دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

از وقتی این اتوبوس‌های مدرن، تمیز و پرتعداد، به ناوگان اتوبوسرانی داخل شهری اضافه شده و رضایت شهروندان از این سامانه حمل و نقل شهری افزایش چشمگیری داشته است

به نظر می‌رسد اتوبوس‌های قدیمی و ضد‌آلودگی هوا، پاک فراموش شده‌‌اند. اتوبوس‌های ضد‌آلودگی هوا تمام اتوبوس‌های قدیمی را شامل نمی‌شود اما  اگر یک‌بار تجربه حضور در این اتوبوس‌های انگشت‌شمار را داشته باشید با نگارنده در ضدآلودگی هوا خواندن آنها همراه می‌شوید.

با چاشنی کمی شوخی، مشاهده خواهید کرد که طی یک فرایند کاملا زیست محیطی، دود ناشی از احتراق موتور این اتوبوس‌ها  از لابلای درز‌ها و غیره، ابتدا وارد فضای اتوبوس می‌شود،‌ سپس از طریق ریه‌های مسافران جذب شده و هوایی کاملا تمیز از اتوبوس‌ها خارج می‌شود.

جالب اینجاست که در این اتوبوس‌ها برای اینکه ریه هیچ‌کدام از مسافران به اصطلاح قسر در نرود، تمام پنجره‌ها قفل شده و همه باید به اجبار وارد این چرخه محیط‌زیستی شوند. به هر حال مسافران توقع دارند در کنار اضافه شدن اتوبوس‌های جدید در رویکرد زیست محیطی به اتوبوس‌های قدیمی نیز تجدید نظر شود.

هزینه جلوگیری از فرار پرنده‌ها

با اینکه به نظر می‌رسد پرنده‌ها نسبت به تهرانی‌ها ارزش بیشتری برای سلامتی خود قائل‌اند و اغلب آنها برای فرار از آلودگی هوا این شهر را به سمت مقصد نامعلومی ترک کرده‌اند اما همچنان نیز برخی انواع به اصطلاح پوست‌کلفت آنها در شهر دیده می‌شوند. از سوی دیگر مطابق رسم زیبا و پسندیده، برخی شهروندان برای این پرنده‌ها دانه می‌پاشند.

حال آنکه چنانچه این دانه‌ها روی لبه پنجره مجتمع‌مسکونی طبقه‌‌های بالاتر ریخته شود،‌ ساکنان طبقه‌های پایین‌تر باید بوی نامطبوع فضله‌های پرنده‌ها را تحمل کنند. بنابراین به نظر می‌رسد برای دانه دادن به پرنده‌های زیبا باید کمی زحمت کشید و دانه‌ها را در فضای دیگری ریخت تا هزینه جلوگیری از فرار آنها از پایتخت آلوده را همسایه‌ها و رهگذرانی که به تمیزی لباس‌هایشان اهمیت می‌دهند، نپردازند.

تابش نور با زاویه

حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام رانندگی نور شدیدی یکباره داخل خودرو بتابد و این نور به اندازه‌ای زیاد باشد که دید شما را مختل کند. در این صورت شما  هدف یکی از خودرو‌هایی قرار گرفته‌اید که راننده آن نور چراغ‌ها را به دلخواه خودش تغییر داده و به اندازه‌ای این نور زیاد است که چشم را آزار می‌دهد.

در برخی مواقع هم بازتاب این نور از روی آینه خودرو، دید راننده‌ را برای لحظاتی مختل می‌کند و در این صورت احتمال تصادف وجود دارد. بهتر است ماموران راهنمایی و رانندگی با این موضوع برخورد کنند تا اینکه تغییر خودسرانه زاویه تابش نور چراغ خودرو‌ها  و استفاده از نور‌های عجیب و غریب موجب تصادف سایر خودرو‌ها با یکدیگر نشود.

باید گفت که این نور به اندازه صدای ناهنجار خودرو‌ها می‌تواند در سلب آسایش شهروندان و وقوع حوادث ناگوار موثر باشد و به همین دلیل برخورد قاطع با آن اهمیت زیادی دارد.

قیمت سلیقه‌ای

با وجود اینکه همه مغازه‌ها و فروشگاه‌های لباس، ملزم به نصب برچسب قیمت روی لباس‌ها هستند اما در عمل برخی از فروشگاه‌ها از این دستور‌العمل پیروی نمی‌کنند. در تعدادی از فروشگاه‌ها، فروشندگان به‌طور سلیقه‌ای قیمت را به مشتری اعلام می‌کنند و در مواردی اتفاق می‌افتد که قیمت اعلام شده به یک مشتری با مشتری دیگر متفاوت است.

این در حالی است که این اقدام نقض آشکار حقوق مشتریان محسوب می‌شود، به نحوی که برخی از مشتریان برای خرید پوشاک نسبت به‌سایرین بهای بیشتری را می‌پردازند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا نظارت دقیق‌تری بر قیمت‌دار بودن پوشاک در فروشگاه‌ها اعمال شود و در مواردی که فروشندگان تخلف کرده‌اند، اقدامات قانونی لازم انجام شود تا حقوق مشتریان ضایع نشود.

کد خبر 96433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز