چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: پیش‌بینی‌ها درست بود و توپ طلای 2009 به مسی رسید.

 اکثریت 96 عضو هیات‌داوران نشریه فرانس فوتبال، رای به ستاره آرژانتینی بارسلونا دادند تا او 473 امتیاز از 480 امتیاز ممکن را به دست آورد. عددی بی‌سابقه که کریستیانو رونالدو نفر دوم رده‌بندی و برنده توپ طلای 2008، 240  امتیاز با آن فاصله دارد. هرچند مسی پاییز امسال در مرحله مقدماتی جام جهانی نمایش ناامیدکننده‌ای داشت و تردیدهایی در مورد احتمال برنده شدنش شنیده می‌شد،‌ ولی هیات‌داوران ترجیح داد نقش او در قهرمانی سه‌جانبه بارسا در فصل گذشته را در نظر بگیرد. لالیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان که مسی با زدن 9 گل، از جمله گل دوم فینال مقابل منچستریونایتد توانست بهترین گلزن این تورنمنت شود.

مسی در لالیگا هم با زدن 23 گل، پس از ساموئل اتوئوی 30گله، دومین گلزن برتر بارسا بود. ولی آنچه بیش از گل‌های مسی در سال گذشته چشم‌ها را خیره کرد، حرکات پا به توپ ویرانگر، دریبل‌های مهارنشدنی و هنرنمایی تکنیکی‌اش بود. پسر 22ساله متولد روزاریو، در کودکی از کمبود هورمون رشد رنج می‌برد و وقتی خانواده‌اش توان پرداخت هزینه درمان 900 دلار در ماه را نداشت، باشگاه بارسلونا حاضر شد او را برای تیم زیر 14 سالش به خدمت بگیرد و این هزینه را پرداخت کند.

9 سال بعد از آن، باشگاه کاتالان نتیجه سرمایه‌گذاری بلندمدتش را با قهرمانی 3جانبه گرفت و حالا مسی را با قراردادی که رقم فسخ آن 250 میلیون یورو است تا سال 2016 در اختیار دارد. مسی همچنین اولین بازیکن آرژانتینی است که از سال 1995 و جهانی شدن این عنوان، برنده توپ طلا می‌شود، در حالی که برزیلی‌ها در 14 سال اخیر 5 بار توانسته‌‌اند با این تندیس عکس بگیرند (رونالدو 1997 و 2002، ریوالدو 1999، رونالدینیو 2005 و کاکا 2007).

درخانه مسی

فرانس فوتبال امسال توانست نام برنده توپ طلا را تا لحظه آخر پنهان نگه دارد. دوشنبه‌شب بود که دنیس شومیه، دبیر تحریریه این نشریه فرانسوی به خانه مسی در حومه جنوبی بارسلونا رفت تا خبر این موفقیت را به او اعلام کند. سایت فرانس فوتبال درباره این لحظات می‌نویسد: «مهاجم آرژانتینی برای دقایق زیادی لبخند می‌زد که نشان از خوشحالی و همچنین معذب‌بودنش داشت چراکه مسی جزو بازیکنانی نیست که دوست دارند در صحنه باشند. نابغه بله، ستاره نه.

مراسم استقبال بیشتر شبیه یک عصرانه خانوادگی بود تا مراسمی در حد اعلام برنده توپ طلا. لئو هنوز از کلاسیکوی روز گذشته که تکرار آن از تلویزیون بزرگ روبه‌روی کاناپه پخش می‌شد کمی خسته بود، ولی خودش تنقلات را روی میز سالنی گذاشت که سکوت آن را فرا گرفته بود.

تنها صداهای آشپزخانه، فریاد بچه‌ها و پارس سگ بود که نشان می‌داد زندگی در این خانه جریان دارد. برنده توپ طلای 2009 فردی آرام و نه‌چندان خودشیفته است. روی دیوارها تنها دو عکس از او دیده می‌شود و چند جام فردی که روی دکور سیاه بالای تلویزیون قرار دارد. مسی بعد از آن مقابل دوربین‌های عکاسان قرار گرفت، کتاب پنجاه صفحه‌ای تاریخچه توپ طلا را ورق زد و از شومیه به گرمی تشکر کرد.

مسی: این افتخار بزرگی است

این بخش کوتاهی از مصاحبه مسی است که در فرانس فوتبال روز سه‌شنبه منتشر شده:

  • از انتخاب به عنوان توپ طلای 2009 چه احساسی داری؟

خیلی هیجان‌زده‌ام. انتخاب به عنوان برنده توپ طلا و اولین آرژانتینی که به این عنوان می‌رسد، افتخار بزرگی برای من است.

  • از این موفقیت شگفت‌زده هستی؟

صادقانه بگویم که می‌دانستم جزو مدعیان بردن توپ طلا هستم چراکه بارسا در سال 2009 فوق‌العاده بود و ما همه جام‌ها را بردیم. ولی فکر نمی‌کردم با چنین اختلاف زیادی برنده شوم. می‌دانید، توپ طلا عنوان بسیار مهمی برای من است. همه کسانی که قبل از من برنده شده‌اند، بازیکنان بزرگی بوده‌اند و برخی بازیکنان بزرگ هم هرگز برنده آن نشده‌اند.

  • آن را به چه کسی تقدیم می‌کنی؟

به خانواده‌ام. آنها همیشه حاضر بوده‌اند وقتی به آنها احتیاج داشته‌ام. آنها کنار من بوده‌اند و گاهی احساسات‌شان از من هم قوی‌تر بوده. من به آنها فکر می‌کنم.

  • امسال در تیم ملی به اندازه باشگاه خوشحال نبودی. آیا هرگز نسبت به رسیدن به جام جهانی تردید کردی؟

نه. با وجود دشواری‌هایی که در مرحله مقدماتی داشتیم، به اندازه کافی مطمئن بودم. می‌دانستم که در جام جهانی حاضر خواهیم بود.

  • کار تو از حالا سخت‌تر می‌شود؟

قطعا. تکرار سالی که پشت‌سر گذاشتیم، کار آسانی نیست. امیدوارم سال آینده هم مثل امسال باشد. ولی بردن توپ طلا در دو سال متوالی کار آسانی نیست.

کد خبر 96545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز