همشهری آنلاین: اگر عاشق بچه‌ داشتن هستید و می‌خواهید بلافاصله پس از کودک قبلی، دوباره بچه‌دار شوید، بهتر است کمی صبر کنید

 یک بررسی جدید نشان می‌دهد که دست کم باید شش ماه میان دو بارداری فاصله زمانی وجود داشته باشد،‌ و فاصله بیش از 11 ماه می‌تواند حتی بهتر باشد.

 به گزارش هلث‌دی نیوز این بررسی نشان داد که هنگامی که فاصله میان بارداری‌ها کمتر از شش ماه است، ‌احتمال مرگ نوزاد، تولد پیش‌رس نوزاد، و ابتلا نوزاد به نقائص هنگام تولد یا داشتن نوزاد کم‌وزن به طور قابل‌توجهی در میان افرادی که بیش از 11 ماه میان بارداری‌های‌شان فاصله می‌‌گذارند، کمتر است.

به گفته این پژوهشگران توصیه به فاصله‌گذاری مطلوب میان بارداری‌ها به عنوان یک مداخله بهداشتی، وسیله‌ای ارزان و سهل‌الوصول برای بهبود بخشیدن به پیامد بارداری است.

این بررسی که در شماره ماه دسامبر ژورنال Contraception منتشر شده است، زمان بیش از 11 ماه را به عنوان فاصله مطلوب میان بارداری‌ها توصیه می‌کند.

پژوهش‌های گذشته نشان داده بود که فاصله کوتاه میان بارداری‌ها با زایمان زودرس، کاهش رشد جنین در رحم، مرده‌زایی و سایر علل مرگ زودهنگام نوزاد و حتی مرگ مادر ارتباط دارد.

در مورد اینکه چرا فاصله کوتاه میان بارداری  باعث چنین مشکلاتی می‌شود، نظریه‌های متفاوتی مطرح است، از جمله کاهش ذخایر مواد مغذی حیاتی در بدن مادر در بارداری ابتدایی،‌ عدم تعادل هورمونی حین دوره پس زایمان و استرس همراه با شیردادن از پستان.

این بررسی همچنین نشان داد که فاصله گذاشتن بیش از حد میان بارداری‌ها  ضرورتا بهتر نیست. زنانی که در این بررسی بیش از 5 سال پیش از بارداری مجدد صبر کرده بودند، حدود 40 درصد بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس بودند.

کد خبر 97570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز