همشهری آنلاین: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمه الله علیه را تسلیت گفتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمه الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد.

اینجانب درگذشت ایشان را به همه‌ی بازماندگان بویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای

29 آذر 1388

تشییع  پیکر آیت‌الله منتظری

پیکر آیت‌الله حسین‌علی منتظری که شامگاه شنبه شب سوم محرم، دنیای فانی را ترک کرد، ساعت 9 صبح دوشنبه مطابق با چهارم محرم‌الحرام از بیت  این استاد علوم دینی واقع در قم، بلوار شهید محمد منتظری، به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع می‌شود.

پیکر آیت‌الله منتظری در حرم کریمه اهل‌بیت(س) آرام خواهد گرفت29 آذر جمعی از حضرات آیات عظام پس از شنیدن خبر درگذشت آیت‌الله منتظری برای عرض تسلیت به خانواده او در بیت ایشان حاضر شدند و ارتحال این مرجع تقلید را تسلیت گفتند.

اکبر هاشمی رفسنجانی ،رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در پیامی درگذشت آیت‌الله منتظری را تسلیت گفت. به گزارش فارس به نقل از دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این پیام آمده است: فقدان این فقیه برجسته، مجاهد نستوه و مبارز عالم و بزرگوار، ‌ثلمه‌ای برای حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی است که انشاء‌الله مجموعه آثار گرانقدر، خلأ وجودی ایشان را برای دوستداران، علما، فضلا، روحانیون و طلاب جبران می‌نماید.به گزارش رسا دکتر باهر پزشک معالج مرحوم آیت‌الله منتظری، کهولت سن و عارضه قلبی یا مغزی را دلیل فوت او اعلام کرد.

زندگی و مبارزه

آیت‌الله حسین‌علی منتظری در سال ۱۳۰۱ در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد، ‏پدرش حاج علی، کشاورز  و  اهل مطالعه، معلم اخلاق و مدرس قرآن بود. آیت‌الله منتظری در سن ۱۲سالگی وارد ‏حوزه علمیه اصفهان شد و در سن ۱۹ سالگی اصفهان را برای ادامه تحصیل ترک کرد و به قم آمد.

‏پس از رحلت آیت‌الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی در سال ۱۳۴۰ خورشیدی‏ ‏آیت‌الله منتظری و آیت‌الله مرتضی مطهری قائل به‏ ‏اعلمیت امام خمینی بودند و زعامت وی را به صلاح اسلام و‏ ‏مسلمین تشخیص دادند.در جریان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی، ساواک بارها او را دستگیر، زندانی و تبعید کرد.

آثار او

از آثار آیت‌الله منتظری می‌توان به مباحث استصحاب، تعادل و تراجیح - تقریر درس‌های‏ ‏امام خمینی - ، نهایة الاصول - تقریر درس اصول آیت‌الله‏ ‏بروجردی - دراسات فی ولایة‌الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة در 4جلد،‏ درس‌هایی از نهج‌البلاغه در10 جلد که 3 جلد آن تاکنون چاپ‏ ‏شده است، اشاره کرد.

کد خبر 97771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز