همشهری آنلاین: باراک اوباما که هنوز یک سال از آغاز ریاست جمهوری وی نگذشته و نتایج اقداماتش در عرصه جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

جهت دریافت جایزه صلح نوبل به دلیل آنچه تلاش‌های در خور توجهش در رابطه با تقویت دیپلماسی بین الملل عنوان شده، وارد اسلو شد

به گزارش الجزیره، هلی کوپترهای نظامی نروژی در پی تدابیر شدید امنیتی که جهت ورود رئیس جمهوری آمریکا به اسلو اتخاذ شده است روز پنجشنبه 10 دسامبر بر فراز هتل محل اقامت باراک اوباما به پرواز درآمدند.

به دلیل پایان نیافتن جنگ عراق و افغانستان و ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در این دو کشور، نامزدی باراک اوباما برای دریافت جایزه صلح نوبل در محافل سیاسی جنجال برانگیز شده است.

او تنها نه روز پس از صدور فرمان اعزام 30 هزار نیروی آمریکایی بیشتر به افغانستان جایزه صلح نوبل را دریافت خواهد کرد.[تصمیم جدید اوباما؛ اعزام 30 هزار سرباز به افغانستان]

اوباما که هنوز یکسال از دوران زمامداری‌اش نگذشته و محبوبیتش در داخل آمریکا در حال کاهش است، روز پنجشنبه 10 دسامبر به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل سخنرانی دشواری را پیش رو خواهد داشت.

یون فاورو یکی از افراد ارشد مسول نوشتن متن سخنرانی‌های اوباما، در این باره گفته است که رئیس جمهوری درباره تقارن عجیب دریافت این جایزه یک هفته پس از صدور دستور اعزام نیروهای اضافی آمریکا به افغانستان سخنرانی خواهد کرد.

فاورو افزود: رئیس جمهوری در مقام فرمانده کل قوای کشوری که در حال جنگ در دو کشور است، جایزه صلح را دریافت خواهد کرد.

بسیاری از منتقدان اوباما معتقدند که دوران زمامداری وی تا کنون در مقایسه با سایر دریافت کنندگان جایزه صلح نوبل موفقیت آمیز نبوده است.

با این حال مشاوران اوباما گفته‌اند که او تلاش خواهد کرد طی سخنانی که در زمان دریافت جایزه ایراد خواهد کرد اذهان را از خود منحرف کند و این نکته را پر رنگ تر جلوه دهد که اعطای جایزه صلح نوبل به وی به منزله این است که تعدادی از کشورهای جهان خواهان ادامه رهبری آمریکا در قرن بیست و یکم هستند.

کد خبر 97040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز