مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

ناصر امانی*: در آستانه افتتاح بزرگ‌ترین پروژه ترافیکی شهر تهران، اظهار‌نظر پیرامون این موضوع فراوان شده و آثار مثبت آن از جوانب مختلف واکاوی می‌ شود.

 با توجه به خالی‌بودن این اظهارنظرها در زمینه تأثیرات فرهنگی تونل توحید در عرصه عمرانی و مدیریتی کشور به پاره‌ای از تأثیرات فرهنگی این پروژه ملی اشاره می‌شود:

1- خودباوری و اعتماد به‌نفس: در حالی‌که طولانی‌شدن پروژه‌های عمرانی و متروک‌شدن آنها در کشور ما تبدیل به یک عرف و رویه معمول شده است

و سه نمونه بارز آن در مرکز کشور عبارتنداز : تونل رسالت، برج میلاد و مصلای امام(ره)، ساخت تونلی به طول  4 کیلومتر در کلانشهر تهران در سخت‌ترین گره ترافیکی در عمق زمین با 4300 متر حفاری طی مدت 29 ماه فرهنگ جدیدی را ترویج و تبلیغ می‌کند.اعتماد به‌نفس و خودباوری مدیران و مجریان این پروژه فرهنگی برخاسته از انفاس قدسیه حضرت امام‌خمینی(ره) است که همواره بر آن تأکید داشتند و به نوعی ترویج عملی و عینی این فرهنگ انقلابی است.

2- استقلال و خودکفایی: اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در یکی از مراحل طراحی و اجرا معمولاً با دخالت مشاورین یا پیمانکاران خارجی همراه بوده است. اگر قرار باشد پروژه‌ای را که به صورت کامل همه مراحل آن بدون مشارکت بیگانگان اجرایی شده است معرفی کنیم بدون تردید «تونل توحید» یکی از آنها خواهد بود و می‌توان آن را یکی از مظاهر استقلال و خودکفایی مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها به‌شمار آورد.آیا این خودکفایی و استقلال و ترویج عملی و عینی آن تأثیر فرهنگی در سطح ملی ندارد؟

3- صداقت و صراحت:  مدیریت شهری در دوره فعلی یکی از اصول و تعهداتش به مردم شریف تهران «صداقت و صراحت»‌ بوده است.اجرای عملی این تعهد با اجرای پروژه تونل توحید برابر زمانبندی اعلام شده در حال تحقق است. آیا این همان روشی نیست که امام صادق(ع)‌ فرمود که «کونوا دعا به‌الناس بغیر النفکسم» حتی هنگامی که در افتتاح و بهره‌برداری از برج میلاد به دلیل سردی فوق‌العاده هوا و تحریم، تأخیری ایجاد شد با صداقت و صراحت به مردم گزارش و از آنان عذرخواهی شد. آیا این عمل به دستور مولاعلی(ع) در فرمان به مالک‌اشتر که فرمود: «درصورتی‌که اشتباه کردید فوراً عذرخواهی کنید.» نیست؟

4- مدیریت جهادی و بسیجی: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و مدیران عالی نظام انتقال فرهنگ پویا و سازنده دفاع مقدس به سایر عرصه‌های مدیریتی و اجرایی کشور است.امروزه مدیریت شهری تهران یکی از اصول کاری خود را استفاده از این فرهنگ در عرصه کار و تلاش در حوزه‌های مختلف قرار داده است و بر این اساس دقت، صحت و سرعت 3اصلی است که در این رویکرد توأمان مورد توجه قرار گرفته است.تونل توحید یکی از مظاهر آشکار مدیریت جهادی و بسیجی است که طی آن شهردار هر هفته در نیمه‌های شب یا پس از نماز صبح، پیاده در عمق زمین مسیر 4 کیلومتری رفت و برگشت تونل را طی می‌کند و بر همه مسائل کلی و جزئی آن نظارت کرده و دستورات لازم را صادر می‌کند.  

5- صبر و توکل: تونل توحید دستاورد یکی دیگر از شاخص‌های فرهنگ بسیجی است و آن صبر در برابر ناملایمات و توکل بر ذات پروردگار متعال است، در حالی‌که در کشور سالانه هزاران نفر قربانی ضعف مدیریت و بی‌برنامگی در حمل‌‌ونقل زمینی و هوایی می‌شوند و دریغ از یک عذرخواهی از مردم! کشته شدن یک کارگر در حادثه‌ای پیش‌بینی‌نشده در پروژه‌ای بزرگ بعضی از دوستان را برآشفته کرده و فریاد تظلم‌خواهی‌شان را بلند می‌کند که ای اهل عالم فاجعه‌ای رخ داده است‌!

و مالنا ان لانتو کل علی‌الله و قدهدانا سبلنا ولنصبرن علی ما اذیتمونا و علی‌الله فلیتوکل المتوکلون

* قائم مقام اداری- مالی شهرداری تهران

کد خبر 97747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز