سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: جمله کنایه آمیزی که علی لاریجانی در مراسم سالروز مجلس به زبان گلایه گفت، حاشیه‌ای مهم‌تر از متن بود که اصل برگزاری این مراسم را تحت‌الشعاع قرار داد:

«از آقایان احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی دعوت کردیم؛ اما تشریف نیاورده‌اند، سلامتی و صحت برای آنها می‌خواهیم و ان‌شاءالله خداوند امور را اصلاح کند».

سخن رئیس مجلس در ابتدای مراسم شکرانه اتحاد، تکمله‌ای بود بر تمامی آنچه از هفته پیش درباره این مراسم گفته و شنیده می‌شد. آنچه از 2 هفته پیش، درباره مراسم10 آذر اصل قرار گرفته بود مقایسه‌ای با مراسم پر سرو صدا و پررونق سال گذشته بود که رؤسا و نمایندگان ادوار مجلس را به‌خود پذیرفته بود و چنانکه رئیس مجلس هم روز دوشنبه در نشست خبری‌‌اش بدان اشاره کرد، درباره آن مراسم «تئوری بافی‌ها کردند که در مجلس قرار است وحدت ملی دنبال شود».

این تئوری از آن جهت در پس مراسم سال گذشته «بافته» شد که آن مراسم نمونه‌ای بود از گردهمایی تمامی طیف‌ها، چهره‌ها و شخصیت‌های نظام، اما از روزهای پیش گفته می‌شد مراسم امسال تنها و تنها با حضور سران 3قوه- برادران لاریجانی در راس قوه قانونگذاری و قضایی و محمود احمدی‌نژاد در راس قوه اجرایی کشور- برگزار می‌شود.

این تصمیمی بود که یک روز پیش از برگزاری مراسم سالروز مجلس- دوشنبه- در یک نشست خبری از لاریجانی نیز درباره آن پرسیده شد اما وی با گریز از پاسخ صریح به این سؤال، تاکید کرد که سال پیش هم اصل بر این بود تا سران 3قوه حضور یابند و فاش نکرد از اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان دعوت کرده‌اند در کنار رؤسای قوه مجریه، قضاییه و مقننه در این مراسم حاضر شود،

اما نه تنها که او نیامد بلکه رئیس‌جمهور که سال پیش نیز با وجود حضور تمامی مسئولان، در این مراسم شرکت نکرده بود، امسال هم ترجیح داد محمدرضا رحیمی معاون اول خود را رهسپار مراسمی کند که در سالروز شهادت آیت‌الله مدرس، در ساختمان هرمی بهارستان برگزار می‌شد.

محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس بعد از پایان جلسه فاش کرد که از تمام رؤسای سابق مجلس به غیراز مهدی کروبی- رئیس مجلس ششم- دعوت شده بود اما نه تنها کروبی که علی اکبر ناطق نوری رئیس مجلس چهارم و پنجم هم نیامد؛

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس اول، دوم و 2 سال اول مجلس سوم نیز از قبل اطلاع داد در این مراسم حاضر نمی‌شود تا مراسم سالروز مجلس امسال تنها با حضور یکی از رؤسای ادوار مجلس برگزار شود: غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم.

طبیعی بود در چنین فضایی که نطق علی لاریجانی به تاریخچه‌ای از روند شکل‌گیری و تحولات مجلس از دوران مشروطیت تا‌کنون اختصاص داشت و سخنرانی مبسوط برادر کوچک‌ترش به‌عنوان رئیس قوه قضاییه درباره مسائل و مشکلات قوه قضاییه و در باب ولایت و غدیر، نتواند رخوت حاکم بر فضای مجلس را بشکند و حداقل از این حیث مراسمی برگزار شود کاملا متفاوت از نشست سال گذشته که بذله‌گویی‌ها و گفت‌وگوهای رؤسای ادوار با یکدیگر در میان نطق هایشان، همایشی پرشروشور را به نمایش گذاشت.

شاید اگر موسوی گرمارودی- شاعر معاصر- هم در مجلس حضور نمی‌یافت و اشعاری درباره ستمی که بر مدرس و ملت ایران در دوره پهلوی رفته نمی‌خواند، یخ دیروز مجلس به هیچ رقمی آب نمی‌شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس دلیلی بر عدم‌حضور هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد نیافت و گفت: مجلس از احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی برای شرکت در جلسه دعوت کرده بود، اما دلیل عدم‌حضورشان را باید از خودشان بپرسیم.

اگر سال گذشته حضور نمایندگان ادوار در صحن علنی شرایطی را فراهم آورده بود که عده‌ای از نمایندگان وادار شده بودند در بخش انتهایی صحن مجلس، مراسم را ایستاده دنبال کنند، 10آذر  غیبت نمایندگان مجلس هشتم نیز نیمی بیشتر از صندلی‌های صحن را خالی نشان می‌داد. گفته شد دلیل این غیبت، سفری است که نمایندگان به سرپرستی محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس به کاشمر داشته‌اند و در سالروز شهادت آیت‌الله مدرس بر مزار این شهید راه قانونگذاری حاضر شده‌اند.

محمدرضا مهدوی کنی رئیس جامعه روحانیت مبارز، حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور از مهم‌ترین چهره‌های جریان اصولگرا بودند که به دعوت رئیس مجلس هشتم پاسخ مثبت داده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خزعلی رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله امامی کاشانی و جمعی از اعضای شورای نگهبان از جمله مهم‌ترین میهمانان دیروز مجلس بودند.

کد خبر 96529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز