مشهد – رضا افشار، خبرنگار همشهری: مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد، ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس را گامی در جهت بهبود سامانه حمل و نقل عمومی و اجرای سیاست‌های برنامه چهارم توسعه در بخش حمل‌ونقل عمومی، ارائه تسهیلات مناسب به شهروندان و همچنین اصلاح الگوی مصرف دانست.

دکتر سیدمهدی امامی میبدی، از جمله مهم‌ترین دلایل توجه به این طرح را تغییر تدریجی الگوی سفر شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، افزایش سرعت وسایل نقلیه عمومی، امدادی و انتظامی، پایین‌تر بودن هزینه ایجاد و بهره‌برداری از آن در مقایسه با احداث بزرگراه‌های جدید یا راه‌اندازی سامانه‌های پرظرفیت دیگر و قابلیت بالای احداث، اصلاح، حذف، گسترش و مدیریت آن بر شمرد.

امامی با اشاره به اینکه اجرای طرح اتوبوسرانی تندرو لزوماً وضعیت تردد خودروهای شخصی را بهبود نخواهد داد، اضافه کرد: در روزهای اولیه اجرای طرح خطوط ویژه، سایر خطوط عبوری باقی مانده با تراکم ترافیک شدید و  روبه‌رو خواهد بود که درصورت فرهنگ‌سازی مؤثر و به تبع آن جذب بیشتر سفرها به وسایل حمل و نقل عمومی، تردد خودروهای شخصی نیز در سطح مناسب‌تری صورت خواهد پذیرفت.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد درخصوص اجرای طرح خط ویژه اتوبوس در مشهد اظهار داشت: تاکنون خط ویژه اتوبوس در برخی خیابان‌های اصلی و پر رفت‌وآمد مشهد همچون برخی مسیرهای منتهی به حرم امام رضا(ع)، خیابان دانشگاه و خیابان ملک‌آباد در 2 مسیر رفت و برگشت، اجرا شده و بدیهی است تکمیل شبکه به افزایش کارایی آن کمک خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر متوسط سرعت اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی در مسیرهای عادی به 15 کیلومتر در ساعت می‌رسد که رقم مطلوبی نیست، در حالی که سرعت حرکت در خطوط ویژه 30 کیلومتر در ساعت است.

امامی از ایجاد مسیرهای بیشتر ویژه اتوبوس در مشهد خبر داد و افزود: در آینده خط
 بی.آر.تی در حد فاصل پایانه مسافربری میدان انقلاب اسلامی و آرامگاه خواجه (ره)ربیع ایجاد خواهد شد که از خیابان‌های امام خمینی و آیت الله عبادی عبور خواهد کرد.

خط دیگری هم پایانه مسافربری را با گذر از بلوار امام رضا(ع) و خیابان طبرسی به انتهای بلوار طبرسی متصل می‌کند، همچنین ایجادخط دیگری از میدان شهید عباسپور شروع شده که از بلوار مصلی، خیابان شیرازی، بلوار قرنی، بلوار فردوسی، بلوار جانباز، بزرگراه امام علی(ع) و بلوار امامیه طی مسیر خواهد کرد.

کد خبر 96315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز