سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: روزی که خبرنگاران به وزیر رفاه توضیح دادند که با توجه به زیرساخت‌های ارتباطی کشور ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان ممکن نیست، آقای وزیر گفت که این کار در وزارت رفاه انجام خواهد گرفت.

حالا 3 سال از آن روزها گذشته. وزیر وقت تا روزهای پایانی کارش همچنان بر این نکته پافشاری می‌کرد که بانک اطلاعات ایرانیان راه افتاده و کار می‌کند و مشکلی نیست و کار بر وفق مراد است.

نخستین کاری که بنا بود به وسیله بانک اطلاعات ایرانیان انجام شود، پیدا کردن کسانی بود که بیش از یک دفترچه بیمه دارند و اگر بانک درست کار کرده بود بعد از  2سال دیگر همپوشانی‌ بیمه‌ای به آن شدت و حدتی که اشک همه مسئولان را درآورده می‌بایست از بین می‌رفت.

بعد از این همه تلاش، مشاور وزیر رفاه دیروز در جمع خبرنگاران گفته که 80 میلیون دفترچه بیمه درمانی در کشور توزیع شده‌است و هنوز 6-5 میلیون نفر دفترچه ندارند، اگر بانک اطلاعات درست و حسابی کار کرده باشد وجود 80 میلیون دفترچه درمان در دست مردم راست نیست.

اگر 80 میلیون راست است پس بانک کارش لنگ است. به هر حال یکی از این دو می‌تواند درست باشد. ممکن نیست که بپذیریم بانک اطلاعات ایرانیان درست کار می‌کند ولی 80میلیون دفترچه بیمه دردست مردم هست.

کمیته هم تشکیل شد

اواخر مهرماه برای رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای در کشور جدیت بیشتری به خرج داده شد و نادعلی الفت‌پور که آن روزها سرپرستی وزارت رفاه را بر عهده داشت کمیته‌ای به همین نام تشکیل داد و به این ترتیب کمیته رفع همپوشانی‌های وزارت رفاه با 10 عضو تشکیل شد و رئیس سازمان بهزیستی، رئیس سازمان بیمه خدمات درمانی، رئیس سازما ن بازنشستگی کشوری و پرویز افشار مشاور وزیر رفاه نیز در آن عضو بودند و همین صورت مسئله را جدی‌تر می‌کرد.

با این عزم راسخ تصور می‌رفت که در مدت زمان کوتاهی صورت مسئله حل شود، اما وقتی پرویز افشار دوباره بر عدد 80 میلیونی دفترچه‌ها تأکید کرد، همه امیدها به ناامیدی انجامید.

حق بیمه پرداخت می‌شود

بابت هر دفترچه بیمه، حق بیمه پرداخت می‌شود. در بسیاری موارد هم مردم مجازند بیش از یک دفترچه داشته باشند، به این ترتیب که هر فرزندی می‌تواند با پرداخت حق بیمه برای پدر و مادرش حتی درصورتی که دفترچه دارند دفترچه‌ای جدید بگیرد، به این شرط که هر دو دفترچه از یک سازمان بیمه‌گر نباشد.

هیچ‌کدام از مسئولان نگفته‌اند که از میان این 80 میلیون دفترچه، چه تعدادی قانونی و چه تعداد غیرقانونی است. با توجه به قوانین کنونی بسیاری از مردم می‌توانند بیش از یک دفترچه بیمه داشته باشند، پس در گروه همپوشانی‌ها جای نمی‌گیرند، مگر اینکه قانون جدیدی تصویب شود و قوانین کنونی را باطل کند.

تا آن روز وزارت رفاه فرصت دارد تا همپوشانی‌های غیرقانونی را پیدا کرده و حذف کند. به امید اینکه بالاخره بانک اطلاعات ایرانیان و زیرساخت‌های ارتباطی حاکم بر کشور این توانایی را به دست آورند و هرج و مرج در صدور دفترچه بیمه را به پایان برسانند.

کد خبر 97438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز