چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: فصل پاییز نیز در حال پایان است اما هنوز از ارائه 2لایحه مهم بودجه سال 1389 و برنامه پنجم توسعه خبری نیست

و حتی اگر دولت طی روزهای آینده هم این دو لایحه را به مجلس بفرستد،درباره تصویب هر دوی این لوایح در سال‌جاری تردید وجود دارد.به‌نظر می‌رسد با توجه به تاخیر یکساله دولت در ارائه لایحه برنامه توسعه، سال آینده کشور بدون برنامه توسعه باشد که این در تاریخ برنامه‌ریزی توسعه ایران بی‌سابقه است.

انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و عدم‌اعتقاد دولت به برنامه‌ریزی توسعه‌ای به شکل کنونی از دلایل این تاخیر شمرده‌می‌شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس فروردین‌ماه امسال در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از وی خواست لایحه قانون برنامه پنجم توسعه را حداکثر تا پایان خردادماه تقدیم مجلس کند. اکنون حدود 6ماه از آن مهلت قانونی گذشته است و به قول نایب رئیس مجلس، خواهش‌ها، نامه‌نگاری‌ها، تذکرات و انتظارات مجلس بی‌فایده بوده و دولت تاکنون از ارائه این دو لایحه مهم خودداری کرده است.

25آذر قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری با اشاره به تاخیر دولت در ارائه این دو لایحه، از احتمال بررسی برنامه پنجم در سال آینده خبر داد. اظهارات این مقام دولتی در حالی بود که در جلسه علنی مجلس در بهارستان، انتقادات و تذکرات نمایندگان به تاخیر دولت برای چندمین ماه متوالی همچنان ادامه یافت.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: حداکثر زمان دولت برای ارسال این لایحه تا 15 آذرماه بود ولی متأسفانه هنوز این لایحه ارائه نشده و ما نگرانیم که فرصت کافی برای بررسی این لایحه را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه ممکن است در این صورت کار به تصویب بودجه چند دوازدهم برای سال آینده بکشد، ادامه داد: البته ما این مسئله را به مصلحت نمی‌دانیم و از دولت می‌خواهیم تا هر چه زودتر این لایحه را به مجلس بفرستد.

باهنر با اشاره به مذاکرات هفته گذشته خود با دولت خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که تا پایان این هفته لایحه بودجه ارائه شود اما متأسفانه چنین نشد و ما امیدواریم که ظرف هفته آینده شاهد ارائه این لایحه باشیم.

نایب‌رئیس مجلس از رایزنی‌های مکرر مجلس با دولت از ابتدای سال‌جاری برای ارائه بموقع برنامه پنجم خبر داد و افزود: بارها از دولت خواهش کردیم، نامه نوشتیم و تذکر دادیم و انتظار داشتیم که در نیمه اول امسال لایحه برنامه پنجم، به مجلس تقدیم شود تا قبل از ارائه لایحه بودجه 89، برنامه پنجم را مصوب و نهایی کنیم اما متأسفانه چنین نشد.

از سوی دیگر، قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به محدودیت زمانی بررسی بودجه 89، به احتمال زیاد برنامه پنجم، سال آینده در مجلس بررسی می‌شود.

غلامحسین رضوانی در گفت‌وگو با فارس در مورد لایحه بودجه 89 و برنامه پنجم توسعه افزود:  احتمال آن ضعیف است که خروجی برنامه پنجم در فرصت باقیمانده امسال از مجلس دیده شود، بلکه احتمالا رسیدگی به لایحه برنامه پنجم توسعه به بعد از عید موکول می‌شود تا با زمان بیشتر و با کارشناسی بهتر مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر 97540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز