رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و هیات همراه، ترس از گسترش دمکراسی در عراق و منطقه را عامل بسیاری از فشارها و ناامنی‌های کنونی در آن کشور دانست.

به ایرنا به نقل از اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حداد عادل گفت: تفرقه افکنان میان شیعه و سنی در عراق، نفعی از ناامنی‌های موجود در آن کشور نخواهند برد و آنها باید به خواست و رای ملت عراق احترام بگذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:کسانی که از دمکراسی در عراق نگرانند، بدانند اگر دمکراسی در آن کشور حاکم نشود،اوضاع برای آنها نیز بدتر خواهد شد.

وی در ادامه با رد پاره‌ای اتهامات در زمینه دخالت ایران در امور عراق اظهار داشت: عراق آزاد، باثبات و امن بهترین دوست ایران و منطقه خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی دافزود: ناامنی در عراق به همه کشورهای منطقه آسیب خواهد رساند و ثبات و امنیت عراق، ثبات و امنیت منطقه است.

حداد عادل همچنین در این دیدار با بیان علایق تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو ملت ایران و عراق تصریح کرد: دوستی و برادری دو ملت ایران و عراق ریشه در اعتقادات، باورها و ارزشهای آنها دارد.

وی با اشاره به اهمیت و نقش مجلس‌های دو کشور در تعیین مناسبات همه جانبه میان تهران و بغداد، تاکید کرد: همکاری‌های نزدیک مجالس دو کشور در ایجاد روابط پایدار و با ثبات موثر خواهد بود.

حداد عادل ابراز اطمینان کرد که سفر رییس جمهوری عراق به ایران دستاوردهای ارزشمندی برای دو ملت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، "جلال طالبانی" نیز در این دیدار بر اهمیت گسترش و توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد و گفت: توسعه و گسترش مناسبات اهمیتی فراتر از روابط دو جانبه دارد.

وی ناامنی را مهم‌ترین معضل کنونی کشورش دانست و افزود:دمکراسی در عراق موجب نگرانی عده‌ای شده است و آنها با تشدید ناامنی سعی در باز گرداندن عراق به شرایط گذشته دارند.

رییس جمهوری عراق با تاکید بر روابط برادرانه و تاریخی دو ملت ایران و عراق گفت: این روابط براساس منافع دو ملت در آینده گسترش خواهد یافت.

طالبانی همچنین دیدار خود از تهران را "بسیار مثبت" و سازنده ارزیابی کرد.

رییس جمهوری عراق و هیات همراه عصر پنجشنبه تهران را ترک کردند.

کد خبر 9813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز