جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

محمدرضا جمالی: واکنش سریع و مثال‌زدنی مردم و علاقه‌مندان به سرنوشت ایران و انقلاب نسبت به هتک‌حرمت به ساحت امام و رفتارهای ساختارشکنانه که اوج آن در راهپیمایی سراسری 27 آذر دیده شد چند پیام مهم و گفتنی دارد:

1- زنده‌بودن نام و راه امام

امام خمینی و نهضتی که ایشان به‌پا کردند، به انقلاب بزرگی ختم شد که مهم‌ترین رویداد قرن بود. براساس تئوری انقلاب‌ها که حرکت های عمیق سیاسی و اجتماعی بعد از مدتی دچار سستی و انحراف می‌شوند،‌ انقلاب اسلامی نه‌تنها دچار فتور نشده است، بلکه پرشورتر از گذشته به حرکت خود ادامه می‌دهد.

دلیل اصلی اینکه انقلاب ایران به سرنوشت دیگر انقلاب‌ها که دوران کهنسالی و کهنگی خود را تجربه  می‌کنند، مبتلا نشد و نمی‌شود، همان ماهیت دینی‌بودن و دخالت عنصر مذهب در بطن و ماهیت آن است و تا زمانی که تلفیق گوهر دیانت با عنصر سیاست آمیخته باشد و سیاست‌ورزی براساس تعالیم دینی رقم بخورد، محال است انقلاب اسلامی از حالت نهضت (Movment) به حالت نهادینگی (Instition) برسد.

شناسنامه این انقلاب پویا و زنده، امام خمینی است و این حرکت عظیم را در جهان به نام امام (ره) می‌شناسند. هر روز که ایران پویاتر از گذشته می‌شود، راه و نام و یاد امام(ره) از گذشته درخشان‌تر می‌شود.

2- پیوند با ولایت و رهبری

نظریه حکومتی ولایت فقیه که امام براساس تعالیم دینی بیان فرمودند، نه‌تنها چارچوب فقهی دارد بلکه یک نظریه کاملا پویایی است که در چارچوب علم اصول نیز قرار می‌گیرد که این مهم، پویایی و استمرار و دوام نظریه حکومتی اسلام را می‌رساند.

تعمیق ولایت و آمیخته‌شدن فرهنگ ایرانی با تفکر شیعی و قرائت ناب از اسلام بیشترین قرابت و نزدیکی را با اصل مترقی ولایت فقیه دارد.

بنابراین به‌‌رغم شبهه‌افکنی‌های فراوان و وجود صداهای متفاوت اما مخرب که همه آنها با توجیهاتی رنگارنگ نظام را هدف قرار داده‌اند، فرمایشات مقام معظم رهبری مسیر حرکت انقلاب را نشان می‌دهد و از اینجا می‌توان به اثربخشی ولایت در نظام سیاسی و افق بلند فکری امام (ره) در طرح‌ریزی این اصل مترقی برای نشان‌دادن راه و مسیر آینده ایران پی برد.

حوادث اخیر بازهم ثابت کرد مردم ایران، پیوند محکمی با ولایت دارند و این، گذشته از زمینه‌های تاریخی و درایت‌های مقام معظم رهبری، به اندیشه دینی برمی‌گردد که در تفکر ناب شیعی رقم می‌خورد.

3- نفی افراط‌گری و رفتارهای نسنجیده

حضور مردم در صحنه دفاع از انقلاب نشان داد که آنها از سیاست‌زدگی برخی مدعیان و سیاست‌ورزی برخی مسئولان و حرف‌های نسنجیده خسته شده‌اند. افراط‌گری از جانب هر کس و هر گروهی ناپسند و مذموم است.

راه پیشرفت و عدالت، آرامش است و نباید با رفتارهای نابخردانه هزینه‌های سنگین به ایران و ایرانی تحمیل کرد. مردم با حضور پرشور خود ثابت کردند ارزش‌های انقلاب در مصادره هیچ حزب و گروه و فردی نیست و خود و رهبرشان بیشترین حامی ارزش‌های انقلاب و شهیدان هستند.

شاید باشند عده‌ای که با توجیهاتی بخواهند مسیر افراط‌گری را برای ماندن خویش هموار کنند، اما آنکه دل در گرو اسلام و آرمان های انقلاب و رهبری دارد، هرگز به تندروی و دشمن‌تراشی و سیاه و سفیدکردن مردم راضی نمی‌شود.

شاید امروز بیش از گذشته احتیاج داشته باشیم که مرزهای ساختگی را بشکنیم و 3 ملاک محکم انقلاب، امام و رهبری را معیار حرکت خود و مرزبندی‌های خویش قرار دهیم.

کد خبر 97617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز