جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: افزایش شدید تقاضا در بازار داخلی تحت‌تأثیر نوسان‌ پیاپی قیمت طلا در بازار‌های جهانی، بانک مرکزی از آغاز توزیع گسترده سکه خبر‌داد.

روز پنجشنبه قیمت جهانی طلا رکورد قیمت جدیدی به‌ثبت رساند و هر اونس طلا بیش از 1123 دلار معامله دامن زد.افزایش قیمت جهانی طلا موجب کاهش عرضه طلا در بازار داخلی شد و این مسئله به فراتر رفتن قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار تهران تا بیش از 280 هزار تومان دامن زد.

این مسئله ناشی از افزایش تقاضا و کاهش عرضه طلا در بازار داخلی بود که موجب شد تا  برنامه بانک مرکزی که در ماه اخیر از آمادگی برای عرضه تا 5 میلیون سکه در بازار خبرداده بود عملی شود. براساس اعلام بانک مرکزی، قرار است از امروز عرضه سکه در بازار داخلی از سوی بانک مرکزی آغاز شود.

با عرضه سکه از سوی بانک مرکزی انتظار می‌رود که عرضه و تقاضا در بازار تنظیم شود و قیمت طلا در بازارهای داخلی کمتر تحت‌تأثیر نوسان‌ بازار جهانی باقی بماند. رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد 5 میلیون قطعه سکه طلای ضرب شده این بانک از امروز 23 آبان ماه به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش مهر، محمود بهمنی پنجشنبه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به افزایش قیمت انواع سکه در بازار گفت: این میزان سکه به‌منظور از بین رفتن اختلاف قیمت در بازار عرضه می‌شود.

تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی تحت‌تأثیر کاهش ارزش دلار بالا رفته و در سال‌جاری میلادی قیمت طلا بیش از 26 درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت جهانی باعث شد تا قیمت طلا و به‌ویژه سکه بهار ‌آزادی که شاخص مهم بازار طلا محسوب می‌شود در بازار داخلی افزایش یابد.

بانک کارگشایی به‌عنوان مجری تصمیمات بانک مرکزی قرار است از 23 آبان عرضه سکه در بازار را آغاز کند.22آبان قیمت طلا حدود 8 دلار کاهش یافت و التهاب بازار طلا در بازارهای بورس کالای جهان کم شد اما به اعتقاد دست‌اندرکاران بازار، نوسان‌های پیاپی قیمت طلا تا پایان سال‌جاری میلادی ادامه خواهد یافت.

به گزارش مهر، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید روز جمعه به 280 هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی به 140هزار تومان و قیمت هر سکه ربع بهار آزادی به 70 هزار تومان افزایش یافت.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم روز چهارشنبه در بازار تهران 272 هزار و 500 تومان، هر قطعه سکه طرح جدید 271 هزار و 500 تومان، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی 139 هزار تومان و هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز 70 هزار تومان فروخته شده بود.

قیمت نفت خام

قیمت نفت خام نیز 22آبان نوسان داشت و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا دیروز در بازار نیویورک با اندکی افزایش 05/77 دلار و نفت برنت دریای شمال با بیش از یک دلار کاهش 77/76 دلار معامله شد.

گزارش‌ها در مورد بهبود ارزش دلار در برابر دیگر ارزها عامل اصلی کاهش ارزش طلا و  نفت خام اعلام شده است.

کد خبر 95110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز