همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور عراق از نتایج سفرش به ایران ابراز رضایت کرد و آن را کاملاً موفقیت‌آمیز خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، جلال طالبانی امروز [چهارشنبه 8 آذر 1385] پیش از ترک تهران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور ایران گفت: ما در تمام زمینه‌ها به نتایج مشترک رسیده‌ایم. در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، نفتی و روابط خارجی گفت‌وگو کرده‌ایم و توافق ما در همه زمینه‌ها کامل بوده است. می‌توانم با قاطعیت تمام بگویم که این سفر صد در صد موفقیت‌آمیز بوده است.

وی گفت: به مردم عراق مژده می‌دهم که به زودی نتایج این سفر و توافقات حاصله را مشاهده خواهند کرد.

طالبانی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضاء شده در طول سفرش به ایران گفت: تفاهم‌نامه‌ا‌ی که بین وزرای آموزش و پرورش دو کشور به امضا رسید گامی رو به جلو در جهت تربیت انسان‌ها بود.

وی تصریح کرد: ما و ایران در مورد صنایع نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم و امید داریم صنایع ما براساس این تفاهم‌نامه گسترش پیدا کند.

او گفت: توافقات دیگری نیز در راه است و قبلاً نیز توافقاتی میان دو کشور وجود داشته است.

طالبانی اظهار امیدواری کرد این موافقت‌نامه‌ها تأثیر زیادی در گسترش روابط دو کشور ایران و عراق داشته باشد.

وی افزود: آنچه مشاهده کردید فقط مشتی از خروار است، مانند هنگامی که می‌خواهد یک باران سیل‌آسا بیاید و در ابتدا با یک قطره آغاز می شود.

سخنان احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیز در این کنفرانس مشترک گفت: دلسوزان عراق باید امروز برای تقویت وحدت ملی عراق تلاش کنند و این تنها راه نجات است، امروز شرایطی خطیر در عراق می‌گذرد، اما من مطمئنم که ملت عراق با تقویت وحدت ملی و اسلامی با افتخار این دوران را پشت‌سر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در این‌جا می‌خواهم تذکری به کشورهایی بدهم که از جریان‌های تروریستی در عراق حمایت می‌کنند، آنها باید بدانند که حمایت از تروریست، زشت‌ترین کاری است که می‌توانند انجام دهند و این کمک به ملت عراق نیست، آنها پرونده خود را نزد ملت عراق خراب نکنند.

احمدی‌نژاد گفت: در این‌جا همچنین به کسانی که از راه‌های دور آمده‌اند و در امور عراق دخالت می‌کنند، می‌گویم بالاخره شما آمدید و صدام ساقط شد و همه از سقوط صدام خوشحال شدند، اما ماندن شما در عراق و دخالت در امور عراق و ترویج اختلاف و فتنه‌گری در این کشور، کار زشتی است. اگر شما واقعاً همانطور که می‌گویید، قصد دارید از عراق بیرون بروید و امور را به عراقی‌ها بسپارید، رفتار شما باید متناسب با این حرف باشد.

رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد: یکبار دیگر اعلام می‌کنم که ما تمام توان علمی، اقتصادی و فنی در کنار برادران خود در عراق خواهیم بود و در مورد جزئیات آن با برادر عزیزم آقای طالبانی در طول جلسات گفت‌وگو کردیم.

کد خبر 9737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز