سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در پی اعلام تصمیم باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اعزام 30هزار نیروی بیشتر به افغانستان، در سفری غیر مترقبه در روز سه شنبه 8 دسامبر وارد کابل شد.

به گزارش بی بی سی، گیتس پس از ورود به افغانستان با حامد کرزی رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

او همچنین قرار است با سربازان آمریکایی در کابل ملاقات کند.

گیتس درپیامی گفت: آمریکا در این مساله (جنگ افغانستان) پیروز خواهد شد. او در ادامه این پیام گفت که به مقامات افغان خواهد گفت، آمریکا یک شریک طولانی مدت برای این کشور خواهد بود.

گیتس اعلام کرد که در مذاکراتش با کرزی راه‌های عملی شدن اعزام نیروهای اضافی آمریکایی را بررسی خواهد کرد.

 گیتس تقویت و تجهیز ارتش افغانستان و راه‌های مذاکره با گروه طالبان را از مهمترین محورهای مذاکرات خود با کرزی دانست و گفت: نخستین گروه از 30 هزار نیرویی که قرار است به افغانستان اعزام شوند، تا چند روز دیگر وارد این کشور می شوند و بقیه آنان تا تابستان سال آینده به افغانستان اعزام خواهند شد.

گیتس همچنین به این نکته اشاره کرد که در گفت و گوها با مقامات افغان مساله آموزش نیرو‌های امنیتی این کشور را مورد تاکید قرار خواهد داد تا در صورت خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور آنان وظیفه دفاع از امنیت کشورشان را به عهده گیرند.

وی واگذاری مسوولیت امنیت به نیروهای افغان را بعد از سال 2011 تدریجی و شهر به شهر اعلام کرد و افزود: زمانی که مطمئن شویم امنیت بهبود یافته است مسوولیت بیشتری به افغانها خواهیم داد.

وزیر دفاع آمریکا گفت که آمریکا و افغانستان سعی دارند به مشکل جذب نیروی کم و فرسایش شدید میان نیروهای افغان از طریق افزایش دستمزد و دیگر مزیت‌ها بپردازند.


وی از احتمال تغییر جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر داد و افزود: این موضوع به اوضاع امنیتی این کشور بستگی دارد.

گیتس در مسیر کابل اظهار داشت که معتقد است آمریکا در سال 1989 به اشتباه افغانستان را ترک کرد و نگرانی‌های افغان‌ها مبنی بر تنها رها شدن در برابر طالبان را درک می‌کند.

گیتس گفت که سعی خواهد کرد که به کرزای و معاونان وی اطمینان دهد که ما قصد نداریم وضعیت سال 1989 را تکرار کنیم و قصد داریم برای طولانی مدت شریک آنها باشیم.

سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به افغانستان، اولین سفر رسمی یک مقام دولت آمریکا از زمان اعلام استراتژی جدید از سوی باراک اوباما در هفته گذشته به این کشور است.

کد خبر 96902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز