تاخیر در ارائه لایحه برنامه پنجم و بودجه سال 89 از جمله خبرهای مهم در رسانه‌های کشور است

دولت با این استدلال که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به 2 برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت کشور ارتباط دارد، زمان مقرر در قانون را برای ارائه لایحه‌های مورد نظر رعایت نکرده است. در این‌باره با  محمد‌رضا خباز، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رئیس مجلس در نامه‌ای از دولت خواسته لایحه برنامه پنجم و بودجه را به مجلس ارائه کند. تأخیر در ارائه این دو لایحه چه مشکلاتی به‌وجود خواهد آورد؟

امسال آخرین سال برنامه 5ساله چهارم است؛ به همین دلیل باید مانند سنوات گذشته در دولت‌های قبل از ابتدای سال، دولت برنامه 5ساله پنجم را به مجلس ارائه می‌کرد تا مجلس در فرصت مناسب برنامه را بررسی و تصویب کند. در کنار برنامه پنجم بدون شک بودجه سال 89 نیز باید متناسب با این برنامه بررسی و کارشناسی شده در مدت مناسبی تصویب شود. برای برنامه حداقل 6 ماه و برای بودجه 2تا 3 ماه زمان نیاز است تا بررسی دقیق در مورد آن انجام شود.

  • دولت دلیل تأخیر ارائه این لوایح را تأخیر در تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرده است؟ این استدلال چقدر درست است؟

براساس قانون و تاکید مشخص برای زمان ارائه لایحه بودجه که نیمه آذر‌ماه است لایحه باید در زمان مقرر به مجلس ارائه شود و اینکه برنامه پنجم هم باید ارائه گردد و زمان مقرر آن نیز رعایت شود، شکی نیست.

اینکه دولت ارائه لایحه‌ها را به تصویب قانونی دائم که تحت‌عنوان هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح است موکول کرده به‌نظر درست نیست. قانون بودجه و برنامه5ساله برای مدت معین است و ارتباطی به قانونی که برای مدت طولانی باید اجرایی شود، ندارد.

متأسفانه تذکراتی در مجلس داده می‌شود که برخلاف گذشته مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای مثال گزارش سالانه برنامه 5ساله چهارم فقط یکسال ارائه شد و دیگر انجام نشد و تذکرات مورد توجه قرار نگرفت.

علاوه بر این، براساس قانون باید دولت گزارشی از تطبیق بودجه با برنامه چهارم و سیاست‌های اصل 44 ارائه کند که در این مورد هم هیچ اقدامی نشده است. به‌نظر من تکرار تاخیر در عمل به این وظایف قانونی جای سؤال دارد.

  • براساس اعلام دولت اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شود یک هفته بعد لایحه‌های برنامه 5ساله و بودجه سالانه به مجلس ارائه می‌شود؟

تاخیر در ارائه برنامه‌های مهم زمان کافی برای بررسی آنها در مجلس نمی‌دهد این در کیفیت کار تاثیر دارد. وقتی فرصت کافی برای نمایندگان مجلس برای بررسی دقیق بودجه و برنامه وجود نداشته باشد، مجلس باید تحت فشار زمانی و با عجله کار کند و این یعنی اخلال در 2 برنامه اساسی کشور. اگر اشکال‌هایی در برنامه باشد، تاثیر آن در زندگی عادی و روزمره مردم است.

اگر یک برنامه با دقت و کار کارشناسی و عمیق بررسی شود به نفع همه است ولی متأسفانه این شرایطی که درحال حاضر به‌وجود آمده امکان بررسی دقیق مجلس را فراهم نمی‌کند.

  • اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شود و دولت 2 لایحه را ارائه کند، آیا زمان کافی وجود دارد تا مجلس بتواند وظیفه خود را انجام دهد؟

برای بررسی 2 لایحه، مجلس حدود 3 ماه و نیم وقت دارد. براساس مقررات، اولویت بررسی با برنامه پنجم است. مجلس ابتدا برنامه پنجم را بررسی و تصویب می‌کند و سپس بودجه در صحن علنی مطرح می‌شود.

کد خبر 96791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز