مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

امیر بهادری نژاد: شاید مهم‌ترین سؤالی که در هجدهمین سالگرد انتشار روزنامه همشهری مطرح باشد

این است که راز ماندگاری همشهری به عنوان پرتیراژ ترین رسانه نوشتاری کشور از بدو انتشار تا کنون چه بوده است؟

روایت چند خاطره ازعمر 17 ساله این روزنامه شاید پاسخ روشنی به این پرسش باشد:
سال‌های نخست انتشار: فرشاد پیوس گلزن طراز اول تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس در اوج قرار دارد و حتی تصور این موضوع هم دشوار است که وی در آینده‌ نزدیک از دنیای بازیگری کناره‌گیری کند. اما روزنامه همشهری پیشنهاد می‌دهد که «فرشادِ آقای ِ گُل» در اوج از فوتبال کناره‌گیری کند.

کمتر از یک هفته بعد، باشگاه پرسپولیس خبر می‌دهد که پیوس به درخواست خودش در بازی پرسپولیس و استقلال از دنیای بازیگری کنار‌ه‌گیری خواهد کرد. پیشنهاد همشهری برای باشگاه پرسپولیس و فرشاد پیوس سند بود.

اواسط دوران انتشار:  برای نخستین بار پس از انتشار روزنامه همشهری، ستون «امروز با حافظ» از صفحه آخر روزنامه حذف می‌شود. سیل تلفن‌های مردمی باعث می‌شود که 48 ساعت بعد، شعر حافظ به صفحه آخر بازگردد.

خوانندگان روزنامه نمی‌توانستند روز خود را بدون ستون حافظ همشهری آغاز کنند. 
چند سال بعد: روزنامه همشهری به نقل از یکی از نهادهای رسمی، مناطق زلزله‌خیز پایتخت را معرفی می‌کند. از همان ساعات اولیه انتشار خبر، قیمت خرید و اجاره مسکن در این مناطق سقوط می‌کند.اطلاعات همشهری برای دست‌اندرکاران حوزه مسکن سند بود.

همین چند هفته پیش: روزنامه همشهری به مدت یک روز توقیف می‌شود. در همان یک روزی که نیازمندی‌های روزنامه منتشر نمی‌شود، معاملات مسکن و خودرو در تهران ریزش می‌کند.

هنوز صدای جوان مستاصلی را که در روز توقیف با دفتر روزنامه تماس گرفته بود در گوش داریم که می‌گفت: هر دو تا ماشینم را در همشهری آگهی دادم چون مطمئن بودم آن‌را تا عصر خواهم فروخت تا با پول  آن، قولنامه خانه جدیدم را بنویسم، اما اگر روزنامه در نیاید زندگی‌ام نابود می‌شود.کار و تجارت پایتخت به همشهری گره خورده است.

نتیجه: حرف روزنامه همشهری برای خوانندگانش سند است. این روزنامه به «متر» شهروندان تبدیل شده که دغدغه‌های روزمره زندگی‌شان را با این «متر»می‌سنجند. البته معترف هستیم که همشهری، این موفقیت بزرگ را در جلب اعتماد عمومی مدیون حسن اعتماد خوانندگان صمیمی خود است.

به طور حتم توفیق همشهری را در هجدهمین سال انتشار، شهید محمدکربلایی‌احمد و زنده یادها؛ احمد رضا دریایی، سید جلال هاشمی و پرویز ایرانزاد – همکارانی که دیگر در تحریریه کنار ما نیستند - از آسمان نظاره‌گر خواهند بود

کد خبر 97374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز