همشهری آنلاین: مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای ارزشیابی مدارک دانشگاه‌های خارجی احراز تسلط متقاضی به زبان رساله جهت ارزشیابی مدارک الزامی‌ شد.

به گزارش ایسنا، یزدان پناه با اشاره به مصوبات اخیر شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور، گفت: همچنین دفاع مجدد از پایان‌نامه که با حضور اساتید مجرب انجام خواهد گرفت از دیگر شروط محتمل (حسب تشخیص کمیسیون و یا شورا) برای ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان دانشگاههای خارج از کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافت شده از نمایندگان سیاسی ایران در برخی از کشورهای مستقل مشترک المنافع، مبنی بر عدم رعایت استانداردهای علمی لازم توسط برخی از دانشگاههای خارجی اشاره کرد و گفت: این دانشگاهها صرفا به بهانه جذب دانشجوی بیشتر، حتی برخی از استانداردهای پذیرش خود را نیز رعایت نمی‌کنند، به عنوان نمونه در برخی از این دانشگاه‌ها گزارش شده است که امتحانات به زبان فارسی گرفته می‌شود و حتی دفاعیه نیز به زبان فارسی انجام شده که این موارد به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی افزود: به عنوان نمونه، دربرخی موارد، رساله دکتری یا پایان نامه کارشناسی ارشد داوطلب به زبان بومی آن کشور یا به زبان انگلیسی تدوین شده، در حالی که متقاضی هیچ تسلطی به زبان رساله یا پایان نامه خود نداشته است.

لغو اعتبار 3 دانشگاه ارمنستان و قرقیزستان

وی در ادامه اظهار کرد: در پی گزارشات دریافت شده، به طور مشخص دو دانشگاه دولتی مهندسی کشور ارمنستان موسوم به «پلی تکنیک» و دیگری دانشگاه دولتی «ایروان» و همچنین دانشگاه «انستیتو تکنولوژی اطلاعات استراتژیک در آموزش» مربوط به کشور قرقیزستان لغو اعتبار شدند. 

یزدان پناه در خاتمه تاکید کرد: قبل از اینکه اعتبار سه دانشگاه ذکر شده لغو شود، سفیر ایران در کشور ارمنستان با مسئولان وزارت علوم آن کشور ملاقات و موارد موجود را تذکر داده بود ولی علیرغم اینکه این گزارشات پذیرفته می‌شد اما متاسفانه نسبت به اصلاح موارد اقدام نشد.

کد خبر 97099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز