دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

دکترمحمود محمدی* سفر جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق به دعوت رئیس‌جمهوری کشورمان به ایران سفری با اهمیت است.

جلال طالبانی چهره مبارزی است که سالهای پرمشقتی را برای مبارزه با استبداد پشت سر گذاشته و اکنون به عنوان رئیس جمهور مسئول و ضامن استقرار ثبات، امنیت و دموکراسی در کشوری است که پیوسته کودتاهای خونین در آن رخ داده است، کشوری که برای اولین مرتبه طی قرن گذشته حکومتی ملی و مبتنی بر آراء و عقاید مردم در آن روی کار آمده است.
جلال طالبانی از این منظر برای استقرار ثبات و پیشگیری از توطئه‌ها و فتنه‌های پیچیده‌ای که توسط بدخواهان یکپارچگی و امنیت در عراق تعقیب می‌شود، مسئولیت مهمی دارد.
جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که هم طعم تلخ حاکمیت استبداد در عراق را چشیده و هم به یکپارچگی و ثبات در عراق مدد رسانده، تنها کشوری است که حتی دردوران جنگ تحمیلی به حسن همجواری با ملت عراق و یکپارچگی این کشور همسایه مسلمان توجه داشته و پیوسته مأمن امنی برای ملت ستمدیده عراق اعم از اقوام و مذاهب مختلف بوده است. جمهوری اسلامی ایران در ادامه همدردی دیرینه با ملت عراق و تلاشهای سازنده برای استقرار ثبات و دولت‌سازی در این کشور همسایه همچنان مورد توجه ملت، دولت و به طور خاص رئیس‌جمهور عراق است.
حضور نیروهای بیگانه و تشویق گروه‌های افراطی ضدثبات و امنیت در عراق شرایط نابسامانی را در این کشور ایجاد کرده است که هم به امنیت و آرامش ملت عراق ضربه می‌زند و هم ادامه این وضعیت وخیم می‌تواند به ساختار قدرت و یکپارچگی عراق لطمه بزند، دیگر آن که نیروهای آمریکایی و انگلیسی با ترفند و شیوه‌های گوناگون به دنبال تشدید درگیریهای خونین و اقدامات تروریستی به نام اقوام و مذاهب مختلف در عراق هستند که نه تنها به همزیستی میان این ملت لطمه می‌زند، بلکه می‌تواند معادله قدرت را در عراق به نفع نیروهای بیگانه در عراق تغییر دهد. جلال طالبانی در شرایط کنونی از یک سو شاهد تلاشهای آمریکاو اسرائیل برای ایجاد پایگاه‌ در عراق و به خصوص کردستان (به منظور استقرار نیروهای خود) می‌باشد و از سوی دیگر با فتنه‌های جریانات بعثی و گروه‌های تروریستی هدایت‌شده که ضرورت ادامه حضور بیگانه در عراق را توجیه می‌کنند، مواجه است. از این منظر جمهوری اسلامی ایران نه تنها با حضور نیروهای اجانب و تثبیت جایگاه آنان در عراق مخالف است، بلکه با اصالت قائل شده برای استقلال و یکپارچگی و حفظ ثبات و امنیت در این کشور آماده کمک به استقرار ثبات و امنیت در عراق، حتی تا مرز گفتگو با آمریکا در این رابطه (بنا به پیشنهاد عبدالعزیز حکیم که پیش از این اعلام شده) است. در نهایت به نظر می‌رسد که طالبانی در این سفر به دنبال ترغیب و تشویق جمهوری اسلامی ایران برای عملی‌کردن سیاست گفتگوی مشترک ایران و آمریکا به منظور تأمین امنیت و ثبات عراق است.

* نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 9549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز