یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جهت‌گیری‌ها و راهبردهای اساسی برای تدوین لایحه بودجه سال 1389 نشات گرفته از اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز بیست ساله، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه پنجم توسعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از نشریه برنامه،معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصریح کرد: برای تدوین بودجه اسناد اصلی راهنمای کارما در بخش‌نامه بوده و جهت‌گیری‌ها و راهبردهای اساسی به خوبی از این اسناد قابل استخراج و به کارگیری در تدوین بودجه سال 1389 است؛ به عبارت دیگر، با در اختیار داشتن این موارد به خوبی می‌توانیم تصویر روشنی برای تدوین بودجه سال 1389 داشته باشیم.

راهبردهای اساسی بودجه 89

رحیم ممبینی ادامه داد: برخی از موارد قید شده در راهبردهای اساسی و جهت‌گیری‌های کلی لایحه بودجه سال 1389 مانند تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بحث تاکید بر رویکرد انسان سالم در جهت سلامت همه جانبه در جامعه، به صراحت و شفافیت هم در اصول قانون اساسی آمده و هم سایر اسناد ملهم از قانون اساسی، این موضوع‌ها را به شکل عملیاتی و کاربردی ذکر کرده‌اند.

او ادامه داد: در ارتباط با تعیین اولویت‌ها در بودجه سال آینده در مباحث هزینه‌ای مانند سال‌های گذشته به موضوع‌های اجتماعی و تامین اجتماعی نظیر آموزش و پرورش، بیمه‌ها و بهداشت و درمان و همچنین توسعه علوم و فناوری، فرهنگ و هنر و گردشگری توجه خاصی شده است. در بخش اعتبارات عمرانی علاوه بر این موارد، بحث انرژی، آب، کشاورزی، توسعه روستایی و به خصوص موضوع زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و مسکن مهر از اولویت‌های مهم بخش‌نامه بودجه است که اعتبارات خاصی به آنها تعلق می‌گیرد.

وی در تشریح تفاوت بخشنامه بودجه سال 1389 با بخشنامه بودجه سال‌های گذشته با اشاره به این که به طور معمول بخشنامه‌ای که مبنای تهیه بودجه سالانه قرار می‌گیرد، منبعث از قوانین بالادستی است و این قوانین برای بازه زمانی طولانی تهیه می‌شود، گفت: بعضی از قوانین بازه زمانی مشخصی دارند و بعضی فاقد زمان معینی هستند، مگر اینکه در طول اجرا اصلاحاتی در آنها صورت گیرد و چون جهت‌گیری‌های بخشنامه هم منبعث از این قوانین بالادستی بوده، به طور اصولی این جهت‌گیری‌ها هر سال تغییر نمی‌کند و یک جهت‌گیری مستمر است، اما امکان دارد با توجه به شرایط و مقتضیات، اولویت‌ها تغییر کند.

 تفاوت بودجه 89 با سال های قبل

وی افزود: با علم به این قضیه، اگر بخواهیم برای بخشنامه‌ بودجه سال 1389 با سال‌های گذشته تفاوتی قائل شویم، باید به دو تفاوت شکلی و محتوایی اشاره کنیم که بحث تفاوت محتوایی در تعیین اولویت‌هاست. در تفاوت شکلی هم در بخشنامه‌ بودجه سال 1389 مقدمه‌ای تعریف شده که در آن سه پیام برای مخاطبان ما که دستگاه‌های اجرایی و خود معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری هستند، گنجانده شده است. یکی از موارد این است که مبنای کار، اسناد بالادستی باشد به خصوص اینکه در ابتدای سال نخست برنامه پنجم هستیم و تا حد زیادی نتایج برنامه چهارم توسعه را در اختیار داریم و می‌توانیم از عملکرد و نتایج این برنامه و نقاط قوت و ضعف آن برای ادامه مسیر و تدوین بودجه‌ها بهره‌ لازم را ببریم. به عنوان مثال، در ارتباط با عملکرد برنامه چهارم توسعه در بحث منابع غیر نفتی توفیق‌های خوبی کسب کرده‌ایم.

او ادامه داد: از دستاوردهای مهم و ویژه‌ای که در سال‌های آخر برنامه داشته‌ایم، رشد مناسب درآمدهای مالیاتی است؛ یعنی با وجود اینکه در لایحه‌های بودجه سالانه پیش از تصویب مجلس رشد مناسبی برای درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها به غیر از نفت پیش‌بینی می‌کردیم، تحقق اهداف و آنچه به دست آمده بیش از ارقام مصوب بوده است. به طول مثال، در سال گذشته در لایحه بودجه 217 هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی منظور شد، در حالی که 240 هزار میلیارد ریال درآمد محقق شد و حدود شش درصد رشد داشتیم. هم اکنون نیز اگر عملکرد شش ماهه سال جاری را با مصوب شش ماهه همین سال مقایسه کنیم، شاهد 12 درصد رشد مالیاتی هستیم.

 جهت گیرى بودجه 89

ممبینی افزود: در مقدمه بخشنامه بودجه همچنین به اهداف یاد شده در سیاست‌های برنامه پنجم اشاره کردیم. در این سیاست‌ها اهدافی ترسیم شده است که از جمله آنها رشد اقتصادی هشت درصد، نرخ بیکاری هفت درصد، افزایش سهم بهره وری به سطح یک سوم رشد اقتصادی و بهبود ضریب جینی به رقم 35/0 بوده است. این جهت‌گیری‌ها را به عنوان سال نخست اجرای برنامه پنجم در بخش‌نامه بودجه سال 1389 گنجانده‌ایم.

معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه توضیح درباره تفاوت‌های شکلی بخش‌نامه‌ بودجه سال 1389 با سال‌های گذشته، گفت: در این بخشنامه مقدمه‌ای با سه موضوع ترسیم شده و تفاوت دیگر، ترسیم راهبردهای اساسی و جهت گیری‌های‌های کلی براساس اسناد بالادستی است. در واقع با الهام از اسناد بالادستی جهت‌گیری‌های منابع و مصارف را به طور شفاف، روشن و به تفکیک در بخشنامه‌ بودجه لحاظ کرده‌ایم. در حقیقت برای خود معاونت و دستگاه‌های اجرایی، یک تصویر روشن از کاری که لازم است برای تدوین بودجه انجام شود ترسیم کرده‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوب نشدن برنامه پنجم، آیا این امکان وجود دارد که لایحه پس از تنظیم دچار تغییرات اساسی شود، گفت: همان گونه که عنوان کردم به دلیل شفافیت سیاست‌های برنامه پنجم و سایر اسناد بالادستی و همچنین پیش‌نویس برنامه پنجم که در اختیار داشتیم، ابهامی در تعیین جهت‌گیری‌ها و راهبردها برای تدوین بودجه سال 1389 نداریم، به طور معمول تغییرات ناچیز است و بر روند تدوین بودجه تاثیر زیادی نخواهد داشت.

صرفه‌جویی انرژی، تقویت نظم و انضباط اداری و مالی در نظام اداره امور کشور،

ممبینی همچنین درباره چگونگی عمل به چهار بند صرفه‌جویی انرژی، تقویت نظم و انضباط اداری و مالی در نظام اداره امور کشور، ارائه گزارش اقتصادی سال 1387 و هماهنگی‌ دستگاه‌های اجرایی با معاونت در برنامه‌های مربوط به تهیه ضوابط و معیارهای فنی در بخشنامه بودجه سال آینده گفت: بحث صرفه‌جویی همواره در بخشنامه‌های بودجه منظور شده است. این بحث مقوله‌ای نیست که بتوان تنها با توصیه به آن عینیت بخشید و آن را اجرایی کرد. پیش از همه نیز باید دولت‌ها به مصرف بهینه و رعایت الگوی صحیح مصرف اقدام کنند. شاید بتوان گفت بیشترین اسراف در کشور در بخش انرژی است، از این رو، در ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه این موضوع قید شده است. البته در این امر نگاهی هم به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها داشتیم، زیرا با اجرای اقدام‌های اساسی نظیر این طرح می‌توان صرفه‌جویی را در کشور محقق کرد، یادآوری می‌شود یارانه‌ای که در سال گذشته برای انرژی پرداخت کردیم بیش از کل بودجه عمومی کشور بود.

او ادامه داد:‌ در ارتباط با بند دیگر که تقویت نظم و انضباط اداری و مالی در نظام اداره امور کشور و صرفه‌جویی اعتبارات است، اشاره به اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری داشته‌ایم. این موضوع‌ها به طور خاصی در این قانون لحاظ شده است.
وی افزود:‌ براساس یکی از مواد این بخشنامه، دستگاه‌های اجرایی موظف به هماهنگی در تهیه ضوابط و معیارهای فنی با معاونت برنامه‌ریزی‌ و نظارت راهبردی رییس جمهوری شده‌اند که خلائی در این ارتباط وجود دارد و از آنجا که به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی حرکت می‌کنیم، به طور قطع باید در تدوین ضوابط و استانداردها تلاش مضاعفی داشته باشیم. اگر بخواهیم حرکت ما عدالت محور باشد باید به طور حتم ضوابط و استانداردهای لازم را در خصوص هر موضوعی داشته باشیم تا توزیع اعتبارات و منابع در راستای آن استاندارد و ضوابط صورت گیرد و سلیقه‌ای عمل نشود.

وی درباره ارائه گزارش اقتصادی سال 1387 توسط دستگاه‌های اجرایی که از دیگر موارد اضافه شده به بخشنامه‌ بودجه سال آینده است، گفت:‌ بودجه‌های سالانه در راستای جهت‌گیری و اهدافی است که مبنای آنها گزارش‌های اقتصادی است. این گزارش‌ها به ما کمک می‌کند تا عملکرد خود را با جهت‌گیری‌ها و اهداف تطبیق دهیم. تهیه گزارش‌های اقتصادی از وظایف دولت بوده و دولت باید برابر زمان بندی اعلام شده این گزارش‌ها را تنظیم و در صورت لزوم در اختیار مراجع ذی‌ربط بگذارد، بنابراین در این بخشنامه تصریح شده که این اقدام براساس دستورالعملی است که به دستگاه‌های ابلاغ خواهد شد تا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بتواند گزارش نهایی را تنظیم کند.

 مهلت دستگاه ها برای ارائه بودجه پایان یافته است

او همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارائه نشدن بودجه پیشنهادی توسط برخی دستگاه‌های اجرایی در مهلت مقرر، آیا احتمال تمدید این مهلت وجود دارد یا خیر، گفت: ارسال بودجه دستگاه‌های با توجه به اقدام‌هایی است که بین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود. این مهلت از اول آذر ماه به مدت یک هفته تمدید خواهد شد. اما آنچه مسلم و قطعی بوده این است که نمی‌توانیم زیاد معطل بمانیم و برابر زمان بندی تعیین شده برای تهیه لایحه بودجه پیشنهادی دستگاه‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا دستگاه‌های اجرایی مطابق بخشنامه، بودجه پیشنهادی خود را ارائه کنند. این همت و اراده در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، اما با فرض اینکه دستگاه‌هایی باشند که نتوانند به موقع بودجه خود را ارائه کنند، ناچار می‌شویم راسا به تهیه بودجه آن دستگاه‌ها اقدام کنیم تا بتوانیم براساس زمان بندیی که اعلام شده لایحه بودجه سال 1389 را تهیه و به دولت تقدیم کنیم.

کد خبر 96311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز