چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: نوزدهمین جایزه بازیکن سال فیفا در مراسمی که روز دوشنبه در زوریخ برگزار شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت به لیونل مسی مهاجم 22 ساله آرژانتینی بارسلونا رسید.

در این مراسم که بهترین‌های سال فیفا معرفی شدند، سپ بلاتر رئیس فیفا جایزه بازیکنان سال را از بین کاندیداهای نهایی به مهاجم ریزنقشی اهدا کرد که چندی پیش عنوان بهترین بازیکن سال اروپا را نیز از آن خود کرده بود.

مسی که 2 سال گذشته هم در این مراسم حضور پیدا کرده اما دوم شده بود این بار با پیشی گرفتن از کریستیانو رونالدو برنده سال قبل، کاکا و هم‌تیمی‌های بارسلونایی خود ژاوی و اینی‌یستا سزاوارانه و با 1073 امتیاز به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد در حالی که سهم رونالدو از این رای‌گیری تنها 352 امتیاز بود. در این رده‌بندی که براساس آرای مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی تهیه شده، ژاوی، کاکا و اینی‌یستا سوم تا پنجم شدند. مسی اولین بازیکن آرژانتینی است که به این جایزه دست پیدا می‌کند. او در مسیر خود برای رسیدن به این موفقیت سالی درخشان را با قهرمانی در تمامی تورنمنت‌ها به همراه بارسلونا پشت‌سر گذاشته است.

قهرمانی در لالیگا، لیگ قهرمانان، جام حذفی اسپانیا، سوپرجام اسپانیا و اروپا و جام جهانی باشگاه‌ها کارنامه‌ای است که شاید هرگز برای بازیکن دیگری تکرار نشود. وی که در لیگ قهرمانان فصل پیش با زدن 9 گل آقای گل این تورنمنت شد، در 4 فینال از 5 فینال تورنمنت‌های مختلف گلزنی کرده و این هفته هم با به ثمر رساندن گل پیروزی در وقت اضافه فینال جام جهانی باشگاه‌ها مقابل استودیانتس، آخرین قهرمانی سال 2009 را به بارسلونا هدیه کرد تا مجموعه مدال‌های امسال خود را کامل کند. این ستاره آرژانتینی بعد از کسب جایزه دراین‌باره به وب‌سایت فیفا گفت: «خیلی خوشحالم. اینکه من اولین آرژانتینی هستم که به این جایزه دست پیدا می‌کند، افتخار بزرگی است.

 تک‌تک بازیکنان بارسلونا به خاطر موفقیت‌هایی که باشگاه در این فصل به آن دست پیدا کرده سزاوار این جایزه بودند. ما به عنوان یک تیم هر چیزی را که ممکن بود بردیم و من هم جوایزی فردی کسب کردم. قطعا از این بابت خوشحالم هرچند که هیچ کدام از اینها بدون هم‌تیمی‌هایم میسر نبود. من خیلی خوش‌شانس بودم که چیزهای مهم زیادی را به دست آوردم اما نمی‌خواهم به آن قانع باشم. من هنوز جوانم و خیلی چیزها هست که باید تجربه کرده و سعی کنم که به آنها دست پیدا کنم. همیشه می‌توان به رشد ادامه داد. در جسورانه‌ترین رویاهایم نیز چیزهایی را که تجربه کردم و امسال به دست آوردم، تصور نمی‌کردم.»

مسی اگرچه در بارسلونا درخشش بی‌چون و چرایی داشته اما در فوتبال ملی در حد انتظارات نبوده و مشکلات زیادی را در مقدماتی جام جهانی به همراه آرژانتین تجربه کرده. وی اما به آینده این تیم امیدوار است و در این خصوص می‌گوید: «خیلی سخت بود. ما برای صعود دچار مشکل شدیم اما در نهایت به هدف‌مان دست پیدا کردیم. آنچه اهمیت دارد این است که حالا وقت داریم و می‌توانیم در این مدت تلاش کنیم تا شرایط را تغییر دهیم و به بهترین آمادگی ممکن برسیم.»

کریستیانو رونالدو مهاجم پرتغالی رئال مادرید و بازیکن سال گذشته فیفا اگرچه این بار در رتبه دوم قرار گرفت اما این مراسم را دست‌خالی ترک نکرد. رونالدوی 24 ساله اولین جایزه پوشکاش که از امسال به یاد فرانتس پوشکاش کاپیتان اسطوره‌ای تیم دهه 1950 مجارستان به زننده بهترین گل فصل تعلق می‌گیرد، را از آن خود کرد. این جایزه به خاطر گل تماشایی رونالدو از فاصله 35 متری در دیدار برگشت یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بین منچستریونایتد، تیم سابق این  بازیکن مقابل پورتو در 15 آوریل 2009 به وی اختصاص پیدا کرد. وب‌سایت فیفا از قول رونالدو دراین‌باره می‌نویسد: «به خاطر کسب این جایزه احساس غرور می‌کنم. این افتخار بزرگی برای من است.»

وی در خصوص این گل که از بین 10 گل منتخب و توسط بیش از 120 هزار هوادار فوتبال در رای‌گیری وب‌سایت فیفا انتخاب شد، گفت: «آن یک گل خارق‌العاده و باورنکردنی بود. اگر از من بپرسید چطور می‌توان گلی مثل آن را زد نمی‌توانم بگویم.»

رونالدو همچنین افزود که دلش برای باشگاه سابقش، منچستریونایتد تنگ شده اما معتقد است که انتقال او به رئال کار درستی بوده است. مارتا، بازیکن بزریلی به عنوان بهترین بازیکن فوتبال زن سال انتخاب شد.

جایزه بازی جوانمردانه فیفا هم به سربابی رابسون، اسطوره فوتبال انگلیس که در ژوئیه امسال درگذشت به خاطر کمک‌هایش به حفظ روح جوانمردانه فوتبال تعلق گرفت و همسر وی این جایزه را دریافت کرد. تیم منتخب سال فیفا هم با رای‌گیری از اعضای اتحادیه بین‌المللی بازیکنان حرفه‌ای فوتبال به شرح زیر انتخاب شد:

دروازه‌بان: ایکر کاسیاس (رئال‌مادرید)

مدافعان: جان تری (چلسی)، نمانیا ویدیچ و پاتریس اورا (منچستریونایتد)، دانیل آلوز (بارسلونا)

هافبک‌ها: ژاوی و آندرس اینی‌یستا (بارسلونا)، استیون جرارد (لیورپول)
مهاجمان: لیونل مسی (بارسلونا)، کریستیانو رونالدو (رئال‌مادرید)، فرناندو تورس (لیورپول).

کد خبر 97964

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز