مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه گردشگری - رضا ظریفی: پس از گذشت 2ماه از وضع قانون دریافت 850 یورو از خودروی گردشگران خارجی ورودی به کشور، آخرین گروه از گردشگران خارجی که حدود 2هفته پیش وارد کشور شده‌ و30 آذر از مرز زاهدان کشور را ترک کردند

به ازای هر لیتر گازوئیل مصرفی یک یورو پرداخت کرده‌اند که با احتساب نرخ آزاد یورو، هزینه سوخت برای گردشگران  افزایشی 90برابری  داشته است.این در حالی است که پس از محاسبه مسافت مسیر مرز بازرگان تا زاهدان که مسیر غالب گردشگران خارجی است و مقدار سوخت مورد نیاز، گردشگران خارجی باید مبلغی در حدود 1000 تا 1500 یورو بپردازند.

ابراهیم پورفرج دبیر کانون تورگردانان ایران با بیان این مطلب به همشهری گفت: طبق مصوبه‌ای که دریافت کردیم، این موضوع را به طرف قرارداد خارجی اعلام کردیم تا بدانند که در هنگام ورود گردشگران، آنها باید به ازای هر لیتر گازوئیل مصرفی خودروها یک یورو بپردازند.

اگر درباره این موضوع نیز ما اطلاع رسانی نکنیم آنها اعتراض می‌کنند و در این صورت طرف ایرانی مجبور به پرداخت خسارت خواهد شد که گاهی اوقات این مبلغ خیلی زیاد است چراکه به هنگام ورود 40 خودرو به‌صورت همزمان این مبلغ در حدود 40 هزار یورو خواهد شد.

وی درباره نحوه محاسبه مقدار مبلغ قابل پرداخت افزود: هنگام ورود خودروها به داخل کشور با استفاده از جدول تعیین مسیر مقدار مسافت مشخص شده و با تخمین مقدار سوخت مورد نیاز مبلغی در حدود هزار تا هزار و500 یورو از گردشگران دریافت می‌شود.

دریافت این مبلغ از خودروی گردشگرانی که از راه زمینی وارد کشور می‌شوند یک امتیاز منفی محسوب می‌شود. این گروه از گردشگران بیشتر به این دلیل مسیر زمینی را انتخاب می‌کنند که هزینه کمتری را متحمل شوند.

با توجه به شرایط کنونی اقتصاد دنیا و توجه ویژه به صنعت گردشگری از سوی کشورهای مختلف به‌خصوص کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند، باید به این نکته توجه کرد که دریافت مبلغی بسیار بیشتر از مبلغ میانگین سوخت در کشور به توسعه گردشگری ضربه می‌زند. دبیر کانون تورگردانان در این باره گفت: در حال حاضر بهای بنزین با نرخ آزاد در کشور 400 تومان و بهای گازوئیل با نرخ آزاد نیز 16 تومان است.

در چنین شرایطی اگر بخواهیم برای گازوئیل تا 10 برابر بیشتر هم دریافت کنیم طبیعی است اما دریافت مبلغی در حدود هزار و 400 تومان برای هر لیتر گازوئیل هزینه زیادی را به گردشگران خارجی تحمیل می‌کند.

وی در ادامه با ذکر مثالی افزود: اگر شما به‌عنوان گردشگر در کشور همسایه‌ای مثل ترکیه بخواهید سوخت بنزین تهیه کنید برای هر لیتر همان مبلغ آزادی را می‌پردازید که یک شهروند ترکیه می‌پردازد. در کشور ما نیز باید همین طور باشد.

در چنین شرایطی که قیمت سوخت چند ده برابر نرخ معمول محاسبه و دریافت می‌شود این احتمال وجود دارد که گردشگران خارجی مسیرهای کشورهای شمالی را به‌عنوان مسیر جایگزین انتخاب کنند.

پورفرج درباره طرح این مشکل با مسئولان گردشگری کشور گفت: این مشکل را با سازمان میراث فرهنگی در میان گذاشته‌ایم. به‌نظر می‌آید با نشستی که در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد و مسئولان نهادهای ذیربط حضور خواهند داشت درباره منطقی‌تر شدن این روند تصمیم‌گیری می‌شود.

توسعه گردشگری

در حال حاضر فصل دوم گردشگری در سال‌جاری نیز به پایان رسیده و باید برای فصل اول گردشگری سال بعد که 3ماه فصل بهار است، برنامه‌ریزی شود.

پورفرج دراین باره به همشهری گفت: در سال 2فصل ورود گردشگر داریم. در حال حاضر نیز فصل دوم را رو به پایان داریم که از حدود اواسط شهریور آغاز شده است. در فرصتی که تا شروع بهار داریم باید برای توسعه گردشگری کشور که متأسفانه آمار آن در سال‌جاری پایین آمده است برنامه‌ریزی کنیم.

برای این امر در نمایشگاه‌های گردشگری مختلفی چون ژاپن و انگلیس شرکت کرده‌ایم و در نظر داریم در نمایشگاه‌های کشورهای اسپانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و دوبی که به‌زودی برگزار خواهند شد نیز به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران بپردازیم.

تمام تلاش ما این است که قراردادهای موفقی را با طرف‌های خارجی منعقد کنیم؛ چراکه در حال حاضر ذهنیت مناسبی درباره شرایط گردشگری ایران وجود ندارد.وی درباره کمبودهای موجود گردشگری در کشور نیز افزود: باید یکسری امکانات را افزایش دهیم. حمل‌ونقل، امکانات اقامتی و سهولت ورود گردشگر به کشور از اصلی‌ترین موارد است که مسئولان گردشگری کشور باید به آنها توجه کنند.

با توجه به قوانین وضع شده که به نوعی کاهش انگیزه گردشگران برای سفر به ایران را در پی دارد و البته شرایط کنونی گردشگری در کشور، باید منتظر ماند و دید که برای رفع موانع توسعه این صنعت چه تمهیداتی اندیشیده خواهد شد.

کد خبر 97854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز