شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: ظهر روز شنبه درحالی که اجلاس سران کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس آب‌وهوایی کپنهاگ رسما پایان یافته‌بود، دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری فوق‌العاده با خبرنگاران اعلام کرد:

سرانجام به توافق رسیدیم.

منظور او از این توافق، موافقت همه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس با پیش‌نویس توافقنامه‌ای بود که با حمایت آمریکا و بعد از گفت‌وگوهای سران 5 کشور جهان به دست آمد.

این گفت‌وگوها از جمعه‌شب تا ساعات اولیه بامداد شنبه با حضور باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، ون جیابائو نخست‌وزیر چین و مان‌موهان سینگ نخست‌وزیر هند در کنار روسای جمهور برزیل و آفریقای جنوبی ادامه یافت و سرانجام این کشورها درباره پیش‌نویس توافقنامه مربوط به کاهش گازهای گلخانه‌ای با یکدیگر توافق کردند.

در ساعات اولیه صبح شنبه اما کشورهای دیگر جهان با این پیش‌نویس مخالفت کردند. با این حال با ادامه مذاکرات و تلاش‌های سازمان ملل، ظهر روز شنبه کشورهای دیگر هم با این سند موافقت کردند. دبیرکل سازمان ملل روز شنبه بعد از اعلام خبر این توافق گفت: باید تلاش کنیم تا این سند را از نظر حقوقی به یک سند الزام‌آور تبدیل کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در این اجلاس اعلام کرد: درصورت دستیابی به توافقی که خواسته‌های آمریکا را برآورده کند، دولت این کشور صندوقی ایجاد خواهد کرد که سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه کمک کند.

در واقع درخواست آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای، ایجاد یک اقدام شفاف از سوی کشور چین برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است که اخیرا در سنای آمریکا به‌عنوان یک قانون به تصویب رسیده‌است.

این در حالی است که دولت چین این اقدام آمریکا را نوعی مداخله در امور داخلی خود دانسته و اعلام کرده است: چین آماده نوعی مذاکره و همکاری است، نه دخالت در امور داخلی.

از سویی پیشنهاد سیاستمداران دانمارکی برای دستیابی به یک توافق نتوانسته بود نظر چین و بسیاری از کشورهای در حال توسعه را جلب کند. کشورهای در حال توسعه پیشنهاد میزبان اجلاس را مدافع حقوق کشورهای توسعه‌یافته می‌دانستند و معتقد بودند که در این پیشنهاد که قرار است به‌عنوان سند نهایی اجلاس تنظیم شود، منافع کشورهای توسعه یافته مد نظر قرار گرفته است.

اگر سیاستمداران در اجلاس کپنهاگ به توافق نهایی نمی‌رسیدند، روند تصاعدی تولید گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین ادامه می‌یافت.دبیر کنوانسیون اقلیمی سازمان ملل در گزارشی در این باره اعلام کرد: مسلم است که تعهدات فعلی برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای به‌منظور محدود کردن افزایش دمای جهان به 2 درجه سانتی‌گراد کافی نیست.

درصورتی که سندی جدید با محدودیت‌های بیشتر در این اجلاس به امضا نرسد، تا 10سال آینده افزایش دمای سه‌درجه‌ای را در جهان شاهد خواهیم بود که این امر منجر به یک فاجعه بزرگ زیستی در جهان خواهد شد.

سرانجام اجلاس به پایان رسید

کشورهای کلیدی در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در کپنهاگ گفته‌اند به یک توافق قابل توجه برای مقابله با گرمایش زمین دست پیدا کرده‌اند.اما برخی کشورها می‌گویند که آنها در گفت‌وگوهای این کشورها شرکت نداشته و توافق به دست آمده میان این کشورها قانع‌کننده نیست.

خبر توافق چند کشور پس از آن منتشر شد که 5کشور گفت‌وگو کننده، ازجمله‌ ایالات متحده و چین بر سر مجموعه‌ای از موضوع‌ها از قبیل ضرورت محدود نگه داشتن افزایش متوسط دمای زمین به اندازه کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد به توافق رسیدند. اما راهکارهای اجرایی و نحوه پرداخت کمک‌های ارسالی کشورهای صنعتی هنوز مشخص نیست.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است توافق صورت گرفته زمینه ساز اقدام جهانی برای مقابله با گرم‌تر شدن زمین است ولی به تلاش بیشتری نیاز دارد.اوباما ضمن ابراز خوشبینی نسبت به توافق به دست آمده گفت: اطمینان داریم که در حال حرکت به سوی یک توافق مهم هستیم.اما وی زمان خاصی را برای دستیابی به توافق اعلام نکرد.

شی ژنهوا، رئیس هیأت مذاکره‌کننده چین هم ضمن ابراز خرسندی گفت: این دیدار نتیجه مثبتی داشت، همه باید خوشحال باشند.یکی از دستاوردهای گفت‌وگوهای 5کشور، توافق بر سر کمک 30 میلیارد دلاری به کشورهای در حال توسعه در طول 3 سال و اعطای سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای فقیر تا سال 2020  برای مقابله با عوارض گرمایش زمین است.

یکی دیگر از موارد توافق که پیش‌تر از اختلاف‌های چین با آمریکا بود، نحوه سنجش کاهش آلایندگی زیست‌محیطی کشورهای صنعتی بود.کارشناسان و ناظران بین‌المللی اعلام کردند که هنوز معلوم نیست که آیا همه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تغییرات اقلیمی با توافق صورت گرفته میان آمریکا، چین، هند و آفریقای جنوبی موافقت کنند یا خیر.

کد خبر 97697

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز