یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

محمدرضا جمالی: حوادث سیاسی اگر با تاریخ گره بخورد و گذشت زمان نیز بر آن حادث شود، کم‌کم افول می‌نماید و گرد کهنگی بر آن می‌نشیند؛

به‌طوری که اینگونه حوادث از منظر اندیشه‌ورزی قابل تأمل نیستند، بلکه صرفا یک حادثه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌آیند. به‌همین خاطر تلاش انتلکتوئل‌ها و روشنفکر‌مآبان بعد از مدتی به خاموشی می‌گراید.

اما جنبش‌های دانشجویی و نگاه روشن‌اندیشی و روشنفکری مبتنی بر بنیادهای اعتقادی ماندگار هستند. 16 آذر 32 نه یک حادثه کور بلکه یک واقعه‌ای در تاریخ سیاسی ایران بود که عمق درایت و روشن‌اندیشی جریان دانشجویی دهه 30 را به تصویر کشید و نشان داد که دانشجو از منظر جامعه‌شناختی به‌دلیل عدم داشتن پایگاه و طبقه اجتماعی به‌صورت پیشرو در جامعه ظاهر می‌شود و هرگز نگاه استعماری بیگانگان را نمی‌پذیرد.

شاید این سؤال پیش آید چرا حادثه شهادت 3دانشجو در دانشکده فنی در 16 آذر 32 پیش آمد؟ بدیهی‌ترین پاسخ این است که نیکسون معاون وقت رئیس‌جمهوری آمریکا به ایران آمد و قرار بود در دانشکده فنی به خطابه بپردازد و پاسخ فوق درست است اما واقعیت فراتر بود و آن،  اینکه ایران آن روز میدان منازعه و رقابت 2قدرت خارجی انگلیس و آمریکا شده بود و می‌رفت که نقش سنتی انگلیس کمرنگ شود و به جای آن، آمریکا به عنوان قدرتی بلامنازع در ایران نقش بگیرد.

همین امر – حضور و دخالت بیگانگان – موجب شد تا جنبش دانشجویی به‌صورت گسترده نسبت به دخالت و تصمیم‌گیری بیگانگان در امور داخلی ایران حساس شوند.

این ماهیت ضداستعماری و حساس‌شدن نسبت به زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌طلبی بیگانگان، حقیقتی است که با آن می‌توان اوج یا افول جنبش دانشجویی را مشاهده کرد که به نظر می‌رسد نقطه اوج آن در بعد از انقلاب در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی و ایجاد انقلاب دوم رقم ‌خورد؛

یعنی در هر مقطع، بیگانه‌ستیزی و مبارزه با قدرت‌‌‌های مسلط جهانی تابلوی تمام‌عیار این جنبش است.جنبش دانشجویی به‌دلیل خاستگاه آن و تاثیرگذاری فراگیرش همیشه مطمع نظر سیاسیون بوده است و آنها کوشیده‌اند تا از انرژی فوق‌العاده آن در جهت حوزه نفوذ خود در مراکز آموزش عالی استفاده کنند که متاسفانه در برخی موارد نوعی از سیاست‌زدگی‌ها ، روشنایی و درخشش این جنبش را کم‌فروغ و استقلال آن را خدشه‌دار کرد.

بنابراین حفظ استقلال عمل جنبش دانشجویی و پررنگ‌کردن معیار مبارزه با هر نوع سلطه‌طلبی بیگانگان که به‌صورت مشخص در چهره استعمار آمریکا عیان است،  از مهم‌ترین اقداماتی است که باید بیشتر از گذشته روی آن تاکید کرد.

حرکت سیاسی اندیشه‌ورزانه به نوعی دانشجوی پرسشگر و پویا تربیت می‌کند که بعد از فارغ‌‌التحصیلی و حضور افکار پویا در مراکز مدیریتی و اجرایی نوعی دینامیک فرهنگی، سیاسی ایجاد می‌کند.

بعد از انقلاب در برخی مقاطع عده‌ای کوشیدند تا دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند و دانشجویان را از فعالیت‌های سیاسی و افزایش بصیرت سیاسی آنها بازدارند که با عتاب رهبر معظم انقلاب روبه‌رو شدند؛

بنابراین اعتقاد به پویایی جریان دانشجویی در ایران اسلامی و تاثیرات انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت بزرگ سیاسی فرهنگی در سده اخیر و در پیش‌گرفتن نقش هدایتی و حمایتی از جریان اصیل دانشجویی واقعیتی است که نباید از نظر دور داشت.

-  مطالبه حق و عدالت از دولت‌ها
-  ایجاد و گسترش کرسی‌های آزاد فکری و آزاداندیشی
-  ایجاد جنبش نرم‌افزاری و پویایی آن
-  مبارزه با مظاهر ظلم و فساد و تبعیض
-  ساکت نماندن در برابر ظالمان و ظلم به مظلومان در هر نقطه از جهان
-  معیار قراردادن وصایای امام امت و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب
از مهم‌ترین پیام‌هایی است که جنبش دانشجویی با تمام توان آن را اعلام می‌نماید.

کد خبر 96804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز