چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت برنامه‌های ایران برای کنترل ایدز در کشور را اعلام کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام جزئیات برنامه دوم کنترل ایدز در ایران گفت این برنامه‌ها از سوی رئیس UNAIDS در 8 مورد به عنوان الگوی کنترل بیماری در جهان اعلام شده است.
محمد مهدی گویا افزود:  در این برنامه اطلاع‌رسانی همه  به اقشار مردم در مورد این بیماری در اولویت قرار گرفته است.
وی ادامه داد:‌ در این برنامه همچنین به خدمات مراقبت و درمان بیماران بهای بیشتری نسبت به گذشته داده شده است و به‌خصوص به آموزش و مراقبت از گروههای پرخطر و دسترسی بیشتر به آنها توجه بیشتری شده است.
وی گفت:‌ یکی از هدفهایی که در این برنامه برای آن خیلی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم این است که به‌طور مداوم با بیماران مبتلا به ایدز که دچار عفونت شده‌اند در ارتباط باشیم. این کار دو فایده دارد؛ اول این‌که بیماران به خدمات درمانی و مراقبتی بهتری دسترسی پیدا می‌کنند، دوم این‌که پیشگیری از انتقال عفونت ایدز از افراد مبتلا به دیگران به نحو مطلوب‌تری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه جدید دیگر گسترش آموزش به پرسنل بهداشت و درمان کشور و رعایت حداکثری اصول استاندارد ایمنی در برخورد با بیماران آلوده به ویروس HIV  در مراکز درمانی است، که در این بخش ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و آموزش اصول صحیح ایمنی به پرسنل مد نظر است.
گویا گفت: در این برنامه همچنین تلاش می‌شود تا سازمان انتقال خون با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا،  موارد ابتلا از طریق خون را کماکان در حد صفر نگه دارد.
وی افزود:  در برنامه دوم، کاهش آسیب در بین گروه‌های پرخطر جایگاه ویژه‌ای دارد. هدف ما گسترش صحیح، دقیق و علمی ‌برنامه‌های کاهش آسیب در بین معتادان تزریقی و گروهی است که روابط جنسی غیرمتعارف دارند.  گویا افزود:  مهمترین چالش در زمینه گسترش بیماری ایدز دسترسی نداشتن به گروه‌های دارای رفتار پرخطر به‌خصوص زنان روسپی و مردانی است که با این زنان ارتباط جنسی دارند؛ به همین علت،  اگر به‌موقع  نجنبیم و نسبت به این مسئله حساس نباشیم، عفونت از گروه‌های پرخطر به کل جامعه و مردم عادی گسترش می‌یابد.
 وی افزود: مهمترین اقدام برای کنترل ایدز در کشور ما که در برنامه دوم به آن توجه شده است، گسترش آموزش‌ها به همه مردم به‌خصوص نسل جوان است.  متأسفانه واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد سن ابتلا به عفونت HIV  روز به روز در حال پایین آمدن است و اکنون به سنین دبیرستان و حتی پایین‌تر رسیده است.
کد خبر 9746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز