گروه سیاسی: وزیر اطلاعات عراق درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و اتهام دخالت ایران در عراق، اتهامات مطرح شده در بیانیه‌ اعضای این شورا علیه ایران را رد کرد و گفت:

 ما این اتهامات را قبول نداریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از دیدار و گفتگو با شیروان وائلی، وزیر اطلاعات عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با وزیر اطلاعات عراق گفت: در این دیدار درباره مسایل مختلف بحث و گفتگو شد؛ از جمله رفتار وحشیانه آمریکایی‌ها در ربودن چند نفر ایرانی که در کنسولگری کشور ما بودند که امیدواریم پیگیری‌های جدی برای حل این مسئله صورت گیرد.
ایسنا گزارش داد: علی لاریجانی درباره سفر اخیر خود به عربستان گفت: شرایط منطقه‌ بسیار حساس است و گفتگوهای ایران و عربستان می‌تواند به ثبات و امنیت پایدار در منطقه کمک کند.
وی با بیان اینکه شرایط عراق، لبنان و افغانستان وضعیتی است که نشان می‌دهد استراتژی آمریکا عقیم بوده است افزود: فکر ماجراجویانه آمریکایی‌ها در منطقه و عراق عملا به بار ننشسته است و اثرات نامطلوبی به جای گذاشته است هر چند که آمریکایی‌ها به روی خود نمی‌آورند.
لاریجانی با اشاره به آنچه بوش مطرح کرده است گفت: احساس می‌کنم این مباحث نوعی فرار به جلوست و آنها نمی‌خواهند اشتباهاتشان در گذشته را بپذیرند، اما به نظر می‌آید ماهیت مسائل اخیر که از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود حاکی از پذیرش اشتباهاتشان در عراق باشد؛ چرا که در برخی از اظهارات مقامات آمریکایی نیز این مسئله دیده می‌شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی موضوعات مورد بحث در عراق و عربستان را مسئله اختلافات شیعه و سنی دانست و افزود: این مسائل مشخص است که به طور تصنعی ساخته شده و به آن دامن زده می‌شود.
لاریجانی در پاسخ در مورد اظهارات سفیر آلمان مبنی بر اینکه محور مذاکرات لاریجانی - سولانا تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است گفت: این مسئله خلاف واقع است.  وی بدون تایید یا تکذیب خبر سفر فرستاده ویژه دولت فرانسه اظهار داشت: فرستاده فرانسه در هر سطحی که باشد مشکلی نیست؛ متناسب با سطح دیپلماتیک همتای ایرانی‌اش با وی دیدار می‌کند.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات نطنز گفت: بازدیدها در راستای نظارت‌های معمول آژانس بوده است و خیلی مسئله پیچیده‌ای نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره احتمال بمباران مراکز هسته‌ای ایران گفت: همه گزینه‌ها برای شرایط مختلف در نظر گرفته شده است؛ ضمنا این حرفهایی را که می‌زنند نباید خیلی جدی بگیرید. تصور می‌کنم آنها مختصر عقلی دارند که این کار را نکنند و بی‌عقلی نشان ندهند.
در گزارش مهر آمده است: وی در مواجهه با این پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه تجدیدنظرهای ایران در روابط با آژانس چه خواهد بود گفت: بگذارید با تدبیر عکس‌العمل داشته باشیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه متوجه فشارها بر افکار عمومی و رسانه‌ها هستیم گفت: ولی بدانید که ما این مسائل را درک می‌کنیم و در مجموع می‌خواهیم رفتاری که به منفعت ملی کشور باشد از طرف ایران صادر شود.
لاریجانی در خصوص آزادی دیپلمات‌های ایرانی گفت: تلاشهای مستمری در این خصوص وجود دارد، ما معتقدیم عملا این کار هیچ توجیه بین‌المللی ندارد و از اشتباهات آمریکایی‌هاست.  وی تاکید کرد: به هر میزان آنها را بیشتر نگه دارند به ضرر خودشان خواهد بود.
به گزارش ایسنا، همچنین شیروان وائلی، وزیر اطلاعات عراق در خصوص شرکت ایران در طرح امنیتی بغداد گفت: ایران همه تلاش‌هایش را کرده است و از این طرح پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی ایران برای تامین امنیت مرزهای مشترک ایران و عراق است.
کد خبر 13603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز