراد تخصیص داده می‌شود طبق قانون باید در مجلس مطرح و بررسی شود؛ حتی اگر مصوبه دولت باشد. اگر این مصوبه دولت اجرا شود مجلس قاطعانه با آن برخورد می‌کند.

وی به وزرای علوم و بهداشت توصیه کرد که اجازه ندهند تا موضوع اختصاص سهمیه 20‌درصدی به متأهلین چالش جدیدی بین مجلس و دولت ایجاد کند.رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: اگر دولت مایل است که این مصوبه اجرا شود باید طی لایحه‌ای آن را به مجلس ارائه کند.

اختصاص سهمیه، آیین‌نامه اجرایی ندارد

درصورتی که مصوبه دولت برای اختصاص سهمیه 20 درصدی به متأهلین اجرایی شود نیاز به دستور‌العمل و آیین‌نامه دارد. پیش از این وزیر علوم در این باره به فارس اعلام کرد که پیشنهاد سازمان ملی جوانان برای اختصاص 20 درصد از سهمیه تحصیلات تکمیلی به متأهلین، آیین‌نامه اجرایی دارد و همه موارد قانونی و اجرایی در آن دیده می‌شود.

کامران دانشجو اظهار کرد: بر همین اساس اگر اجرای این بسته پیشنهادی نیازمند مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی باشد در آن آیین‌نامه دیده و مراحل قانونی آن برای اجرایی‌شدن طی می‌شود.

این در حالی است که معاون سازمان سنجش با بیان اینکه مصوبه اختصاص 20 درصد سهمیه برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد تا‌کنون به سازمان سنجش ابلاغ نشده است به مهر اظهار کرد: اگر این مصوبه ابلاغ شود برای اجرا نیاز به تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی دارد.

افزایش 100 هزار نفری داوطلبان کنکور ارشد

در کنکور کارشناسی ارشد 770هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که به گفته معاون سازمان سنجش، تعداد داوطلبان ثبت نام‌کننده در کنکور کارشناسی ارشد 89 نسبت به سال گذشته 100 هزار نفر افزایش داشته است.

زمان توزیع کارت ورود به جلسه

زمان توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد سال 1389، 26 تا 28 بهمن ماه است و این آزمون طی روزهای 28، 29 و 30 بهمن ماه سال 1388 برگزار می‌شود.

اعلام نتایج

نتایج اولیه آزمون نیمه دوم اردیبهشت ماه و نتایج نهایی آن نیمه اول شهریورماه سال 1389 اعلام می‌شود.آزمون ارشد سال 89 طی 3 روز چهارشنبه 28، پنجشنبه 29 و جمعه 30 بهمن ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 98214

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز