سیدکاظم دلخوش * ‌تاخیر لایحه بودجه سال 1389 و قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسط دولت به مجلس خلاف قانون است.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس که به تصویب نمایندگان رسید، دولت باید لایحه بودجه را حداکثر تا پانزدهم آذر ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کرد، بنابراین تاخیر در ارائه لایحه بودجه توسط دولت نوعی خلاف قانون به شمار می‌آید.

تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال 1389 و نیز قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب تراکم و افزایش فشار کاری به نمایندگان می‌شود.درصورت ارائه همزمان قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز بودجه سال  1389 مجلس مجبور می‌شود با افزایش شیفت‌های کاری به جبران عقب‌ماندگی زمانی دولت بپردازد.

استدلال دولت درخصوص علت تاخیر ارائه بودجه سال 1389 و قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به مجلس این است که چون هنوز تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی مشخص نیست، نمی‌تواند این دو لایحه را تکمیل و ارائه کند.

دولت معتقد است اگر نقاطی در لایحه برنامه پنجم توسعه و لایحه بودجه سال 1389 باید تغییر کند، باید با هماهنگی و براساس لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گیرد.

بررسی‌های موجود بیانگر این است که نقایصی درخصوص اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یا به تعبیری طرح تحول اقتصادی مشاهده می‌شود، به‌نحوی که اگر لایحه بخواهد اجرایی شود باید نخست برخی روان‌سازی‌‌ها در فضای جامعه و بخش اقتصادی صورت گیرد.

در هر صورت امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز بودجه سال 1389 کل کشور را به مجلس ارائه کند.

* نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 96939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز