چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

مریم رضازاده: حجت‌الاسلام عبدالمجید ناصری داوودی استاد دانشگاه باقرالعلوم و دانشگاه ادیان و مذاهب، معتقد است که فرهنگ غدیر نسبت کاملی با فرهنگ اسلامی دارد و این دو اصلا از هم جدا نیستند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری جمعه گفت: فرهنگ غدیر چیزی است که پیامبر اکرم(ص) آن را بنیان گذاشت و اسلام را بر همان شیوه و قرائت برای مسلمانان آورد. استاد دانشگاه باقرالعلوم و دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) در آخرین لحظات زندگی‌اش با گام‌های استوارتر، با صراحت بیان، با تهیه مقدمات بیشتر و طی مجالس رسمی‌تر ادامه راهش را گوشزد کرد و آنچه در غدیر اشاره کرد ابلاغ پیام الهی و اتمام نعمت الهی و تکمیل دین اسلام بود.

 حجت‌الاسلام عبدالمجید ناصری داوودی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) فرهنگ غدیر به‌نوعی به انزوا رانده شد اما هیچ‌وقت این چراغ نورانی خاموش نشد.

شاخص‌ها و معیارهای فرهنگ غدیر

 وی درخصوص شاخص‌ها و معیارهایی که فرهنگ غدیر برای کاربردی‌ شدن در دنیای امروز دارد، گفت: شاخص‌های مختلفی برای کاربردی شدن فرهنگ غدیر وجود دارد و فرهنگ غدیر جدا از فرهنگ اسلام اصیل و ناب چیز دیگری نیست.

برای اینکه فرهنگ غدیر در جامعه پیاده و عملی شود، چاره‌ای جز این نیست که تلاش کنیم تا بسترها و زمینه‌های پیاده و عملی شدن اسلام فراهم شود. حجت‌الاسلام ناصری داوودی از جمله مهم‌ترین بسترها و زمینه‌های پیاده شدن اسلام ناب را معرفی اسلام به صورت صحیح و همه‌جانبه ذکر کرد و افزود: ما باید اسلام را به خود، جوانان و جامعه به خوبی معرفی کنیم و معرفی صرفا با لفظ، بیان، گفتار و قلم نیست.

امام جعفر صادق (ع) نیز در این رابطه فرموده‌اند: برای جاری شدن فرهنگ غدیر در جامعه و حاکمیت آن در عینیت جامعه لازم است کسانی که مسئولیت معرفی اسلام و تبلیغ آن را به عهده دارند بیش از زبان به عمل تبلیغ کنند.

درک شرایط زمانی و مکانی

این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما باید زمانه، شرایط زمانه، طبقات، حوادث و تحولات جاری را درک کنیم و با زبانی که در آن توانایی جذب مخالف و مخاطب وجود داشته باشد، اشخاص را به سوی اسلام دعوت کنیم.وی اظهار کرد: ما باید توجه داشته باشیم در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که موج‌های مختلف و گوناگون، فرهنگ‌های جوامع را در هر گوشه‌ای از جهان فراگرفته است.

 این زمانه، زمانه رقابت است و ما باید زبان این زمانه را درک کنیم و با درک شرایط، طوری اسلام و فرهنگ غدیر را تبلیغ کنیم که هرچه بیشتر تدین و دینداری را گسترش دهیم. وی گفت: ما باید کسانی را که از غدیر وامانده‌اند، آنها که نسبت به غدیر اطلاعی ندارند و یا با آن مخالفند و به خاطر جهالت‌ها و تاثیرگذاری‌های امواج گوناگون با فرهنگ غدیر بیگانه هستند، با یک زبان و بیان و برنامه‌ریزی درست به سوی فرهنگ غدیر جذب و زمینه گفتمان را نیز فراهم کنیم.

پل میان مخالفان و بی‌خبران

این استاد دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: ما باید بین طرفداران و مخالفان و بی‌خبران از غدیر پل بزنیم و بعد از پل زدن و برقراری گفتمان آنها را هرچه بیشتر با فرهنگ غدیر و مبانی و ریشه‌های آن آشنا کنیم. در این صورت آنان مطمئنا روز به روز بیشتر جذب این فرهنگ نجات‌بخش می‌شوند.

 چرا که بدون تردید در دنیای کنونی، تنها راه سعادت دنیا و آخرت در غدیر وجود دارد.وی درباره اینکه دلایل عدم پذیرش فرهنگ غدیر توسط اهل سنت چه بوده است، گفت: ما چیزی به عنوان مخالف صددرصد در مقابل حادثه غدیر نداریم و آنچه هست این است که این فرهنگ برای برخی از طیف‌های جامعه اسلامی خوب تبیین و معرفی نشده است.

 البته بعضی‌ها نیز دچار سوءتفاهم‌هایی شده‌اند.وی اضافه کرد: در بعضی موارد افرادی وجود دارند که به خاطر یکسری منافع قبیله‌ای، سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی و مالی به شکل آگاهانه از فرهنگ غدیر دور مانده‌اند.وی وجود حکومت‌های خودکامه را هم از دیگر موانع موجود بر سر راه فرهنگ غدیر عنوان کرد.

بیان‌ها و اعمال نامناسب

وی اظهار کرد: از دیگر موانع جدی بر سر راه فرهنگ غدیر وجود افرادی است که نسبت به فرهنگ غدیر کوتاهی کرده‌اند و بیان و موضع‌گیری‌شان مناسب غدیر نبوده است. یا کسانی که حامی فرهنگ غدیر و مبادی آن بودند در عمل لغزیده‌اند و چون در درون خود دچار مشکل بوده‌اند اشتباهاتی از آنان سر زده است.

این استاد حوزه، دیگر مانع سر راه فرهنگ غدیر را وجود بعضی از قلم به دستان، خطبا و سخنگویانی که مزدبگیر حکومت‌های وقت بودند دانست و ادامه داد: عدم سازماندهی و تشکل به‌روز شده در طرفداران غدیر، عدم درک زمانه و نداشتن بیان و ادبیات امروزی، از دیگر موانع عملی شدن فرهنگ غدیر بوده است.

وی اضافه کرد: دست‌اندازی‌ها، تاثیرگذاری‌ها و تهاجم فرهنگی مخالفان اسلام چه در صدر اسلام که از سوی بنی‌اسرائیل، مسیحیان وامپراتوری ایران و روم صورت می‌گرفت و چه امروز که امواج فرهنگی بیگانه را در جهان اسلام شاهد هستیم همه تلاش می‌کردند که از راه‌های گوناگون در میان مسلمانان اختلاف بیاندازند.

دریافت‌های اخلاقی از غدیر

حجت‌الاسلام ناصری‌ داوودی در پاسخ به اینکه چه دریافت‌های اخلاقی از واقعه غدیر می‌توان داشت، گفت: اسلام ناب از سه بخش تشکیل شده است؛ نخست عقاید و باورهای بنیادین است که از آن به عنوان اصول دین تعبیر می‌کنیم، دوم احکامِ برخاسته از عقاید است که در قالب فروع خودنمایی می‌کند و بخش سوم اخلاق است که در اسلام از پشتوانه عمیقی برخوردار است.

وی با بیان اینکه رابطه اخلاق و غدیر رابطه‌ای است که اسلام ناب راجع به اخلاق دارد گفت: اگر ما غدیر را از اسلام ناب می‌دانیم، این اسلام ناب بیشترین اهتمام را بر اخلاق دارد.وی از حضرت علی(ع) به عنوان الگوی اخلاقی نام برد و افزود: نمایندگان اخلاق اسلامی کسانی هستند که پرچمدار غدیرند.

 غدیر و فرهنگ علوی همواره به اخلاق و رعایت آن تاکید دارد. پس این فرهنگ و توجه به اخلاق در دل مبانی اسلامی اهمیت دوچندانی می‌یابد. و برای همین است که از حضرت امیر رفتارهایی در تاریخ ثبت می‌شود که همگان را به حیرت وا‌می‌دارد؛ مردم‌دوستی، خدمت بی‌منت و....

همشهری جمعه

کد خبر 96990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز