شنبه ۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

در حالی که در کشورهای پیشرفته، برخی بسته‌بندی‌ها برای هشدار به مصرف‌کننده‌، به‌محض فاسد شدن ماده غذایی، رنگ‌ عوض می‌کنند، ماجرای بسته‌بندی‌های غیر اصولی برخی مواد غذایی تولید داخل، همچنان ادامه دارد

این بسته‌بندی‌ها به قدری با اعصاب مصرف کننده بازی می‌کنندکه صحنه کلنجار رفتن وی با آن، به هیچ وجه صحنه عجیب و  غریبی برای ما نیست و به نوعی به آن عادت داریم.

برخی بسته‌بندی‌ها به قدری به‌سختی باز می‌شوند که به نظر می‌رسد چنانچه تولیدکنندگان آن، دست به تولید گاوصندوق می‌زدند بدون شک جایزه ساخت غیرقابل نفوذترین گاوصندوق جهان به آنها اعطا می‌شد.

به هر حال چنانچه تولیدکننده‌ها برای پول و اعصاب خریدار، ارزش بیشتری قائل باشند به قول معروف جای دوری نمی‌رود. هم خریدار را از دست نمی‌دهند و هم برای صنایع غذایی کشور کمی آبرو‌داری می‌کنند.

به زنجیر کشیدن چرخ‌ها

معلوم نیست چرا برخی رانند‌ه‌ها برای استفاده از تجهیزات ایمنی، به جای توجه به آب و هوا به تقویم توجه می‌کنند؛ به این معنی که برای نمونه چنانچه روز‌های آخر پاییز در جاده‌های کوهستانی کشور برف و بوران همه‌جا را سفیدپوش کند باز هم هنگام تردد در این مسیر‌ها، استفاده از تجهیزات ایمنی ویژه این آب و هوا را زیاد جالب نمی‌دانند.

این در حالی است که به محض بارش برف و لغزنده شدن سطح جاده، به زنجیر کشیدن چرخ‌های خودرو از ملزوماتی است که هیچ ربطی به روز و ماه ندارد. بنابراین همان طور که پلیس راهنمایی و رانندگی پیوسته توصیه می‌کند چنانچه قصد تردد در محور‌های کوهستانی و برف‌گیر کشور را دارید از داشتن تجهیزات ویژه این مسیر‌ها اطمینان حاصل کنید. 

دستگاه کارتخوان قرضی

در سال‌های اخیر همزمان با تشویق مردم به استفاده از کارت‌های الکترونیکی به منظور کاهش حمل و نقل پول، در بسیاری از فروشگاه‌ها دستگاه‌های کارتخوان نصب شده‌اند که به شبکه شتاب متصل هستند و مشتریان می‌توانند از این طریق هزینه  کالاهای خریداری شده را بپردازند.

این در حالی است که هنوز برخی از فروشگاه‌ها به این دستگاه مجهز نیستند و از مشتری می‌خواهند که پول نقد بپردازد. اما در صورتی که مشتری پول نقد به همراه نداشته باشد، فروشنده کارت عابربانک او را می‌گیرد و در مغازه‌ای دیگر از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کند.

گفتنی است که در برخی موارد مشتری‌ها به همراه فروشنده به مغازه دیگر نمی‌روند تا شاهد برداشت پول از حساب‌شان باشند و فقط به ارائه رمز کارت به فروشنده اکتفا می‌کنند. با توجه به سوء‌استفاده‌هایی که احتمال دارد در این زمینه صورت گیرد، بهتر است شهروندان در این مورد دقت بیشتری داشته باشند و خودشان رمز کارت را در دستگاه وارد کنند.

رابطه سرما با کرایه تاکسی

این روزها کرایه تاکسی با هر چیزی نسبت مستقیم دارد و البته همیشه موجب بالاتر رفتن آن می‌شود. هر چند هر سال نرخ جدید تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی اعلام می‌شود اما در طول سال عواملی مانند سنگینی ترافیک، کاهش سهمیه بنزین و حتی بارندگی و سرما هم بر بالاتر رفتن این کرایه‌ها تاثیر می‌گذارد.

هرچند بنا بر اعلام نهاد‌های رسمی هرگونه افزایش قیمت باید به‌طور رسمی اعلام شود و در غیر این صورت افزایش کرایه‌ها غیرقانونی خواهد بود اما در عمل، کرایه‌ها در برخی خطوط به ویژه توسط مسافربر‌ها افزایش یافته است و کاری هم از دست مسافران بر نمی‌آید.

هرچند مسافربر‌ها این افزایش قیمت را منطقی می‌دانند اما متاسفانه همه ساله با شروع فصل سرما شاهد افزایش کرایه‌ها هستیم و این در حالی است که مسافران باید این هزینه را بپردازند. به‌هر حال به نظر می‌رسد تا زمان رسیدگی مسئولان به این تخلف‌ها بهتر است مسافر‌ها به هیچ‌وجه زیر بار پذیرفتن کرایه‌هایی که خودسرانه گران شده‌اند، نروند.

کد خبر 96241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز