همشهری آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی"قانون مبارزه با پولشویی" پس از تصویب در مراجع ذیربط و تایید ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، بر اساس این آیین نامه، موسسات اعتباری، بیمه‌ها و شرکت بورس موظف شده‌اند هنگام ارائه تمامی خدمات و انجام عملیات پولی و مالی نسبت به شناسایی اولیه مراجعین اقدام کرده و اطلاعات آن را در سیستم‌های اطلاعاتی خود ثبت کنند.

همچنین به موجب این آیین نامه ، خرید و فروش ارز ، فقط در شبکه بانکی و صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی با رعایت قوانین و مقررات مجاز می باشد .همچنین دستگاه های مشمول مکلف شده‌اند مدارک مربوط به سوابق معاملات و عملیات مالی را حداقل به مدت پنج سال بعد از انجام عملیات نگهداری کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای موثر و کارآمد قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی آن و در راستای ایفای مطلوب مسئولیت‌های نظارتی خود در نظام بانکی کشور ، ضمن ایجاد ساختار مناسب اداری در بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای ، شبکه بانکی کشور را موظف به ایجاد ساختار مناسب برای اجرای قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن نموده است.

براساس این بخشنامه ، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظف شده اند موارد مشکوک را گزارش نمایند. امید است با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده ، مصونیت لازم برای اشخاصی که به فعالیت سالم اقتصادی اشتغال دارند ( اکثریت مشتریان بانک ها ) فراهم گردد و نظام بانکی کشور در فعالیت های بین المللی خود از خطرات این پدیده شوم که موجد آثار مخرب و زیان باری برای اقتصاد کشور عزیزمان است مصون بماند.

کد خبر 97518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز